Ålderstandlossning Hjälp!!

M

martina

Vad ska man ha för foder till en häst som tappar tänder? Till saken hör också att hon har mellanrum mellan tänderna så att massa foder samlas där. Hö och ensilage är nästan uteslutet enligt både ägare och i viss mån tandläkaren. Ägaren fick tips om lusern- briketter. Vad är det?? Lusern pellets har jag själv annvänt men inte breketter.
Det får inte vara något som fastnar i mellanrummen!! Halm kanske, fast det borde ju oxå fastna. Hon kan ju inte leva på välling då kollapsar ju hela hennes tarmsystem.

Snälla hjälp!! :(

Är det en gammal häst du menar?

I så fall skulle jag om det var min häst fundera på om det inte är dags att låta hästen vandra vidare..När hästen inte längre kan äta grovfoder..
Hadde hästen med dessa problem levt i vilt tillstånd hadde den inte överlevt..

Det sista året min gamla arabvalack levde (han blev 30 år och 9 mån) så fick han Krafft Turbo, havrekross, betfor och luzernpellets. Krafft Turbo och luzernen blötlades till en gröt, inte alldeles för tunn. Betforn blötlades förståss.
Han fick även superfint hö som han klarade av att äta.

Han dog naturligt p.g.a. hjärtat ej orkade längre.....Men nån längre tid med grötmat hade det alltså aldrig blivit frågan om.

Om det är så pass dåligt så är det bästa att ta bort hästen.

Jag kände en häst som hade problem med tänderna även om det inte var så här illa. Han kunde äta som vanligt, men de fick borsta tänderna på honom för att undvika inpackning. De hade helt enkelt en vanlig toaborste som de borstade bägge sidor av munnen med och det fungerade hur bra som helst!

Men hur allvarligt är det med tandlossningen? Har den något att tugga med alls eller har de fått dra mycket?

Hej igen.
Hästen är 23 år gammal men mycket pigg och fräch f ö. Som sagt var så är inte hästen min utan en bekants. Tandlossningen är inte så allvarlig.. än, bara en tand är borttagen, så tänder har hon, det stora problemet är mellanrummen där foder kan samlas och där det då kan bli inflamationer i tandköttet.

Så länge det finns bete är det inga problem så tandläkaren, så vi får se till hösten.
Sen vill jag lugna alla med att ägaren vet vad hon gör och har lång erfarenhet av djur från både födsel till avlivning, så det hon gör är att ge märren en sista chans eftersom hon som sagt vad fortfarande är pigg.

Kom gärna med fler tips! (även för min skull då även min häst är till åren :bow: )

Detta diskuterades för ett tag sedan på foder tror jag (ska se om jag hittar länken åt dig!). Då föreslogs betfor och lucern i stora mängder för att det är lättätet och innehåller fibrer.

Gamla hästar behöver ofta mycket mat! Min travhäst som fortfarande har helt ok tänder men inte är jätteintresserad av hö längre (äter ca 7,5 kg *bra* hö om dagen dock) får 1,5 kg kraftfoder när han bara strosar i hagen, så om hästen inte är väldigt känslig behöver ni nog inte vara rädda för att ge den mycket mat.

Krosshavre, blötlagd pellets, betfor, vetekli och lucernpellets är lättuggad mat.

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 337
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 577
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka