Ålder på kattunge

P

peligrozzo

Tog igår hem två små kattungar från stallet då deras mamma varit borta ett antal dagar. Dom har piggat på sig nu och e ganska ok.
Nu undrar jag om nån kan hjälpa mig å gissa ålder på dom?
*dom har öppnat ögonen
*börjat få sina framtänder
*dom följer fingrar med blicken
*Dom leker lite grann med varandra då de ätit....

Nån som har något förslag?
Tacksam för hjälp då de e lite lättare att föda upp dom om man har ungefärlig ålder på dom....

Sv: Ålder på kattunge

Ok, ska göra de innan dom får mat nästa gång....

Nu har jag vägt dom, å dom ligger på ca 280 gr.... Dom va ju rätt så tunna då jag tog hem dom då de inte fått nån mat på ett par dagar....

Oj, oj vilka puttisar. De kan inte vara mer än ungefär 2 veckor gamla. Mina största kattunge i senaste kullen vägde 280 g när han var 11 dagar gammal och mellankattungen vägde 180 g vid 14 dagars ålder. Om dina är lite tunna så kanske det är troligt att de ligger någonstans mellan 2 och 2½ veckors ålder.

Det är mjölkersättning hela vägen som gäller då. Mat ungefär var tredje/fjärde timme och så behöver de kissas och bajsas. Det är nog lagom att avmaska dem med Banminth nu också (det ska göras innan 3 veckors ålder).

Lycka till med de små!

Dom äter nu ca var 4:e timme och idag har dom ökat sitt intag från ca 10ml/mål till ca 20ml/mål, tror de börjar närma sig ca 3 veckor då dom e ganska aktiva nu då de fått mat som dom ska.... Kissat och bajsat har de båda två kissat oxå "på egen hand" men avföringen får man hjälpa dom med....
Hur får jag i dom banminth nu då de e så små?
När kan man vaccinera dom ungefär?

Banminth kommer i pastaform (i spruta) så det är bara att spruta i dem, inga problem alls.

Vaccinera gör man som tidigast vid 8 veckors ålder så vänta 5-6 veckor med det.

När de är runt 3-4 veckor kan du börja ge dem fast föda. Lammfärs/nötfärs blandad med mjölkersättning är en bra början. När de äter bra av det kan du börja ge dem burkmat blandad med mjölkersättning också.

Nej, men Banminth brukar sägas vara "mildast". Jag brukar använda Flubenol (också pasta) och det funkar också bra. Just pastaform är bra när man avmaskar kattungar eftersom det är lätt att få i dem. Tabletter kan ju vara lite knepigare.

Nu har de uppstått ett annat litet problem....
den ena katten verkar vara väääldigt hård i magen, försöker bajsa men de kommer bara små stenhårda kulor, detta började igår kväll och nu i natt och på morgonen har de bara kommit små hårda kulor, jag ser att hon försöker krysta men de kommer inget... Kan jag hjälpa henne på något annat sätt än att "stimulera på mage och vid anus?

Späd ut mjölkersättningen och ge henne lite paraffinolja (smörj även anus med olja). Har du ingen paraffinolja hemma funkar vegetabilisk olja rätt så bra.

Nu har de uppstått ett annat litet problem....
den ena katten verkar vara väääldigt hård i magen, försöker bajsa men de kommer bara små stenhårda kulor, detta började igår kväll och nu i natt och på morgonen har de bara kommit små hårda kulor, jag ser att hon försöker krysta men de kommer inget... Kan jag hjälpa henne på något annat sätt än att "stimulera på mage och vid anus?

Förstoppning är tydligen väldigt farligt för kattunga så se till att den inte består. Vet flera kattungar som dött av det, de blev någon slags nekros i tarmen.

Ja nu har katterna blivit avmaskade å äter bra å så... Fått upp alla sina tänder mer eller mindre både uppe å nere.... Dom blir mer å mer aktiva, så fort de vaknar så skriiiker dom å vill ur sin låda dom spatserar runt här å grejar å myser med hundarna:love:
Den ena är inte längre intresserad av att äta ur nappflaska så jag köpte torrfoder som jag blött upp å blandat med mjölken-inte intressant utan hon suttar på hundarnas torrfoder kulor som hamnat utanför deras skålar???? Vad gör jag??? Vill inte gärna börja med burkmat då de e meningen att katterna sedan ska bo ute fånga möss och få torrfoder.... Jag e ganska allergisk men behöver katter sen ute i vårt hus som vi snart flyttar till.....

Ha torrfoder ståendes framme hela tiden (torrt, inte uppblött) och ge burkmat. Kattungen kommer säkert smaka på torrfodret med tiden men just nu behöver den kattmat, även om det är burkmat som kanske inte är så praktiskt senare.

Det är rent ut sagt farligt om kattungen får för sig att den bara ska äta hundmat.

Blöt upp torrfoder och blanda ut med barnmatspure och creme freish, det brukar gå hem. I våran senaste kull så hade vi två som vägrade äta torrfoder öht, inte ens nu vill dom så mycket som lukta på det, men det är inte så mycket besvärligare med burkmat än med torrfoder.

Blöt upp torrfoder och blanda ut med barnmatspure och creme freish, det brukar gå hem. I våran senaste kull så hade vi två som vägrade äta torrfoder öht, inte ens nu vill dom så mycket som lukta på det, men det är inte så mycket besvärligare med burkmat än med torrfoder.
Man ska inte blöta torrfoder och barnmatspurre innehåller inget en katt behöver.
TS: Ha torrfoder framme så börjar de säkert äta så småningom, det har alla min ungar gjort.
Så länge kan de äta burkmat.

Och varför ska man inte blöta torrfoder? Barnmatspure är super eftersom kattungarna tycker det smakar smaskens, sen får dom ju i sig det dom behöver genom den andra maten men det är ett jätte bra sätt att få dom att börja smaka maten.

Och varför ska man inte blöta torrfoder? Barnmatspure är super eftersom kattungarna tycker det smakar smaskens, sen får dom ju i sig det dom behöver genom den andra maten men det är ett jätte bra sätt att få dom att börja smaka maten.

Det blir bakterier då.
Bättre ge dem nötfärs el dyl i så fall, vilket är gott och mer näringsrikt.
Barnmat blandat med torrfoder innehåller inte mycket näring för en katt. Torrfoder innehåller flera ingredienser som katter inte behöver och det gör definitivt burkmat också.

TS, prata med Sol här på forumet. Hon är duktig på kattens näringslära.

Bildas det bakterier bara för att man blöter upp torrfoder? Nu är du nog ute och cyklar...

Alla tycker inte om nötfärs så då kan det ju vara värt att prova med barnmat om det går hem bättre, torrfodret innehåller ju som sagt det dom behöver så då gör det ju varken till eller från om man blandar i lite barnmat för smakens skull.

Bildas det bakterier bara för att man blöter upp torrfoder? Nu är du nog ute och cyklar...

Alla tycker inte om nötfärs så då kan det ju vara värt att prova med barnmat om det går hem bättre, torrfodret innehåller ju som sagt det dom behöver så då gör det ju varken till eller från om man blandar i lite barnmat för smakens skull.
Nej jag är inte ute och cyklar, prata med SOl.
Nej, torrfoder innehåller inte allt en katt behöver, har du inte läst vad jag skrivit?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 718
Senast: Lampan
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Elisha
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama