T

todde

Är det någon som vet vad snittåldern på ett halvblod är om den skötts o rids regelbundet. Vad är det som styr åldern o kan man påverka den nämnvärt ?

Sv: Ålder

Snittåldern törs jag inte svara på men jag vet hästar som rids som är över 20.Med rätt foder och vettig träning på hästens villkor förlänger ju hållbarheten:)

visst kan man påverka åldern på sitt halvblod(till viss del i alla fall)
genom att ge hästen bra och balanserad kost, rida den på ett sådant sätt att man inte orsakar skada (inte ha för bråttom tex.), sköta hovarna regelbundet

läste att medellivslängden på ett halvblod har sjunkt till hälften på dom senaste 20 åren.

kommer inte ihåg exakta åldrar men 2000 låg medellivslängden på runt 7 år.
i mitten på 80 talet va medellivslängden runt 18 år.

Nåt som är väldigt viktigt är tänderna,:( se till så en duktig veterinär kollar tänderna 1 eller vid behov 2 gånger om året, det kan förlänga livet på hästen att inte ha ont i munnen och kunna tillgodogöra sig fodret på rätt sätt:smirk:

Jag hörde för några år sedan att genomsnittsåldern på halvblod är 5-7 år. Så många som får sjukdomar och medfödda saker o avlivas som unga. Vet inte om det stämmer, men det skulle inte förvåna mig jättemkt om det var så..

många "går sönder" redan som unga pga människans brådska och okunskap. sjukdommar och medfödda fel har alltid förekommit.
förr fick hästen lov att vara unghäst(remont).
i dagsläget ska hästen helst vara "färdigutbildad" vid 5-års ålder.

:eek: 7 år?! Det är ju ingen ålder! Jösses....trodde typ 15 eller nåt. :(

todde skrev:
Är det någon som vet vad snittåldern på ett halvblod är om den skötts o rids regelbundet. Vad är det som styr åldern o kan man påverka den nämnvärt ?

Vårat halvblod är 22! :bump:
Han är tränad för fälttävlan som unghäst, men har inte startat då han blev för liten för den ryttaren som köpt honom (är 163 cm, och ryttaren var en kraftig man närmare 2 m!). Senare reds han i MSV dressyr, har gått på ridskola och varit privathäst igen. Han är mkt fräsch för sin ålder (rids varje dag, dressyr och hopptränar 1g/v) och enligt barnens tränare är han en sån häst "som spar på sig", dvs gör inte mer än nödvändigt (gissa vad barnen som ska rida säger om det :devil: ) Kanske har han alltid varit så, och på det viset klarat sig så länge?

Det var ju ingen högmedellivs längd på hbl. Men min lilla häst är 19 i år och hon är pigg än. Sen så är det flera äldre hbl i stallet. Så vi kanske kan få upp den lite.....

Hejsan!

ville bara säg att mitt halvblod är 19 år i år.. och hon ser mega fin ut! i både kropen och i benen!...

om man skull gissa hennes ålder kan man tro att hon vore en 12 år eller något!..

så som dem andra har sagt så kan man ju hoppas på att vi kommer få upp medelmåttet för halvbloden hur gammla dem kan bli!...

för 7 år är ju ingen ålder för en häst så jag tycker det e synd att dte har blivit så om det nu stämmer!..

*knapplån* En liten fundering bara,kan det vara så att den lite kraftigare äldre typen av halvblod är hållbara? Om man jämför med dagens sporthästtyp som gärna ska vara högställd,kort i kroppen och långa ben:confused:

jag tror att det har med "raketutbildningen" att göra. hästarna ska helst "gå i form" med en gång, som insuttna (gärna så högform som möjligt, alla är inte lika noga med rygg och bakben) funkar det inte så spänner man in eller/och betslar upp....

förr gick hästarna som remonter tills dom va en 6 år gamla.

har så många gånger hört argumentet att det är sååå bra att rida in hästen som 2 åring(är hästen senfödd hinner den inte ens bli såpass)
man stärker rygg och leder,:crazy: va bra, ska vi låta våra barn springa runt med 25 kg säckar på ryggen. då måste dom ju få jätte starka ryggar....:eek: men det tycker inte samma människor, barnen kan ju få rygg problem.......
enligt min uppfattning så kan även en växande unghäst få det.

Medellivsåldern låter låg. Jag har för mig att det är försäkringsbolagens statistik, vilken ka ge en lite sned bild då inte alla försäkrar sina hästar speciellt inte sina gamlingar.

Väldig låg medelålder man blir nästan rädd. Men kanske frågan är felställd vi undrar så här istället : Hur gamal är eran halvblodshäst som ni tävlar lite med ?
Nyfiken för jag har själv en sjuttonåring !

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
839
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Jag skulle verkligen få till något pass styrketräning varje vecka, men vet inte hur jag sak få till det. Jag har fått ont i ryggen och...
2
Svar
36
· Visningar
1 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka