Ålder på kattunge

C

cissiny

Frågade i tråden om att introducera två katter, men fick inget svar, är nog enklare att bryta ut frågan.

Lillan (vi tror åtminstone att det är en hon) är ju helt klart inte så gammal. Men hur gammal kan hon vara? Några tips på hur man kan kolla? Lite info:

1. Hon äter torrfoder utan problem.
2. Vi behövde inte ens visa kattlådan, hon hittade den snabbt och har bra koll. Inga olyckor. Går som hon ska.
3. Är liten, men vi gissar med tanke på kroppsbyggnad (verkar långbent) att hon nog kommer att bli rätt stor.
4. Försöker gärna sutta på våra fingertoppar. Har försökt dia gammelkatten (kastrerad hane) flera gånger, både när han står upp, när han låg ner på sidan så fick hon full fart fram och bökade runt.
5. Hon vill gärna gnaga på saker, inget farligt, men t ex bambuliknande papperskorgskant, får lite känslan av att det kliar i tänderna?
6. Rör sig lite "valpigt".

Vad mer kan man kolla? Säger vikt något?

Tack på förhand!!!

Mvh Cissi

Sv: Ålder på kattunge

Veterinären kan säga åldern ganska precis genom att titta på tänderna, hur många den har tappat osv.

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju jättesvårt att säga, speciellt eftersom den är en hittekatt och kan vara lite efter i utvecklingen. Säger som Keanu, be vet kolla.

Tack Keanu och Haukur!

Kommer att åka till vet med henne inom nån vecka, då får vi veta :). Tandlossning är det nog, tror att tänderna kliar, det är väl vid ca 3-6 månader?

Tack igen!

Mvh Cissi

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 087
Senast: canine
·
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: maria_b
·
Övr. Katt Jag kanske har skrivit om det förut, men jag tycker väldigt synd om min mors katt. Eftersom den inte bor hos mig kan jag inte helt styra...
Svar
16
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar