Ålder vid avel

T

Tie

Vad gäller för ålder på tik och hane vid avel.

Vad jag kunnat läsa mig till ska en tik vara minst 2år innan man avlar på den. Är detta generellt för alla raser eller varierar det?
Och är tiken över 7år så krävs vet.intyg innan parning.

Vad gäller då för hanar? Kan man i princip använda dem från de att dom är könsmogna fram tills dess dom dör :confused:
Hur mycket försämras spermakvlitén på en äldre hane?

Nu utgår jag givetvis från att både tik och hane är bra avelsmaterial, friröntgade osv....... om det föreligger bra avelshundar vad gäller då åldersmässigt på hundarna....de är mina funderationer!

Sv: Ålder vid avel

Tredje löpet brukar man kunna säga att man kan para på. Det brukar vara runt två års ålder. Dock blir ju stora raser klara senare än små så det varierar ju från ras till ras. Man sk inte heller para för sent, en tik över sju år som inte har haft valpar skulle inte jag para.

Hanen kan du använda från det att han blir könsmogen. Dock anser jag att man bör vänta till minst ett år med att använda en hane och då göra det på en egen tik alterntiv ngn man känner väl för att se vad han lämnar. Men finns inget som säger att du inte kan para med en 6 månaders hane.

Ang spermkvalite är det nog indviduellt. Jag känner till flera hanar som blivit använda i hög ålder och lämnat stora kullar.

Taxklubben skrev:
Handlingsplan för avel inom Svenska Taxklubben:

Följande rekommendationer gäller samtliga storleks- och hårlagsvarianter.

*

Avelsdebut för både hane och tik sker tidigast vid 3 års ålder.

*

För långhårig normaltax och samtliga dvärgar och kaniner accepteras under en övergångstid en åldersgräns på 2,5 år, eftersom det finns en tradition inom dessa varianter att använda mycket unga djur i avel.

Varför de har 3 år som gräns förklaras dock inte, men kan tänka mig att det har något med diskbråck att göra..

Hanen kan du använda från det att han blir könsmogen. Dock anser jag att man bör vänta till minst ett år med att använda en hane och då göra det på en egen tik alterntiv ngn man känner väl för att se vad han lämnar. Men finns inget som säger att du inte kan para med en 6 månaders hane.

Kruxet är väl att om det finns några hälsokrav på rasen (och det gör det ju på många) så är de inte kollade så tidigt. Ex patella brukar kollas först efter 1 års ålder, HD AD röntgas ju inte på 6-månaders heller..

Tack för alla svar!

Egentligen får man kanske använda sitt sunda förnuft gällande hur tidigt man använder en individ.

Om jag då spinner vidare när det gäller kvalitén på sperman hos en gammal hund. Har för mig att jag läst någonstans att spermakvalitén minskar med ett visst antal % för var år som går i slutet...... är det någon som har koll på vad jag kan ha läst för nått?:angel:

Kruxet är väl att om det finns några hälsokrav på rasen (och det gör det ju på många) så är de inte kollade så tidigt. Ex patella brukar kollas först efter 1 års ålder, HD AD röntgas ju inte på 6-månaders heller..

Helt rätt. Egentligen kunde jag skrivit avel på hanar från 1års ålder, för att dom ska vara röntgade enligt hälsokraven på rasen är en självklarhet för mig!

Inte vet jag, men Rix är ju inne på sitt 10:e och hr finns ju 8 fina valpar efter honom :D

Kanske tur man inte avlade på honom i unga år :rofl: :rofl:

Ungefär så. I alla fall om det är en hane som har valpar efter sig sedan tidigare. Annars bör man kanske kolla spermiekvaliteten. Kan man iofs göra ändå om man vill..

Rix har dock gjort sitt som avelshund nu :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
3 018
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 544
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vi använde våran egen tik för en kull för drygt ett år sedan. Hon HD-röntgades (B), ögonlystes(u.a) och kollades igenom allmänt inför...
Svar
8
· Visningar
2 219
Senast: Anna_Lillen
·
Övr. Hund Det finns en uppfödare i krokarna som sedan första stund gjort att folk höjt på ögonbrynen. Målet bakom uppfödningen har varit att tjäna...
Svar
5
· Visningar
1 669
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka