Åldersgränser??

Luxi

Trådstartare
Jag undrar får vuxenryttare tävla ponny på någon hopptävling överhuvudtaget eller gäller *18 årsgränsen* över allt??

Förutom då om hästen är under 6 år, för då vet jag att man som vuxen får vara med i vissa klasser!:banana:

Tacksam för svar!!

Sv: Åldersgränser??

Nej. Över 18 kan tävla ponny på storhäst klasser, så länge ponnyn klara höjden och så. 18 års gränsen gäller bara ponny på ponnytävlingar.

Så man kan vara med på en D-ponny på typ LD, om hästen klarar det fast man är över 18?
Gör ingen skillnad i resultatlistor eller så då om man placerar sig?
menar så man inte blir utom tävlan typ?
Tack för att ni svarar en novis på tävlingar! :smirk:

nej det ska inte bli ngt annat i resultatlistan. antar då att du menar att du över 18 tävlar D-ponny i storhästklasser vild LD=90cm.
Nu är jag inte 100% säker men min "kompis" som är 19år tävlar sin grova C-ponny i storhäst klasser och vinner ofta, så ändring i reslutatet borde det inte bli.

men då är det nog ok att tävla då! trodde faktiskt att det var helt kört för vuxna att rida ponny på tävling, har ju bara hört det där om 18 års gränsen!

Tufft av din kompis att rida på en C-ponny och vinna över stora hästar!:)

Ponnyer får tävla på hästtävlingar med överårig ryttare men bara "Lägre klasser" kommer inte riktigt ihåg var gränsen går (står i TR).... men en ponny kan tex inte tävla grand prix.

Tävlar själv min maxade C-ponny som "häst" i dressyr

Fjordlover skrev:
Ponnyer får tävla på hästtävlingar med överårig ryttare men bara "Lägre klasser" kommer inte riktigt ihåg var gränsen går (står i TR).... men en ponny kan tex inte tävla grand prix.

Tävlar själv min maxade C-ponny som "häst" i dressyr

Har ju inga ambitioner på GP :smirk: , men en liten klubbtävling eller så hade varit roligt att prova :banana:

Är CR tillåtet att starta på en d-ponny och m an är över 18? (är 20)
har noll koll på det där=) hon har bara tartat en CR för typo 5 år sedan :p resten har bara varit en massa dressyr;)

Det finns faktiskt undantag för ponny i elitklasser :) Stroller var ju en engelsk ponny (trro jag) som var med i OS ett år :D bara 148 cm hög, den ni :)

MariaAhmira skrev:
Är CR tillåtet att starta på en d-ponny och m an är över 18? (är 20)
har noll koll på det där=) hon har bara tartat en CR för typo 5 år sedan :p resten har bara varit en massa dressyr;)

menar du på lokal ponnytävling? nu är jag verkligen inte säker men såg på en resultatlista att min kompis mamam tävlat min kompis ponny och där stod det utom tävlan på resultatlistan. Men nog bättre att då annan svara då jag ej är säker.

jagvillvaraifred skrev:
menar du på lokal ponnytävling? nu är jag verkligen inte säker men såg på en resultatlista att min kompis mamam tävlat min kompis ponny och där stod det utom tävlan på resultatlistan. Men nog bättre att då annan svara då jag ej är säker.

ja på en vanlig klubbis, är så himla sugen, och tänkte då på att en CR måste ju vara ok:)
Känner nämligen ingen som skulle kunna tävla henne, hon klarar def mer än bara en CR men vad gör man!
tänkte om nån här visste=)

är det inte så att man kan ta upp sin ponny till stor häst och fortsätta tävla den fast att man är över 18, men då kommer den fortsätta stå som stor häst även om man ska sälja & så? eller är det nåt jag fått för mig nånstans?
eftersom att jag är insnöad på fjordingar vet jag att åldersgränserna inte gäller på typ fjord-sm ;)

Min d-ponny är 144cm, då blir hon en liiten häst bland de andra! :rofl:

På klubbtävling är det upp till klubben om de vill tillåta vuxen i ponnyklasserna.
På inbjudnings/lokaltävling och högre så måste ryttaren fylla högst 18 under året, oavsett om det är en 'vanlig' klass eller bedömning Clear Round.

Ryttare som fyller minst 19 får tävla ponny i hästklasser upp till en viss nivå, men då får ponnyn inte längre tävla ponnyklasser. Inte förrän den bytt ägare eller ryttare, båda bytena måste anmälas till förbundet (kostar ett par hundra) innan den nya ägaren/ryttaren börjar tävla. Ryttar byte ska vara stadigvarande och definieras som att den nya ryttaren helt disponerar ponnyn i minst 6 månader.

Ponny som startar hästklasser måste ha hästlicens (på regionaltävling och högre), ponnylicensen duger inte, och ryttaren måste ha seniorlicens på regionaltävliong och högre.

Ylva skrev:
Ryttare som fyller minst 19 får tävla ponny i hästklasser upp till en viss nivå, men då får ponnyn inte längre tävla ponnyklasser. Inte förrän den bytt ägare eller ryttare, båda bytena måste anmälas till förbundet (kostar ett par hundra) innan den nya ägaren/ryttaren börjar tävla. Ryttar byte ska vara stadigvarande och definieras som att den nya ryttaren helt disponerar ponnyn i minst 6 månader.

vet du hur högt man får tävla upp till för nivå?:banana:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
820
Senast: MML
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka