åldersgräns för häst

L

lighty

jag undrar bara hur det ligger till med unghästar å tävlingar..

Det var någon som sa till mig att man inte får starta en 5 åring i "högre" klasser än LC..stämmer detta eller?:confused:
tycker det lät lite konstigt men jag hittar inget i TR:crazy:

Tacksam för svar:laugh:

Sv: åldersgräns för häst

i TR 2 finns detta att läsa:

Moment 220
Hästars och ponnyers rätt att starta
"H" För att få starta i vissa klasser gäller, förutom erfoderlig kvalifikation, följande åldersgränser:
- 4-årig häst får starta i klasser tom Lätt B
- 5-årig häst får starta i klasser tom Lätt A
- 6-årig häst får starta i klasser tom Msv A
- 7-årig häst får starta i klasser tom Intermediaire II
- 8-årig häst får starta i alla klasser

detta gäller alltså häst, andra regler finns för ponny

jag undrar bara hur det ligger till med unghästar å tävlingar..

Det var någon som sa till mig att man inte får starta en 5 åring i "högre" klasser än LC..stämmer detta eller?:confused:
tycker det lät lite konstigt men jag hittar inget i TR:crazy:

Tacksam för svar:laugh:

Tycker jag också med tanke på att Breeders för femåringar går i LA.. ;)

Tycker jag också med tanke på att Breeders för femåringar går i LA.. ;)

haha ja det var det jag tyckte med! ;)lät väldigt konstigt så därför försökte jag kolla upp dte men hittade inget i TR då min dator inte orkade ladda hem hela filen..därför frågade jag, alltid lika trogna buke å konstaterade astt jag hade haft rätt:p

KL*

Säkert skitdum fråga, men hur länge tränar man för att en häst ska klara tex Lätt B ?

det beror ju lite på hur snabbt hästen utvecklas. men en lb är det ju inga jätte avanserade saker, handlar mest om att stanna, starta, svänga, lite skänkelvikning i någon av de högre lb tror jag. så det är ju väldigt individuellt från häst till häst, och sen om man slutar på 48% eller 78% är ju en annan sak:)

Men om man vill ha ett bra resultat, vad talar vi då om tidsmässigt sätt om man utgår från en unghäst med lite egen vilja? 1 år? Har haft problem just med skänkelvikningar.... Åt vänster går bra men höger får någon på marken hjälpa till med.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 504
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar