Ålder vid NH kurser?

T

Tigerlilja

Hur gammal ska hästen vara innan det är ok att åka iväg på kurser och träningar i NH hantering?

Sv: Ålder vid NH kurser?

själva hanteringen är ju inte någon skillnad, precis som du börjar hantera ett föl på "vanligt" vis börjar du ju ned nh. Eftersom fölet är helt opåverkat finns det ju inte ett bättre tillfälle att börja med nh-hantering! Bete dig som en häst så...

Intensivare träning ska man nog ta det väldigt lugnt med. Det är nog bäst att beta av den riktiga TRÄNINGEN och ta lite i taget. Kanske du kan ta ut en nh-intruktör som kan hjälpa dig lite då och då så det inte blir så koncentrerat? tänk på att det är väldigt lätt att trötta ut en liten fölhjärna, tänk på att ge tankepauser.

Tyvärr blev det så att jag fick ha min unghäst hemma ett tag (han skulle gått i flock, men den storyn har jag dragit så många gånger), eftersom det inte var en helt sammansvätsad flock tog jag mig på lite av uppfostrarrollen och nh-tränade honom lite försiktigt nån dag i veckan.
Ett jättebra sätt för oss att lära känna varandra och få en trivsamt relation till varandra. Han var då åtta månader.

Dessutom är de ju så otroligt känsliga, läser varenda liten blinkning så man behöver bara titta åt ett håll så går de dit.

Pratade med S Forsström om att ev åka på kurs (då var hästen visserigen över ett år) och han sa att det skulle gått bra, ingen diskriminering pga ålder eller kön...

Tycker det är okej att träna alla hästar men unga hästar (föl-2,5 åringar) orkar inte så länge (2-5 min) och jag är väldigt noga med att inte träna dominans övningar med mina hästar. Tränar hellre var modig övningar och häng med vad roligt övningar!!!!

En fråga.... vad är NH??? (Bara nyfiken)

En fråga med...Vad sorts häst vid 2,5 år inte orka mer än 2-5 min???

att umgås med hästen på hästens villkor... att du blir en del av flocken och leder hästarna på deras språk istället för att försöka lära dom ditt..
alltså att hästen ser dig som en flockledare, att hästen är trygg tillsammans med dig och att ni har 100% tillit till varandra..

Natural horsemanship - NH :)

Californiaswed: Det är psykiskt krävande träning.. om man försöker lära hästen för mycket blir det pannkaka av allt och den minns ingenting.. och så ska man alltid sluta när man har kul och det går bra.. :)

Allt du sa vet jag...Jag vet inte hur du tränna men att du kan har en häst psykist slut i 2-5 min., jag vet inte vad jag ska säger.

Jag har jobbat med NH kanske många år och jag är båda elev och trännare. Och jag har aldrig träffat en häst eller föl som inte klara mer en 2-5 MINUTER, utan för en som var väldigt svår misshandlat. Nu prata jag inte om att Föl/häst ska springa runt helt vild på en clinic. Just att vi är runt dem och pyssla innebär alltid en sorts tränning. Det kan ta 2-5 min. för vissa att bara får grimman på. Man kan ta en ung häst till en clinic men kanske inte stanna hela dagen, man vet inte till man är med hästen själv.

Tigerlilja frågade en fråga, men ardnasgrebsrof svarade som alla unghästar upp till 2,5 år orkar inte mer 2-5 min. Och det är inte sant.

Självklart är det upp till varje individ häst och att matte/husse har sunt förnuft så det räker att ser om vad hästen klara av.

ardnasgrebsrof skrev:
jag är väldigt noga med att inte träna dominans övningar med mina hästar. Tränar hellre var modig övningar och häng med vad roligt övningar!!!!

jag tycker det hänger ihop, en häst är väldigt nöjd med att veta vilket den är - hög eller låg i rang. den tycker inte att det är bätte att vara antingen eller, bara den vet så är den glad.

Har du tips på någon litteratur vad gäller det du kallar "häng-med-vad-roligt-övningar"? ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
354
Senast: MiniLi
·
Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 858
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 914
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter