Ålder på islands ston!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare chrysler
  • Startdatum Startdatum
C

chrysler

Vilken ålder anser ni man kan betäcka ett islands sto tidigast?Många gör ju det vid 3 års ålder, vissa hbl betäcks när de är 2 år, gör man det på islandshästar oxå i vissa fall?

Sv: Ålder på islands ston!

Vad jag hört så betäcks islandsston tidigast som 3-åringar då dom som 2-åringar inte är fysiskt och psykiskt tillräckligt välutvecklade för att klara av att bära föl.
Detta är vad jag hört men om det stämmer har jag ingen aning om.
Själv skulle jag inte betäcka ett islandssto förrän detta var minst 3 år.

/

Ann-Sofie

Sv: Ålder på islands ston!

Tack för svaret!Det är så jag oxå uppfattat det, är väl så att hbl utvecklas tidigare helt enkelt...Men på vissa islandshästar är det ju inte så stor skillnad rent kroppsligt när man ser en 3 å en 4 åring, (den är ju 3 när fölet kommer).Har ingen 2 åring , däremot en 13 åring som ska betäckas..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Piaff
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur