Äldre dam som lever i sanitär olägenhet

linnlarssonn

Trådstartare
Jo det är så att på mitt jobb (vägrestaurang med tillhörande mack belägen i en liten liten ort) så har vi en riktig stammis som är inne flera gånger per dag, en dam i 75-års åldern utan nån närstående som familj eller vänner. Hon luktar mögel riktigt starkt så att man nästan blir illamående om man står i närheten för länge och drar runt på en rullväska och bär mängder med påsar med typ bara skit i, nån servett eller kvitto typ. Hon har epilepsi och verkar lida av någon form av förföljelsemani då hon dagligen frågar oss i personalen "kommer dom och hämtar mig nu?" och hon tror att typ alla kunder pratar om henne (fast de inte gör det) och blir rädd om folk grejar med mobiltelefonen.

Det är så att hon bor i ett gammalt hus som hon äger själv och det är riktigt fallfärdigt.. Det måste vara helt igengrott med mögel av doften att döma. Kommunen har velat gjort besök för något år sedan efter en anmälan men denna dam är bestämd och vägrar släppa in någon som försöker hjälpa. Vad kan egentligen kommunen/soc eller annan myndighet göra? Alla säger att det inte går att göra något åt det då man bestämmer själv om man vill ta emot hjälpen att komma in på hem eller liknande själv men det känns som om det borde gå att göra mer? Anledningen till varför jag frågar är dels att jag tycker synd om henne, hon är uppenbart inte helt frisk. Och dels för att hon kan gå runt att störa våra kunder (barn osv blir rädda om hon går fram till folk och otrevligt frågar varför dom typ förföljer henne..) men man har inte hjärta att säga till henne att hon inte får komma något mer då detta är enda stället hon kan köpa livsmedel och nästa butik är flera mil bort. Hon kan bli riktigt otrevlig och hotfull om man säger att hon inte kan få prata med en viss person i personalen just då eller att hon måste gå hem för att det är dags att låsa. Vad kan man egentligen göra?
 
Bestämd får du ju vara om det behövs, annars sociala är väl närmast om det är sanitär olägenhet där hon bor. Lite mer övertalning kanske
 
Jag tycker absolut att du/ni kan anmäla situationen till kommunens sociala avdelning, låter situationen riktigt illa (och det gör den ju) behöver man knappast damens tillstånd för att kolla upp läget. Här verkar ju hennes hälsa vara i farozonen. Jag undrar lite över hur hon ordnar med mat etc? Om hon handlar själv eller får hjälp?
 
Man kan orosanmäla även äldre till socialtjänsten, inte bara barn. Äldre är också en grupp som socialtjänsten har extra ansvar för. Däremot är det precis som ni fått information om att all hjälp är på frivillig basis, eftersom det inte finns några tvångslagar gentemot äldre.

Om jag var du skulle jag kontakta socialtjänsten i kommunen och göra en anmälan i alla fall. Det som sedan händer är att socialtjänsten kontaktar kvinnan och hör efter om hon skulle behöva någon hjälp. Vill hon inte kommer hon inte tvingas, men många gånger kan man lyckas få till ett hembesök hos personen och därifrån kan socialtjänsten jobba vidare på att få hjälpa. Många äldre vill inte vara till besvär för samhället, men inser inte att de är till mer besvär om de inte tar emot hjälpen. ;) Med tanke på kvinnans beteende kan man ju misstänka någon begynnande demens, och då är det många gånger svårt med självinsikten om vad som är problem också.

Jag har själv varit hem till äldre personer i ren misär, som tidigare tvärvägrat ta emot besök från kommunen. Jag tror det handlar mycket om hur personen som representerar kommunen agerar om man får komma in eller inte och om den äldre anser att hjälpen behövs. Allt handlar om fingertoppskänsla.
 
Jo det är så att på mitt jobb (vägrestaurang med tillhörande mack belägen i en liten liten ort) så har vi en riktig stammis som är inne flera gånger per dag, en dam i 75-års åldern utan nån närstående som familj eller vänner. Hon luktar mögel riktigt starkt så att man nästan blir illamående om man står i närheten för länge och drar runt på en rullväska och bär mängder med påsar med typ bara skit i, nån servett eller kvitto typ. Hon har epilepsi och verkar lida av någon form av förföljelsemani då hon dagligen frågar oss i personalen "kommer dom och hämtar mig nu?" och hon tror att typ alla kunder pratar om henne (fast de inte gör det) och blir rädd om folk grejar med mobiltelefonen.

Det är så att hon bor i ett gammalt hus som hon äger själv och det är riktigt fallfärdigt.. Det måste vara helt igengrott med mögel av doften att döma. Kommunen har velat gjort besök för något år sedan efter en anmälan men denna dam är bestämd och vägrar släppa in någon som försöker hjälpa. Vad kan egentligen kommunen/soc eller annan myndighet göra? Alla säger att det inte går att göra något åt det då man bestämmer själv om man vill ta emot hjälpen att komma in på hem eller liknande själv men det känns som om det borde gå att göra mer? Anledningen till varför jag frågar är dels att jag tycker synd om henne, hon är uppenbart inte helt frisk. Och dels för att hon kan gå runt att störa våra kunder (barn osv blir rädda om hon går fram till folk och otrevligt frågar varför dom typ förföljer henne..) men man har inte hjärta att säga till henne att hon inte får komma något mer då detta är enda stället hon kan köpa livsmedel och nästa butik är flera mil bort. Hon kan bli riktigt otrevlig och hotfull om man säger att hon inte kan få prata med en viss person i personalen just då eller att hon måste gå hem för att det är dags att låsa. Vad kan man egentligen göra?
Bor du i Värmland?
Om så ligger det psykisk sjukdom i botten som du säger och det är svårt att göra något åt. Hemtjänsten får inte heller vara i boendet så vård i hemmet är inte aktuellt.
 
Hon handlar all mat själv hos oss (dock så äter hon inte mycket och ser väldigt smal ut). Så om en person vägrar hjälp är det som jag trodde, att det egentligen inte finns någta åtgärder att ta till? Funderar på att göra en anmälan, tänker att hon kanske ger med sig förr eller senare om hon märker att folk verkligen vill hjälpa till :)

Och ja jag bor i Värmland! :)
 
Hon handlar all mat själv hos oss (dock så äter hon inte mycket och ser väldigt smal ut). Så om en person vägrar hjälp är det som jag trodde, att det egentligen inte finns någta åtgärder att ta till? Funderar på att göra en anmälan, tänker att hon kanske ger med sig förr eller senare om hon märker att folk verkligen vill hjälpa till :)

Och ja jag bor i Värmland! :)

Alltså, all hjälp till äldre utgår från socialtjänstlagen och det är en frivillig lag. Det är därför inget man kan tvinga på någon. Om det finns andra psykiska problem (verkar som att @Kethets vet vem personen är), så kan kanske LPT (lag om psykiskt tvångsvård) vara aktuellt, men då ska personen vara en fara för både sig själv och andra och det verkar det ju inte som. Det är sjukvården som har hand om det och inte kommunens socialtjänst, så det har jag ingen större koll på och det är ju dessutom inget man bara tar till hur som helst.

En anmälan är aldrig fel att göra, det värsta som händer är att tanten inte tar emot hjälp som hon faktiskt både har behov av och rätt till.
 
Hon handlar all mat själv hos oss (dock så äter hon inte mycket och ser väldigt smal ut). Så om en person vägrar hjälp är det som jag trodde, att det egentligen inte finns någta åtgärder att ta till? Funderar på att göra en anmälan, tänker att hon kanske ger med sig förr eller senare om hon märker att folk verkligen vill hjälpa till :)

Och ja jag bor i Värmland! :)
Det är inget nytt problem detta och lär inte ge med sig bara så där men självklart kan du anmäla, det kanske görs en annan bedömning denna gången och LPT blir aktuellt.
 
Ska väl tilläggas att det är en person jag aldrig har vårdat så är ingen sekretess jag bryter. Eftersom det säkert finns någon som har koll på vart jag bor och jobbar så känns det aktuellt och säga
 
Fast om LPT ska bli aktuellt behöver tanten till en läkare. Det är bara läkare som kan besluta om detta. Exakt hur det går till vet jag inte, men en anmälan till socialtjänsten kommer inte leda till en LPT, utan då måste man vända sig till sjukvården.
 
Fast om LPT ska bli aktuellt behöver tanten till en läkare. Det är bara läkare som kan besluta om detta. Exakt hur det går till vet jag inte, men en anmälan till socialtjänsten kommer inte leda till en LPT, utan då måste man vända sig till sjukvården.
Min tanke var att antagligen har socialen möjlighet att vända sig till sjukvården bättre än en privatperson angående någon annan.
 
Min tanke var att antagligen har socialen möjlighet att vända sig till sjukvården bättre än en privatperson angående någon annan.

Det går emot sekretessbestämmelserna som socialtjänsten arbetar under om de skulle söka sjukvård för någon enskild. De får inte röja identiteten på sina klienter utan medgivande, och det blir ju knepigt när tanten inte vill ha någon hjälp... Men jag håller med dig, det borde vara som du säger. Men lagen säger något annat.
 
Polisen får ju köra en person till läkare för bedömning om de anser det behövs, eller på uppdrag av sjukvården. Så en väg är ju att ringa dem eller sjukvården och berätta om kvinnan.
 
Heder åt dig, @linnlarssonn som vill hjälpa den lilla, skruttiga tanten! Hoppas att du får gehör hos soc eller nån annan instans! Nån som försiktigt kan få hennes förtroende och få henne att våga ta emot hjälp! Berätta hur det går! Bra gjort av dig! Om fler tänkte som du hade vi levt i en bättre värld! :heart
 
Jag har också funderat på om det inte skulle gå att få nån slags hjälp till henne men kan inte klura ut hur det skulle gå till. Man har liksom vant sig vid att hon alltid har funnits men nu blir det ju värre och värre för varje år, både med henne och huset.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 005
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 381
Senast: Calmiche
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 381
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
9 097
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp