Ålder på en häst.

M

moontje

Jo, hur gammal tror ni att mitt varmblodssto kommer bli på ett ungefär?
Hon har blivit tränad i trav men aldrig tävlat.
Hon fick ett föl när hon va runt 10 år.
Hon är nu 13 år och används som ridhäst.
Ja, inte så mycket information men vilken ålder tycker ni är rimlig?

Har även en Kraftig B ponny, Som används till hobby ridning (mest skogspromenader)

Sv: Ålder på en häst.

Jag köpte en varmblodsvallack på 6 år.Han var startade 5 ggr utan framgång.
Jag tränade och tävlade hoppning ( L:D,L:C) till han var 15 år och då såldes till en familj för promenadridning. Sist jag hörde från familjen var hästen 27 år och Still going strong. Reds ibland och hade även provat på lite Western. Allt var bra, även tänderna var i god form. Jag skulle tro att Mirack nu springer på de evigt gröna , annars skulle han vara 32 år nu.

Min varmblods travare levde mellan 1980-2006.. då började han tappa livsgnistan verkade det som och vi valde att låta honom komma till de evigt gröna ängarna..

R.I.P min ängla häst!!:cry:

Stjärntravaren Scandal Play visade som 19åring upp sig på Bergsåkerstravet i år om jag googlat rätt. Jag förmodar att de inte sätter för en gammal häst och bara skrittar så förmodligen var han i god form.

Jag har en kompis som har haft tre varmblod, mor och två döttrar. Ena dottern blev 21(?) den andra runt 26(?) och mamman skulle strax fylla 31 innan hon fick tas bort.

Så du har nog åtskilliga år kvar med din häst.....

Okej, tack. Ponnyn då? :d
En riktig kraftig B ponny på 125 hög.
IMP. Danmark.
används som ridponny.

in varmblods valack är nu 19 år. Min pappa köpte honom som travhäst som 5 åring och han tävlade tills det han var 8 år.

Han är nu piggare och "töntigare" än vad han någonsin varit. Så 13 år, jag tror du kan ja glädje av din häst under många, många år!! :D

Min gubbe verkar då inte ge upp än, 19 är väl ingen ålder heller.. :p hehe!!!

Jag hade ett varmblod som hade startat 6 ggr och sen blivit ridhäst pga det var för mkt galoppör i honom.

Jag var tvungen av ta bort honom vid 23 års ålder pga att han blev illa sparkad. Förövrigt var hästen hur fräsh som hellst. Varken gallig i benen eller dåliga tänder och en stor jetmotor i baken :love:

Tror nog din har minst 10 år kvar om man bort ser från sjukdomar och skador.

Ja, du... Mack Lobell föddes 1984, fick sitt hästpass 2005, 2006 var han fortfarande verksam i aveln. Såvitt jag vet (och har googlat) så lever han än. Då borde han alltså vara 25 år i år. Med tanke på hans tävlingskarriär (drygt 22000000 insprunget på 94 starter) så kan även de hästar som haft en tuff tävlingskarriär leva länge om man sköter dem rätt. Sedan kan ju alltid olyckor hända förstås. min travarflicka ska bli gammal också, har jag bestämt ;)

Senast ändrad:

Okej, tack. Ponnyn då? :d
En riktig kraftig B ponny på 125 hög.
IMP. Danmark.
används som ridponny.

Om du ser till att hålla den i bra hull och om inget annat händer så blir den säkert gammal. Min Connemarakille fyller 32 nästa år. Pigg och frisk :) Ponnyer blir ofta mycket gamla. 30-35 år är inte ovanligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 679
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 619
Senast: ako
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka