Ålderskrämpor? (Knappast...) + hältproblem

B&B

Trådstartare
Enligt en tjej i stallet har en häst börjat få ålderskrämpor.
Hästen är 14 år och nordsvensk. Hon gick på banan ett par år och har sedan gått som ridhäst, om åldern spelar roll för dessa krämpor (hälta och ryggont) då har nog blivit sönderriden, eller vad säger ni?

När jag ändå är i hästvård kan jag ju fråga vad ni skulle gjort om ni kände någon som hade en häst på foder som varit halt i ett och samma framben i runt fyra månader och behandlats utan resultat och ägaren bara säger att hästen är stel och att det bara är att rida på som vanligt, trots att hästen inte vill stödja på benet efter ett ridpass? (Ägaren vägrar alltså kontakta veterinär igen, och födervärden litar på ägaren :crazy: )

Jag talar om samma häst i denna tråd, och den som sagt att det är ålderskrämpor hästen lider av är ägaren.

Hoppas ni förstod frågorna, försökte formulera mig kort!

Sv: Ålderskrämpor? (Knappast...) + hältproblem

Hej. Om hästens krämpor vågar jag egentligen inte uttala mig om för det kan ju bero på väldigt mycket. Men att det skulle bero på att hästen är gammal kan jag då rakt inte hålla med om!

Är det en Nordsvensk travare det är fråga om? (Heter numera Kallblodstravare:) ) Det är ju en ras, precis som alla andra kallblodsraser, som brukar bli ganska gamla normalt sett. Vår Kallblodstravare är bara två år yngre än den du berättar om och han har verkligen inga "ålderskrämpor". Tvärt om! :devil: Snacka om att han tror han är unghäst :rofl:

Att hästen sen fortfarande är halt och inte vill stödja på benet efter ridning är ju högst oroande!

En gammal häst som verkligen har lite ålderskrämpor kan ju såklart bli stel men det är stor skillnad på att vara lite stel och att inte vilja stödja på ett ben!

Någon borde verkligen prata med ägaren om det och fråga vad veterinären säger om att hästen inte vill stödja på benet. Men fodervärden har också ett ansvar att inte rida på en häst som uppenbarligen har så ont.

Ålderskrämpor? knappast.
Vi har en ponny som är 27 år och hur pigg och glad som helst. Hon blir fortfarande riden flera gånger i veckan. Det de hela handlar om i ditt fall är hästhållning. Är hästen halt tillkallar man veterinär har hästen ont i ryggen kan man ta ut en equiterapeut tex, kostnaden ligger på ca 400 kr för en sådan behandling beroende på var man bor, kan det kanske vara värt det på en 14 åring.
Jag skulle tro att hästen har ont i ryggen pga hältan och hältan är förmodligen en kotledsinflammation som är en följd av att hästen inte är riden i rätt form under en lång tid. Inte för att jag är expert men det är vad jag tror.

Men framför allt.... Rid inte på en halt häst!! Tänk själv hur det känns när man har ont och måste gå till bussen eller dyl....

Visst kan det vara "ålderskrämpor" Det beror ju väldigt mycket på hur hårt hästen har tränats tidigare. Finns många elitidrottare (människor) som får riktiga åldersymptom väldigt tidigt just för att träningen som dom utsatt sin kropp för tar så hårt på den. Ett annat exempel är klassiska balettdansöser som är helt utslitna vid 30 -40 år.
En 14-årig häst är ungefär att likställa med en människa på ca 55 år och då har de flesta lite ålderskrämpor. Har då hästen varit hårt tränad innan så kan den helt enkelt vara utsliten nu i denna åldern.

Om det sedan är det är ju helt omöjligt att svara på utan att ens ha sett hästen. Det kommer att behövas ordentliga undersökningar och troligen röntgen för att få svar på det. Så om ägaren inte vill ta veterinär så borde fodervärden göra det istället. Lite beroende på hur foderavtalet ser ut så kan bägge bli ansvariga i djurskyddssammanhang om det är så att hästen har ont och ändå rids. Även stallägaren kan bli indragen i det här beroende på avtal även där.

Så om ingen vill reda ut varför hästen haltar och man fortsätter rida den så är nog det ända som återstår att anmäla det till djurskyddet. För hästens skull och kanske för din egen också, verkat inte som du själv mår så bra av se det här.

Inte ålders krämpor men förslitnings skador skulle jag GISSA...
Om den är tävlad en del så är risken stor att framknäna är slut, skulle jag TRO.

(måste ju markera att jag bara gissar för annars blir jag väl påhoppad om att travare inte blir sönderkörda ;))

Har själv en travarnordis som har gått på banan i sin ungdom men han är idag 22 och tror själv att han är 3

Tror inte det är ålderskrämpor har en kallblodstravarkorsning som är 16 men enligt honom max 4 :)

Hon har väl utan tvekan ont nånstans...behöver ju inte vara i benet hon inte vill stödja på men det tyder ju på smärta... Jag skulle med snäll men allvarlig ton tala om för fodervärden att man inte kan rida på en häst som visar så uppenbara tecken på smärta. Om personen i fråga fortsätter skulle jag nog rent av hota med att anmäla för djurplågeri...Allvarligt jag vet men att rida en häst som inte mår bra är jävligt allvarligt enligt mig.
Om fodervärden tycker om och bryr sig om hästen borde han/hon ta ut veterinär som går igenom hästen även om inte ägaren vill. VIsst det kostar för fodervärden men är inte en vän värd ett par hundra eller en tusenlapp...man kan ju hoppas att hästen är försäkrad om det skulle vara nåt som kräver större insatser av veterinär etc. Min häst är visserligen min (eller pappas snarare) men även om han inte vore det skulle jag kunna kosta på honom det han behöver. har jag tagit på mig ett ansvar för ett djur så har jag och då får jag faktiskt göra allt som står i min makt för att det ska må bra om det så betyder att jag får leva på luft och vatten resten av månaden. Så det så!

MVh Anna

Jag behandlar många sådana här skador eller vad man nu ska kalla det jag bor i blekinge på grännsen till skåne så det är ju en bit ? (inte så bra på geografi ;D) Men är dom villiga att göra ett gott försök att bli av med hältan så är jag "här" skriv i gen om vi ska ta kontackt per tel i stället om inresse finns lycka till mvh Jessi

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 372
Senast: sandrafors
·
Hästhantering Vet inte riktigt hur jag ska börja att förklara, eftersom att det är ett beslut jag behöver hjälp med som egentligen är ganska...
2
Svar
27
· Visningar
5 869
Senast: Domino_s
·
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 309
Senast: Sammet
·
Hästvård Är det bara jag som upplever att det är många hästar som skadar sig eller blir så allvarligt sjuka att man får ta bort dem i år? Jag...
Svar
10
· Visningar
1 856
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama