Ålder på kattunge

Sv: Ålder på kattunge

Bakterier bildas om man låter det stå uppblött framme länge i rumstemperatur, inte av att man blöter upp det.

Jo då jag läser precis vad du skriver men ett bra torrfoder innehåller visst det en katt behöver, hur tror du annars att sveriges alla katter överlever?

Det som oroar mig mest med uppblött torrfoder är egentligen inte bakterier utan mögel som kommer med spannmålen.

Att öht. blöta torrfodret känns dumt, själva poängen med torrfoder försvinner ju då. Jag sätter 500 spänn på att kattungarna kommer börja käka av torrfodret bara det får stå framme som det är. Fram tills de äter bra av det kan man ge burkmat.

Blanda i barnmat... varför inte blanda i något som är nyttigt i sådana fall? Hill's a/d, Specifics burkmat, MJAU? Men visst, ge barnmat dödar väl ingen kattunge (så länge den inte innehåller lök/lökpulver).

Jo då jag läser precis vad du skriver men ett bra torrfoder innehåller visst det en katt behöver, hur tror du annars att sveriges alla katter överlever?

Katter överlever på många olika slags skräpmat, det gör det inte till bra mat eller hur? ;)

Sedan är det väl lite väl övermodigt att anta att alla Sveriges katter lever på torrfoder, tycker du inte?

Katter överlever på många olika slags skräpmat, det gör det inte till bra mat eller hur? ;)

Sedan är det väl lite väl övermodigt att anta att alla Sveriges katter lever på torrfoder, tycker du inte?

Det är nog förvånansvärt många katter som i huvudsak lever på torrfoder. Många kattägare tycker att blötmaten luktar illa. Jag tycker det luktar gott och jag blir sugen på kalvsylta varenda gång jag serverar mjau. Mina får både och och sen sticker vi till dem lite köttfärs m.m. när vi själva skall ha det i maten.

Våra ungar fick uppblött kattungetorrfoder i början på rekommendation från nånstans på internet. Det kändes som att det inte var lämpligt att ge dom det torrt i början. De fick smak för det sen och kunde äta det torrt. Sen skall det självklart inte stå framme tills det möglar, men det kanske man förstår.

Det som oroar mig mest med uppblött torrfoder är egentligen inte bakterier utan mögel som kommer med spannmålen.

Att öht. blöta torrfodret känns dumt, själva poängen med torrfoder försvinner ju då. Jag sätter 500 spänn på att kattungarna kommer börja käka av torrfodret bara det får stå framme som det är. Fram tills de äter bra av det kan man ge burkmat.

Blanda i barnmat... varför inte blanda i något som är nyttigt i sådana fall? Hill's a/d, Specifics burkmat, MJAU? Men visst, ge barnmat dödar väl ingen kattunge (så länge den inte innehåller lök/lökpulver).

Då kan du föra över 500:- till mig med en gång, flera gånger om! ;)

Jag blandeade i det för dom inte ville smaka på annat än mjölkersättning annars, sen när dom väl smakat och förstått principen började dom äta både köttfärs, hills a/d, kokt torsk mm (allt utom mjau, det ville dom inte ens lukta på knappt), till slut ville dom inte ha barnmaten alls, men det var ett utmärkt knep för att få dom att börja äta som jag fick av flera av mina uppfödarväninnor.

Fast på ett bra torrfoder så gör dom ju lite mer än bara överlever, mina är både friska, sunda, fina i pälsen, pigga och glada.

Jag sa inte att alla äter torrfoder, bara att alla överlever, och många på bara torrfoder.

Jag håller med. Detta har funkat på alla mina kullar jag haft. Och om katten inte vill äta torrfoder så är det väl egentligen inte hela världen så länge de äter burkmat. Bra burkmat är ju mycket nyttigare.

Det är nog förvånansvärt många katter som i huvudsak lever på torrfoder. Många kattägare tycker att blötmaten luktar illa. Jag tycker det luktar gott och jag blir sugen på kalvsylta varenda gång jag serverar mjau. Mina får både och och sen sticker vi till dem lite köttfärs m.m. när vi själva skall ha det i maten.

Våra ungar fick uppblött kattungetorrfoder i början på rekommendation från nånstans på internet. Det kändes som att det inte var lämpligt att ge dom det torrt i början. De fick smak för det sen och kunde äta det torrt. Sen skall det självklart inte stå framme tills det möglar, men det kanske man förstår.
Ja men det är många katter som dör tidigt av njurproblem också.
Pga det så vågar jag inte längre ge enbart torrfoder som jag gjorde förr. Mina har alltid torrfoder stående framme (JW) och så får de Mjau morgon och kväll. De får ibland också köttfärs rå.
Jag säger inte att mitt sätt att utfodra är det bästa som finns, men det är hyfsat bekvämt. Jag tror t.ex att BARF är bättre för katterna. Och jag har försökt att BARFA dem men misslyckats varje gång :(.

Fast på ett bra torrfoder så gör dom ju lite mer än bara överlever, mina är både friska, sunda, fina i pälsen, pigga och glada.

Jag sa inte att alla äter torrfoder, bara att alla överlever, och många på bara torrfoder.

Du skrev:

... hur tror du annars att sveriges alla katter överlever?

Inte Sveriges alla torrfoderätande katter...

Du skrev:

... hur tror du annars att sveriges alla katter överlever?

Inte Sveriges alla torrfoderätande katter...

Men jösses, hur orkar du? Du fattade väl vad jag menade eller? Det är väl klart att jag vet att alla katter inte äter torrfoder, men jag menade att alla sveriges katter överlever, inte bara dom som äter blötmat och inte bara dom som äter torrfoder, ska det vara så svårt?

Jag är helt övertygad om att de hade börjat äta av torrfodret så småningom. Alla ids dock inte vänta.

Dom är 4 månader nu och har än inte ens smakat på torrfoder, fast dom haft det framme hela tiden och ibland har dom inte fått någon annan mat för vi har tänkt att dom smakar säkert på torrfodret när dom blir tillräckligt hungriga, men inte då, och man kan ju inte direkt svälta en kattunge bara för att få den att äta torrfoder. Jag har även haft katter som vägrat äta mjukmat, har inte smakat en enda tugga i hela sitt liv, så det kan gå åt båda håll, det är jag övertygad om.

Faktum är att sedan torrfoder introducerades som djurfoder på grund av människans lathet (För nej, torrfoder finns inte för kattens skull, det finns för att människor är i grund och botten otroligt bekväma av sig) har välfärdsjukdomar hos katt ökat lavinartat. Som jag sa tidigare, är fetma ett stort problem som i många fall leder till diabetes. Njursjukdomar drabbas var och varranan katt av, vilket jag också vill påstå kan härledas till torrfoder. JAG har tagit ställning till detta och läst en hel del tung engelsk literatur för att få kött på benen. Jag skulle vilja påstå att jag har större kunskap om kattnäringslära och kattens mag-tarmsystem än kreti och pleti. (Inte kunningare än sol, förståss ;) )

Trådkapning, med tanke på diskussionen om foder.

Såg att någon skrivit att torrfoder inte innehåller allt katten behöver, och då blir jag så klart orolig.

Jag har en kastrerad hankatt som inte äter burkmat. Har haft det på fri tillgång innan när vi hade 2 katter men han ratar det helt. Han äter inte heller inälvsmat eller köttfärs (dock smakar han gärna på en räka, skinkbit eller ost då och då). Han är alltså ganska kräsen och det enda foder jag testat (både från vanlig butik och bättre foder från Zooaffär) är Mjaus Torrfoder det enda han äter med god aptit.

Bör jag se över hans matvanor? Han är fin i hull, päls och är pigg. Vad är det som kan tänkas utebli från hans diet när han enbart äter torrfoder? Kött då, men något mer? Hur får jag katten att äta mat som är bättre anpassad?

Ska man hårddra det innehåller säkerligen torrfoder allt en katt behöver för att överleva, men det är inte optimal föda dels på grund av den höga andelen vegetabilier och dels på grund av avsaknaden av vatten.

Ska man hårddra det innehåller säkerligen torrfoder allt en katt behöver för att överleva, men det är inte optimal föda dels på grund av den höga andelen vegetabilier och dels på grund av avsaknaden av vatten.

Överlever gör han ju, det har jag ju sett hittills ;) Men jag vill ju gärna att han mår bra och får i sig vad han verkligen behöver. Jag har haft honom sedan han var liten bebis (han och hans mamma och bror bodde hos mig från det han var 5 veckor gammal) och det har alltid funnits att välja på både torr och blötfoder, han har dock alltid valt torrfodret. Men eftersom han inte verkar vara villig att äta så känns det svårt att kunna tillgodose behoven.

Han är 3 årig huskatt, kastrerad och träffar vet. med jämna mellanrum. Han är somsagt fin i hullet och pigg men fjantmatte som man är så blir man ju lite orolig ändå att han inte får i sig vad han behöver. Här är en bild på elendet . (Inte speciellt smickrande men denna kisse får man fotografera med våld. ;) )

OK....

Så va e de bästa då?
Torrfoder som får stå framme åsså så "lär" dom sig att äta de eller?
Burkmat kan de få, de e ok, men de kommer inte att få de dagligen sen då de blir större men de e kanske ok att ge dom de nu i början iaf, kan tänka mig att smakligheten är större i burkmaten än i torrfodret....
Just nu får de mjölkersättning 3ggr/dag å resten nötfärs blandat med lite mjölkersättning.....

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 718
Senast: Lampan
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Elisha
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.