Ålder på sto vid betäckning!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pion
  • Startdatum Startdatum
P

pion

Vad är "högsta" ålder för att betäcka ett sto första gången? Jag har hört att stoet inte bör vara äldre än tio år vid första föl, stämmer det.

Sv: Ålder på sto vid betäckning!

Finns väl egentligen ingen övre gräns. Det som kan vara problemet med äldre ston som inte haft föl tidigare är att få dem dräktiga. Finns många ston som får sitt första föl vid högre ålder än 10 år.

Precis som ovanstående sa.
Det är ju det att ju äldre stoet är, ju svårare brukar det bli att få henne dräktigt.

Betäckte dock mitt sto (som aldrig haft föl innan) när hon var 10 år med Maloubet. Maloubet är ju lite känd för att ha dåliga "betäckningsresultat" men hon blev dräktig på första skicket. :bump:

Stämmer inte!!! Däremot kankse chanserna försvåras lite efter 10 årsåldern...

Kompisens welshsto fölade för första gången 21 år gammal....

ancan skrev:
Stämmer inte!!! Däremot kankse chanserna försvåras lite efter 10 årsåldern...

Kompisens welshsto fölade för första gången 21 år gammal....

Vad är det som inte stämmer?
För visst är det så att det är svårare att få ett sto dräktigt ju äldre det är.. Ett sto som inte haft föl innan å som är 15 har ju oftast svårare för att bli dräktigt än ett sto som är 5 tex..

Mitt gamla sto på 15 bast är dräktigt! :bump: Tog sig på första försöket! :) Har inte fölat innan!

Mitt sto som är 15 tog sig på första försöket i år! Hon betäcktes visserligen förra året också men tog sin inte då.

När det gäller betäckning av gamla ston brukar jag alltid ta min systers angloarabsto som uppmuntrande (avskräckande.. :bump: ) exempel...inköptes som 4 åring, gick sen 15 säsongers jakt för att som 20 åring betäckas för första gången, fölade sen 4 föl på raken och dog sen knall och fall! :banana: :banana: :banana:

Det beror ju på stoets frächet om man tycker att man kan betäcka.

Stoet det gäller är ett tioårigt New Forest sto som nu är i full tävlingskondition. Vi hade funderingar på att betäcka henne nästa år då dottern som rider henne går ur "ponnyåldern". Stoet är en stor D-ponny (precis att hon stannade på ponnymåttet). Hingsten vi funderar på är 147 cm i mkh. Är risken stor att fölet då blir "övervuxen"? Kanske är det bättre att leta en lite mindre hingst? Men vi gillar honom verkligen, speciellt hans gångarter.

Jag skulle nog vara försiktig med att betäcka med en så stor hingst om stoet är maxat, i och för sig lite beroende också på om det ligger stort bakom i stammen på stoet. Det är inte helt ovanligt att new forestar går över ponnymått även om det inte är lika vanligt som hos connemara. Sen beror det förstås också på vad ni ska ha avkomman till. Är det ingen katastrof för er om den skulle växa över så kan man ju alltid chansa. Och skulle det bli en maxad d-ponny så är den ju garanterat lättsåld.

Ert sto är i alla fall inte för gammalt för att betäckas nästa år, så just DET är ju inget Ni behöver oroa er för! Det finns ganska många ston som tävla i många år och sedan satts i avel, t.ex Maria Gretzers Marcoville - som nog var över 15 när hon sattes i avel.

Jag hade nog inte chansat med en såpass stor hingst om hon nu själv är så stor. Kolla gärna upp hennes föräldrar, hur stora de är själva och hur stora avkommorna blivit generellt. (en bekants bekant till mig har haft en stolinje där SAMTLIGA avkommor blev över 150, oavsett hur små hingstarna var... :crazy: )

Tack för alla svar! Jag ska kolla upp mkh i tidigare led men jag tror att de håller sig på den lägre delen av D-ponny måttet. Däremot så finns det en halvbror (samma mamma) som är precis över ponnymåttet.

Har försökt att betäcka vårt 19 åriga ponnysto men hon tog sig inte, hon har inte fölat innan............

Znurro

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 795
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring