ålder på ridskolehäst

M

McGreen

Hej!

Vet någon vilken ålder en häst skall ha för att få gå i ridskoleverksamhet och hur många lektioner /dag som gäller då?

Undrar!

McGreen

Sv: ålder på ridskolehäst

finns ingen lag om det.. men sunt förnuft säger minst 5 år gammal när den börjar gå lektioner.. när hästen är 6-7 år kan den gå 3-4 lektioner enligt mig.. men som sagt.. ingen lag..

menar du upp till 4 lektioner på en dag ??? :O

tycker jag är för mycket! en häst som går på ridskola tycker jag inte skall gå mer än 3 lektioner om dagen o då skall en vara nybörgare med lite lugnare tempo. o då skall hästen även vara i kondition o runt 7 år tycker jag..

att ta in häst på ridskola om den är under 5 tycker jag är fel men det finns ingen lag ju... dummt nog

Fast vad är en lektion? En del ridskolor har 30 minuters lektioner, andra 45 eller 60 minuter. Ganska stor skillnad om hästen går 4 st 60 minuters lektioner eller 4 st 30 minuters. :smirk:

fast jag tycker inte hästen skall gå 4 st 30 min lektioner. 4 olika ryttare på en dag tycker jag hästen skall få slippa. och ni kannske inte tycker samma men så tycker jag i alla fall...

Jag tycker också att 3 lektioner/dag är max.
Ridskolan som ligger nära mig,
låter sina gå (4 st) 45 min lektioner/dag
och dessutom tycker de att det är ok att
hästarna går alla lektioner på rad !!
Jag tycker inte heller att ridskolorna ska utnyttja hästarna uppemot 25 års åldern.
De är värda att få en lugnare tillvaro på ålderns höst.

Det tycker iofs inte jag heller men det jag menade var att det är stor skillnad på lektion och lektion.

Senast ändrad:

Tror faktiskt att det har kommit en lag om det och att det är 5 år och att man kan få dispand med en 4 åring. Vi har i allafall fått den informationen på ridskolan där jag jobbar. vi låter hästarna max gå 3 lektioner om dan (45 min) försöker då få att de går någon lättare tyvärr kan det hända ibland att någon får gå 4 men det händer oftast om det är någon av de andra som är halta eller måste vila eller nåt sådant fast har de gått 4 dan innan så får de vila dan efter eller gå en nybörjalektion dan efter. Sen går våra hästar ute minst 4 timmar om dagen i en stor hage och alla går ihop så de har det jättebra och de verka trivas bra alla. På tal om åldern uppåt så är det faktiskt så att vissa ponnyer klarar inte av att gå i pension , vi hade en gammal shettis innan som vi tänkte skulle få gå i pension när hon var 20 år men hon blev så sjuk så vi fick plocka hem henne och hon gick lektioner fram till sin död och då var hon 27 år och hon avlivade hemma och har tom blivit begravd i sin hage :) Så hon älskade sitt liv som ridskole ponny kan man säga .

ja 4 lektioner på en dag.. har aldrig sagt "i rad" och det menar jag inte heller..
12:30 50 min dressyr
16:30 2x50 min nybörjare och en markarbeteslektion
20:50 50 min sitsträning över bommar, medelduktiga ryttare..

detta tycker inte jag är för mycket.. det jag är mest hård på är max 2 lektioner i rad.. hellre 4 lektioner med vila emellan än 3 lektioner i rad.. eller?

Våra ridskolehästar kommer dit unga, men börjar inte gå lektioner först dom är 5-6 år och då e det 1 lektion om dagen med en van ryttare å sen rids dom av instruktörerna, sen ser man ju hur mkt lektioner hästen klarar, det beror ju på vad de görs under lektionerna och hur duktig ryttaren är.

En häst mår ju inte bra av att bara gå nybörjarlektioner å trava runt runt på långa tyglar, dom behöver ju även ridas ordentligt för att hålla och inte få ont i ryggen och benen.

Men på vår ridskola köps hästarna in unga, dom som vart äldre har aldrig riktigt fungerat för det är inte vana vid det hårda livet en ridskolehäst har med många olika personer varje dag t.ex.

Men viktigast är väl ändå å kunna tyda hästarna, så en häst som inte trivs inte behöver stanna kvar.

är det Cla****rg du menar?
Isåfall stämmer det inte för de flesta av de hästarna som går 4 lektioner går 1 eller 2 nybörjarlektioner på 30 min. skritt & trav.
Håller däremot med om att de inte ska använda äldre hästar i verksamheten.. som R som fick gå ändå tills han dog! stackare.. =/

Nej jag menar inte den ridskolan du nämner,
utan en annan i Göteborgsområdet.

Jag tycker iallafall de är en ridskolas skyldighet att skaffa hästar som inte är helt gröna, man ska tänka på at de som rider på ridskola oftast inte är superproffs å man ska ha hästar som även nybörjare klarar av.

Många ridskolor köper ju in unghästar som sedan utbildas av ridlärarna eller ngn duktig elev, för att sedan slussas in successivt i lektionsverksamheten. Det tycker jag är det bästa sättet för då får dom lära sig "lektionssystemet" från början. Äldre ridhästar som kommer till ridskola håller ofta inte, för de har inte lärt sig att spara på sig som en häst som alltid gått på ridskola har gjort.

På min gamla ridskola hade vi en häst som dom försökte pensioner när han var 23 år. Han rymde tillbaks till ridskolan hela tiden... Så han fick fortsätta gå, ett par barnlektioner om dagen tills han var trettio. Då fick hans gamla skötare honom, och hennes barn red honom lugnt i skogen tills han dog tre år senare. Denna häst kom till ridskolan som treåring, tävlade dessutom vid sidan av och var aldrig halt under hela sitt liv :love: . Så visst kan dom funka i verksamheten både som unga och gamla, bara man anpassar arbetet efter individen.

Jag har inte lyckats hitta några regler om detta, men om jag kommer ihåg rätt så var det så på den gamla Ridfrämjande-tiden att anslutna ridskolor inte fick använda 3-åringar till lektionsverksamheten och 4-åringar ficka användas endast i begränsad omfattning.
Jag tror att ridlägerarrangörernas riksförbund har liknade regler för de som är anslutna dit, men jag hittar inte dessa heller.

Jag har i alla fall aldrig sett något i vare sig lag eller förordning!

Det beror mycket på hästen som individ var den är redo för, hur mogen den är i psyke och fysik. Men själv tycker jag väl att en 4-6 åring kan gå en lektion om dagen, just en 6-åring kanske dessutom klarar av att gå två lektioner om det är så. Beror på lektionernas längd, ryttaranpassning etc.

En 7-åring och uppåt bör klara av att gå 3 lektioner. Jag själv tycker att 2 lektioner för en vuxen häst som är frisk, fräsch och mår bra är det ultimata. Egentligen tycker jag att 3 lektioner är lite mycket, mycket med tanke på ryttarbyten hit och dit.

Tycker egentligen inte att någon häst borde få gå mer än 3 lektioner, då håller de längre..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar