M

mai

finns de nån åldergräns för att tävla shettis i körning typ minimum för definns väl ingen "överålder"

Sv: Ålder

Kusken får vara från 12 och uppåt, då måste groomen vara över 15.

Det ska även finnas ungdomsklasser där man får tävla A-ponny från det man är 8 år, fast vad jag vet så anordnas det väldigt sällan såna.

Kusken måste som sagt vara 12 år. Och groomen måste alltid vara över 15 år för alla enbetsekipage. Någon övre ålder finns inte!

Det går att söka dispans på groom om man är yngre än 15 i dressyr och pres... vet dock inte om den funkar i Maraton, tror inte det..

Jag har hört att man inte ska kunna få dispans för det längre. Fick det i sommras men blev då tillsagd att jag inte skulle få det igen har ajg för mig...säkrast är ju alltså att ha en groom äldre än 15!

Det fåniga med den reglen är att det kan komma en 12-årig kusk körande med en jättelik nordsvensk/halvblod/frieser/etc framför vagnen - bara groomen som åker med är över 15 år. Men två fjortonåringar får inte tävla tillsammans med en shetlandsponny ...
Man undrar ju lite var logiken finns!

:banana:

nä helt rätt, nog för att en shettis kan ställa till med mycket men jag tycker oxå att en 12 åring kan köra ett hbl med groom på 15 låter betydligt farligare.. Inget illa om 12 åringar men det är mycket häst i många hästar, speciellt om det händer något.

Fast man får bara tävla ponny från det man är 12 år. för häst gäller 15 år även för kusken.

ok, men det finns stora kallblod som då kan tävlas av 12 åringar ?

men när nya TR kommer nästa år så ska inte ponny och kallblod slås ihop längre och då borde inte regeln om åldern heller gälla längre.

vi har separata klasser för ponny och kallblod "här uppe"! Egentligen är det konstigt att dom ska gå ihop eftersom dom skiljer sig så mycket. I maraton till exempel: Är det långa vägar har en shettis inte en suck mot ett kallblod! Men så det ska komma i TR att det MÅSTE vara skilda klasser?

på travet :. 8-15 år .
shettisen får inte vara över 1.07
russ är det 12-25 och dom får int överstiga 1.30
förstår inte hur kallblod blev inblandade ?:S
inga tolvåringar får tävla kallblod på travet , det är 18-års gräns på stor häst . så har jag lärt mig iaf :confused:
träna kallblod eler stora hästar i trav är 15 års gräns .
TRÄNA ... elr? :crazy: :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Ja, tror det var så att kallblodsklassen skulle finnas kvar, men vid sammanslagning ska kallblod över 148 cm slås ihop med hästklassen, inte ponny.

Tycker inte att att man skall ha kallboldsklasser kvar. Det skiljer sig ju inte från andra hästar ett kallblod på 147cm skiljer sig ju inte från ex en New Forest i samma storlek. Och varför kan ett kallblod över ponny mått inte tävla med hästarna? Vi får ju större klasser vilket gynnar sporten. Det är ju pinsamt med dessa klasser som det bara är två-tre starter i, hur kul är det att säga att man vunnit en sådan klass?
Oj nu kom vi ifrån ämnet med åldersgränser.
Det är ju på G med ganska mycket ändringar i TR så det blir nog ordning på eventuella oklarheter till nästa år.
/M

Jag tycker inte heller man ska ha kallblodsklasser,helt onödigt, men det blir väl världens liv varje gång de försöker ta bort dem. Folk påstår at kallbloden inte klarar av hästtempona eller nåt, men det har vi ju sett i flera fall att går alldeles utmärkt. Dm för väl träna lite bättre om dom inte klarar det.

Jag tycker verkligen inte att man ska tvinga kallbloden att köra i hästtempo för att man inte vill ha en kallblodsklass. Alla ska väl ha samma möjlighet att genomföra en tävling? Speciellt i lätt klass! Nog kan kallbloden tävla mot hästarna men de kan ju ändå ha sina tider, se på ponnyklassen, där har dom ju olika tider beroende på storleken i maraton men tävlar ändå mot varann!

Att kallbloden skulle gå lägre tempo än häst för att dom är sekigare är nog inte riktigt sant.. jag tycker hellre att man kanske skulle sänka tempot lite för häst, då blir det ju samma som för kallbloden.
Jag har en häst som inte alls fixar tiderna på lokal klass, skit kul *NOT* eller med målfoto klarar vi oftast 2 streckor men skritten kan jag glömma. Hur ska man kunna träna en häst att skritta fortare när han redan skrittar så bra han kan?? (Nora du vet vilken liten skimmelarab som alltid får pinna på..)
Åter till ämnet, jag tycker att det kanske är lite hårddraget överlag med tiderna, man kanske skulle dela upp maraton tider efter mankhöjd som för ponnyerna. det finns ju hästar som är mellan 150 och 175 och dom springer ju inte lika fort. Samma sak gäller ju kallbloden, där kan det ju variera allt från 140 till 165 samma sak där, dom springer ju inte heller lika fort, dom små blir ju drabbade. så nu har jag sagt mitt :)

Håller helt med!

En annan sak der borde göras något åt är kategori B. Det är inte rättvist att en häst som är 108 cm ska tävla i samma klass som en som är 128 cm!
Varför inte kategori AA upp till 110 cm, kategori A 110-120 cm, kategori B 120-130 och så vidare.
Likaså borde små ryttare få rida B-ponny längre, förutsatt att ekipaget är harmoniskt och ryttaren inte är för stor. Då skulle det finnas fler väl utbildade ponnyer som yngre barn kunde rida. Men nu har jag visst halkat snett ordentligt ... *s*

:banana:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
867
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
903
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 346
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve