Ålder Tinker

L

lotten1971

Jag undrar om det finns ngn som vet när en Tinker är färdigväxt ? Tack på förhand Lotta :)

Sv: Ålder Tinker

Antar att det är som de flesta kallblod och ponnyer runt 4:a år... Mentalt brukar det nog ligga runt 7 år...

Kallblod brukar vara färdig växta vid 4 års åldern. Men sen kan du ju se på hästen om den är "valpig" I kroppen eller om den ser "färdig" ut.

Nu är ju både Tinkern och Irish Coben nya raser och med det är de inte heller en homogen rasgrupp av hästar.
Detta gör det väldigt svårt att säga när en häst är färdig,en liten IC/Tinker är oftast "färdig i kroppen" redan som 3-åring medans en större behöver kanske ett par år till på sig.
Däremot kan de vara lite trötta i mössan under långa perioder i sin unghästperiod,men det är ju samma för alla raser.
Egentligen skiljer sig inte IC/Tinker från ngn annan ras direkt,jag tycker de växer i samma takt som övriga hästar och utvecklas mer eller mindre i samma takt,det finns ju mognadsskillnader i alla raser. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
651
Senast: ameo
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 030
Juridik & Ekonomi Hejsan! Jag fick betydligt mer tillbaka på skatten 2024 än vad jag brukar få. Nu undrar jag om det kommer se likadant ut 2025? (Om man...
Svar
15
· Visningar
950
Senast: MissFideli
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 746
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar