Ålder Tinker

L

lotten1971

Jag undrar om det finns ngn som vet när en Tinker är färdigväxt ? Tack på förhand Lotta :)

Sv: Ålder Tinker

Antar att det är som de flesta kallblod och ponnyer runt 4:a år... Mentalt brukar det nog ligga runt 7 år...

Kallblod brukar vara färdig växta vid 4 års åldern. Men sen kan du ju se på hästen om den är "valpig" I kroppen eller om den ser "färdig" ut.

Nu är ju både Tinkern och Irish Coben nya raser och med det är de inte heller en homogen rasgrupp av hästar.
Detta gör det väldigt svårt att säga när en häst är färdig,en liten IC/Tinker är oftast "färdig i kroppen" redan som 3-åring medans en större behöver kanske ett par år till på sig.
Däremot kan de vara lite trötta i mössan under långa perioder i sin unghästperiod,men det är ju samma för alla raser.
Egentligen skiljer sig inte IC/Tinker från ngn annan ras direkt,jag tycker de växer i samma takt som övriga hästar och utvecklas mer eller mindre i samma takt,det finns ju mognadsskillnader i alla raser. :)

Liknande trådar

Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
699
L
Ridning Jag vet att det är o lika för alla ponnyer och ryttare så jag undrar såklart bara på ett ungefär! Men jag undrar hur stor skillnad det...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 877
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka