Åldrande häst - hur mycket märkte ni av det?

lillaP

Trådstartare
Jag är nyfiken på att höra hur ni med äldre hästar har märkt av att de just blivit äldre?

Jag har nämligen en halvblodsdam på 21 år och börjar fundera på allt runtomkring. Jag upplever att hon har blivit mycket tröttare på senaste tiden, i alla fall vid ridning. När man gör något som hon tycker är kul är hon sitt vanliga, pigga jag igen. De dagar då hon är seg funderar jag på om det verkligen är åldern, eller något annat som spökar. Därför tänkte jag höra om någon utav er Bukare har liknande erfarenheter?

Berätta gärna om era åldrande hästar, hur de förändrats (eller inte förändrats) och hur ni har valt att bemöta detta.

/LillaP

Sv: Åldrande häst - hur mycket märkte ni av det?

Det är ju svårt att säga när man inte känner hästen och vet hur den brukar vara. Min ponny är född -87 och blir alltså 26 nu vid månadsskiftet. Hon var femton år redan när jag fick henne, så lite svankig har hon alltid varit, men annars har inte hennes ålder märkts så där jättemycket. Hon var riktigt sjuk förra hösten/vintern, och har efter det fått en försämrad kondition, så när jag började rida henne igen i somras var hon tröttare och segare än vanligt. Kombinationen hög ålder, värme och att hon hade stått länge, antagligen. Nu när det är kallare är hon riktigt pigg igen, plus att kondisen givetvis förbättrats. Det är mer krut i henne än i tvååringen.

På grund av hennes återkommande fångproblem så fick vi gå över till torrt hö från silage, och det har lett till att hon måste ha större givor grovfoder än vad hon haft innan. Men hon har aldrig varit så fin i hullet som hon är nu. Hon fick banta rätt rejält när hon blev sjuk första gången, hon var tjock innan, och nu är hon i bättre hull än vad hon var när hon fortfarande tävlade. Men hon fryser mer, så numera har hon alltid täcke på sig ute vinterhalvåret.

Min gamling på 20 år är spritt språngande galen vintertid och brallar runt som en galning:P Det som märks av åldersmässigt är att han har svårare att släppa vinterpälsen och är mer frussen av sig om han blir blöt.

Jag tycker att min gamling bara blir mer och mer galen och vild för varje år som går :S Det kanske inte heller är riktigt normalt. Han är en 26-årig arabvalack (fyller 27 till sommaren).

Framför allt på vintrarna är han som piggast. Det bästa han vet är att springa så fort han kan eller bocka av matte som variation :devil:

21 år är inte särskilt gammalt tycker inte jag. Nu känner jag ju inte din häst och vet ju därför inte hur den har varit tidigare, men jag skulle nog kanske fundera över andra orsaker än just åldern. Eller kanske är det så att hon bara behöver lite extra tillskott fodermässigt nu när hon blivit lite äldre?

Min ponny är 22 år, han har alltid varit lugn men det har blivit mer med åren. Men tycker det är svårt att märka eftersom det kommer smygande eftersom:)

Man märker ju också såklart att dom blir stelare i muskler och leder, det tar längre tid innan dom är riktigt uppvärmda:laugh:

Vår ålderman som är på ingång av sitt 27:e år är helt galen i hagen, han är den som agerar lekpappa åt vår unghäst på 4 år. Vad vi däremot kan märka är att han på ålderns höst har blivit mindre viktbärande mot tidigare, så maken får numera hoppa ridningen vilket han iofs inte verkar ledsen över då han har annat att pyssla med i stallet.

Jag är nyfiken på att höra hur ni med äldre hästar har märkt av att de just blivit äldre?

Jag har nämligen en halvblodsdam på 21 år och börjar fundera på allt runtomkring. Jag upplever att hon har blivit mycket tröttare på senaste tiden, i alla fall vid ridning. När man gör något som hon tycker är kul är hon sitt vanliga, pigga jag igen. De dagar då hon är seg funderar jag på om det verkligen är åldern, eller något annat som spökar. Därför tänkte jag höra om någon utav er Bukare har liknande erfarenheter?

Berätta gärna om era åldrande hästar, hur de förändrats (eller inte förändrats) och hur ni har valt att bemöta detta.

/LillaP

Min halvblodstant var som piggast och fräschast i min ägo när hon var 21-24 år, vi red lektion på ridskolan, var på träningar, clinics och tävlade lite klubbdressyr, samt for omkring som jehun' i skog och mark.

Men sen fick jag problem med höfterna och då tappade jag ork och kropp för ridning. Min dam fick stryka på foten och gick mest i hagen och tappade i stort sett allt vad kondition hette och sen dess har hon även fallit ur rejält två gånger. Men min efter två år på lösdrift har jag nu, när hon är 28 fått in henne i ett litet stall, tillsammans med ett engelskt fullblod. Hon börjar piggna till och min förhoppning och mitt mål i enlighet med veterinär och annat hästkunnigt folk är att damen och jag ska kunna lufsa omkring i skog och mark igen, åtminsone framåt vårkanten. Jag har inga större krav nu utan vi kommer möjligen promenera vid hand lite lätt, longera och tömköra.

Det jag måste vara tvärnoga med är att öka foderstaten samt täcka henne snäppet mer, efter varenda köldknäpp. Den här gången var jag lite sen med det och nu på en vecka, har damen tyvärr tappat en del hull, som kommer kosta tid och ork att fixa igen. Men det stoppar inte henne från att slå knut på sig själv vid utsläpp i hagen och racea med fullblodskompisen på väg in på eftermiddagarna.

Jag har en connemara valack som blir 20 nu i vår. Jag har haft honom sedan han var 3,5år.
Det jag märker mest på Diamant är att han är mer frusen, mer svårfödd och är stelare i kroppen. Men bra täcken, bra foder och lite längre framridningstid så är det inga som helst problem.
Han leker inte längre speciellt mycket med de andra hästarna i hagen och har blivit mera "mattes pojke".

När det gäller energin så har han inte blivit tröttare utan snarare tvärt om. Han är piggare och mer arbetsvillig nu på äldre dar än när han var ung.
205566_10151163045414843_1887633544_n.jpg

283269_10151163049969843_1254803419_n.jpg

kl

Vår ponny är 24 år, snart 25, pigg som en mört! Rids dock bara ett par gånger i veckan. Går utan täcke i lösdrift :laugh:

Hejhopp, vad roligt att så många svarade så snabbt! Sammanfattar mina svar till er i ett o samma inlägg:

Kiwifrukt: Jo vintern har ju sina fördelar för piggheten. Förutom kanske just att det blir knepigare med fodret. Skönt att din ponny repade sig från sjukdomen! Jag har fått för mig att det inte är så många hästar som blir över 25, men om man kikar i denna tråd verkar det ju inte stämma!

c0pyright: Ja det kanske inte är åldern utan något annat. Men jag vet inte riktigt vad jag skulle ändra på i foderstaten, för hon får förmodligen dubbla av vad hon egentligen borde (om man räknar på det). I princip fri tillgång till grovfoder av mkt bra kvalité, mineraler, havre och betfor.

Borde man ge något speciellt till äldre hästar, eller hur ser era foderstater ut?

IngelaH: Vad mysigt det låter som att ni hade 21-24 där! Det är så jag också vill ha det om allt får gå som det ska.. Håller tummarna för att ni får komma ut på fina vårritter i sommar.

Känner igen det där med kylan, jag är också ganska tidig med att täcka. Vid några tillfällen då väderomslag skett plötsligt har hon kommit in och varit frusen, något jag inte varit med om under de tidigare åren då jag hade henne.

Gesska: Vilken fining! Han ser fräch ut =) Hur stor är han? Stelhet verkar vara något som många äldre hästar drabbas av. Konstigt nog har den verkat försvinna till ganska stor grad sedan sommaren. Hon har alltid varit otroligt spänd och stel men helt plötsligt var allt i princip borta. Samtidigt som en tilltagande seghet kom. Väldigt underligt.

prallan: Det låter som ett ganska bra upplägg. Lösdift måste ju vara idealiskt egentligen eftersom de får möjlighet till rörelse dygnet runt.

Så mkt grovfoder, som hon kan äta, spritt på hela dygnet. jag hade önskat fri tillgång även i hagen. Men det är näst intill i alla fall.

Grundfoderstaten i övrigt är faktiskt "ännu mer grovfoder"... Lucernpellets

Sen har jag hittat Hippo Alfa Grov, som bra komplement

Olja

Betfor, för att hålla magen i trim

Vid extra behov:

Vetekli

Soja

Senast ändrad:

Borde man ge något speciellt till äldre hästar, eller hur ser era foderstater ut?

Gesska: Vilken fining! Han ser fräch ut =) Hur stor är han? Stelhet verkar vara något som många äldre hästar drabbas av. Konstigt nog har den verkat försvinna till ganska stor grad sedan sommaren. Hon har alltid varit otroligt spänd och stel men helt plötsligt var allt i princip borta. Samtidigt som en tilltagande seghet kom. Väldigt underligt.

Tack han är min :love:
Han är väldigt fräch och jag hoppas att det håller i sej i många år till! Han är 148/149cm - alldeles perfekt :p

Det viktigaste i foderstaten oavsett ålder/ras är att man har ett bra grovfoder. Diamant får lite lusern, betfor, havre och mineraler/vitaminer för att komplettera hösilaget.

Min gubbi är 29 år i år. Han fyller alltså 30 om några v. :eek::love:

Jag har haft honom i 20 år nu. Vi känner varann utan och innan. Då han var 26 år märkte jag och tränaren en liten, liten stelhet i ena fram. Det var bara vi som såg det. Jag blev orolig och han utreddes. Men det är bara en stelhet och ingen smärta. Det visade sig också bara som så att han borde haft bättre frambenslyft än han hade med tanke på resten av kroppens arbete.
Stel får man vara vid den åldern! Men jag ville veta att han inte hade ont.

Han reds för fullt och gjorde fortf piaff och galoppiruetter vid 27 års ålder. Då var han dessutom i bra kondition och hade förbättrade luftvägar efter stallbyte.

När han var 28 skar han sönder ena benet och fick ställas av. Innan det hade han anaplasma. Och innan det hade jag mest kajkat runt barbacka i skogen iom egen skada. Efter skadan på hans ben och avställningen blev han för första gången gammal. Han hade tappat kondition och styrka.

I övrigt är han en fartfylld individ som är full av energi då han ska ut på sina turer med matte. Han tycker allt är skoj, men att det borde utföras i högre tempo än matten tycker han bör nu.;)
Han skojar fortfarande till det med insläppspersonalen och rymmer ibland.

Han behöver vila lite mer nu, tar gärna en eftermiddagsnap och ligger i boxen. Han fryser lättare då han är blöt med. Och kan gå på mer foder än för 15 år sedan utan att fläska på sig.
Han har också börjat bli lite senil tror jag. Och jag tycker han hör ngt sämre om än fortf helt ok. Han är också ranglåg nu. Så man får vara noga med hagkompisar som låter honom äta ifred, vila om han vill etc. Jag vill att han ska få välja själv om han vill busa eller stå still.

Förut var han en rejält viktbärande herre som utan problem kunde bära män. Men idag aktar jag mig för att låta tyngre personer sitta på honom. Han är inte tränad för det. Och han rids inte fullt nu. Jag får se hur mycket det går att få igång honom. Jag har inga förhoppningar om någor nära hur han var förr. Men lite går det nog att fiffa till honom försiktigt. Men med mål att orka gå i alla gångarter mest.

Jag har alltid haft fokus på en ridning som inte sliter. Jag vill hålla hästarna mjuka, starka och rörliga. För att de ska hålla länge.
Min gubbe är därför väldigt mjuk fortfarande i kroppen. Han har inga problem att resa sig, klia sig överallt etc. Han är torr och fin i benen och har tänder som funkar.
Han hålls också varm för att hålla musklerna mjuka. Jag är försiktig med att utsätta honom för halka eller annat han kan spänna till muskulärt av.
Och så tror jag på rätt sorts rörelse. Jag tror inte på att ställa av gamlingar.
Hellre lite och ofta i kvalitet än monotont nötande eller länge och sällan.

Foder får han just nu fri tillgång på hösilage i stort sett, dvs 13-14 kg, lite lucern, betfor och VSL.

KL

OT, men jag har flera gånger fått höra att min pålle är gammal! :O
Hon är 15 år i år och fräschare än någonsin, dock lite mer hanterbar än när hon var yngre, men pigg och bockar som vanligt och hoppar utan problem samam hinder som tidigare och är aldrig stel eller så.

Nu bor jag ju i slovakien, och det verkar helt klart soma tt de har en anna uppfattning om vad en gammal häst är här.
Foderförsäljaren ville sälja specialfoder för ändre hästar. En professor på skolan påstod att hästar normalt dog vid 15 års ålder (han undervisar i animal husbandry och borde ju ha någon sorts koll tycker man).
Igår frågade jag den senaste vinnaren av slovakiska mästerskapen (ingen stor titel då generella nivån här inte är så hög precis) om han inte kunde tänka sig att ha träning med mig o min pålle någon gång. Det kunde han men tyckte egentligen inte det var så stor ide då så GAMLA (!) hästar redan är invanda i mönster som man inte kan bryta och de kan inte utvecklas... Jag var ett stort frågetecken då pålle utvecklas för var dag och blir bättre och bättre, dessutom kan hon hoppa och behöver inte lära sig mer egentligen, är ju jag som måste lära mig rida bättre...

Jag har ju alltid utgått från att hästar är gamla när de själva känner sig gamla, börjar bli lite stela och slitna typ. kanske någon gång efter 20 år, inte före ia lal fall. och räknar ju med att min ska gå att rida till 25 i alla fall om ingen olycka händer. och på samma nivå som nu tills hon är ca 20 i alla fall, om inte mer då det är mkt krut i henne och dessutom inriden sent.

sorry för jag kapade tråden lite...

Min 22 åring är rätt så pigg och alert. Leker med sin kompis i hagen, men har märkt att det har blivit mindre med åren. Stelare och styvare är han och mer frusen av sig. Lite svårare att hålla i hull vintertid, kräver bland annat mer protein än tidigare, men bara han får fri tillgång på grovfoder under vinterhalvåret och lite annat smått och gott så går det bra.
Och så är han surare än tidigare också :D Dock inte alla dagar, men vissa dagar märker man att han vill vara mer ifred och är mycket surare på allt och alla. Brukar jämföra honom med skomakaren i Alla vi barn i Bullerbyn :p :D

Vet inte riktigt vart gränsen går för åldrande hästar? ;)

Min börjar raskt närma sig tjugostrecket dock, och han är rätt så lik sig fortfarande. En skillnad är kanske att han helt klart tänker mer nu, han processar saker på ett helt annat sätt... även om han fortfarande har kvar de snabba reaktionerna kan han stanna upp och fundera. Samma om han inte riktigt förstår under träning, tidigare tenderade han att bli väldigt stressad i sådana situationer - nu varvar han ned och tänker istället. Kloka Prinsen! *love*

Men rent fysiskt är han igång fortfarande, trevligt musklad. Jag är lite mer försiktig med att ställa av honom bara. I hagen är han en barnrumpa och kan dra igång dumheter, galopprusningar och lekinviter.

Oj, ja 15 är ju verkligen ingen ålder! Vad underligt att de har en sådan annorlunda syn på det hela. Men de kanske inte har lika hållbara hästar som vi har här i Sv? För det är väl så att de flesta hästar nu mera kanske inte dör av naturliga orsaker, utan snarare tas bort pga skador och dyl..

Jag har också en 21 åring, hans enda åldersrelaterade grej är att han har PPID (cushing). Så länge han får sin medicin är han jättepigg och riktigt busig, hoppar och far som en fölunge.

Det som brukar bli på hästar när de kommer upp i 20+ är problem med hullet, tänder, förslitningsskador (ffa artros) och PPID. De blir också mer frusna och behöver täckas ordentligt så de inte står och fryser.

Att de blir slöa är inget jag upplevt och det skulle jag ta som ett tecken på att något är fel. Hade ett halvblod som blev 28 år och trots att han hade en del "skavanker" så var han ändå väldigt pigg och full av liv till det sista.

Senast ändrad:

Artros, vad är det?

Hmm, låter ju onekligen som att det är ovanligt att de blir sega om man ser till allas erfarenheter i denna tråd. Vet bara inte vad man ska leta efter, eftersom damen känns fräschare än någonsin och beter sig hel normalt i övrigt. Man kanske kan höra av sig till en klinik och diskutera saken? Känns annars lite som att leta efter en nål i en höstack.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 123
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Den senaste månaden har jag haft lite problem med min äldre herre. Han blir 21 år i år, holsteiner och tidigare tävlingshäst i dressyr...
Svar
16
· Visningar
2 977
Senast: skogstokiga
·
Hästvård Hej! Funderar bara på varför vissa hovslagare använder sig av framskor även på bakhovarna? Är det bättre/sämre på något sätt...
2
Svar
34
· Visningar
4 663
Senast: pinky
·
Hästmänniskan Ja, nu ber jag er kloka bukare om råd och stöttning... Jag har en valack som fyller 21 i januari, och senaste halvåret har han börjat...
2
Svar
20
· Visningar
2 266
Senast: nepita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna