ålder för inridning?

scizofren

Trådstartare
Alla erfarna duktiga Hästmänniskor! Jag har en lite fundering.
Jag har en unghingst som blir 2,5 år den första mars och jag har redan påbörjat lite longering och tömkörning, men det kliar lite i fingrarna på mig när det gäller inridningen.
Skulle gärna vilja börja med inridningen när han blir 2,5 år, men funderar på om det kan vara lite tidigt.
Han är 50% PRE, 25% fullblod och 25% nordsvensk.
Han är väldigt propotionerligt byggd trots sin låga ålder och är fin i muskulaturen.
Om han inte skulle skjuta i höjden helt plötsligt, tror ni då att jag kan börja sitta på honom och rida lite redan i mars utan att det skulle vara skadligt för honom? Vill gärna ha lite tips på hur fort/långsamt jag bör gå framåt isåfall.
han är ca 155 cm hög och jag bör tillägga att jag är ganska tung.
försöker bifoga en bild på honom för att ni ska få ett bättre hum om hur han ser ut. kanske är lättare att svara på min fråga då..
Men vi får se hur det går :crazy:
photo.php

Sv: ålder för inridning?

Åsikterna i den här frågan går isär kraftigt, men min ytterst personliga åsikt är att det är för tidigt.
Jag anser att hästar över lag rids in för tidigt och belastas i alltför ung ålder, och dessutom i en ålder där de växer som mest. Varför ha bråttom? Bättre är väl att vänta och få en häst som hunnit med kroppen och därför blir hållbarare i längden?

Ja, det är därför jag frågar. vet att fullblod och araber rids in tidigt och travare tränas hårt i tidig ålder, men just eftersom han är en korsning mellan tre ganska olika raser så blir jag osäker på hur fort jag kan börja med ridningen.
Min hästs hälsa och välmående går före allt annat och vill därför ha åsikter från andra erfarna ang ämnet.
tack för ditt svar! :)

Som sagt, jag skulle ha väntat tills han blivit tre hela år i allafall och sedan tagit det långsamt. :)

Toksnygg är han vilket som! :love:

Då tror jag nog att jag gör som jag tänkt från början, börjar rida vid tre års ålder. Det är ett tag kvar, men jag har ju väntat i dryga två år, så ett drygt halvår ska inte vara några problem. längtar till dess!:D

Tack så mycket! är mycket stolt över min lilla kille! :love:

Jag skulle ha väntat ungefär ett år till.
Travhästar tränas tidigt men sen håller de ju inte speciellt länge heller.. (är de 10år och tävlar/presterar så har man en väldigt hållbar häst!)
Islandshästar rids in vid 3½-4års ålder och håller oftast dubbelt så länge.. (man brukar sluta tävla när de är runt 20år, lite beroende på individ, men vet en som vann junior SM som 21åring)
Jag tror att det kan ha ett samband..
Jag skulle iallafall vänta ungefär ett år till. Våra 2åringar går fortfarande på lösdriften och är i princip ohanterade (hanterade endast vid verkning, avmaskning, vaccinering, osv) :p

Ja, men kallblod överlag rids ju ofta in senare än varmblodiga hästar eftersom de utvecklas långsammare. det är lite det jag har tänkt på också, eftersom han är 25% nordsvensk.
Jag vet ju inte vilken av raserna det är som styr hans utveckling, men det verkar som att PREn i honom är den dominanta rasen över lag.
Kan hända att jag behöver rida in honom senare om jag blir tvungen att skicka iväg honom över sommaren.
Hans hage är hingstanpassad med elstängsel på 160-180 cm högt då han hoppade ut ur hagen förra hösten och tyvärr har vi ingen möjlighet att anpassa även sommarhagarna så att han inte ska kunna hoppa över staketet.
Men jag hoppas ju på att han ska hålla sig i hagen ändå :crazy: annars måste han iväg över sommaren.

Vänta minst ett år, och låt honom växa till sig. Kallblod är generellt senare i utvecklingen, och även PRE:n kan gott vänta.

Håller med om att många hästar rids in för tidigt tyvärr...
Är själv av den åsikten att man bör skippa treårstestet helt och hållet och först rida in hästen när den är 3.5 år, försiktigt och först vid 5 år mer avancerat. Detta anser jag bör gälla alla hästar. Inget tävlande förrän tidigast 5 års ålder.
Kallblod, som din delvis är samt Islänningar bör man vänta ännu längre med eftersom de utvecklas långsamt men håller längre som någon tidigare sa.
Tömkörning och körning kan man självklart börja med tidigare.
Jag behöver väl inte ens säga att jag föredrar lösdrift så länge som möjligt, åtminstonde till 3,5 års ålder.
Finns undersökningar som visar att hästar uppfödda på lösdrift både är friskare och håller längre.

Jag är också ett stort fan av lösdrift!:laugh:
Han har stått på lösdrift sedan födseln och det kommer han få fortsätta med tills han måste klippas vilket antagligen kommer ta ett par år.:bump:

Jag har ett kallblod som är 2,5 år och eventuellt kan jag tänka mig att sitta på honom i vår när han fyller 3 (född i maj). Men han är väldigt omogen i kroppen, hade en växtperiod nu i höst, så allt beror på hur han utvecklas. Tömkör gör jag däremot och tanken är att få honom inkörd i vår/sommar.

Har tyvärr ingen färsk uppställd bild men här är en tömkörningsbild från november.
PB131032.jpg

Hur tänkte du då om du ska börja sitta på honom? tänkte du bara sitta lite och skritta lite grann eller börja rida honom mer ordentligt när han vant sig vid att ha dig på ryggen?

Gör jag det nu i vår tänker jag bara sitta upp och skritta lite så att han accepterar det och sen låta honom vila över sommaren och börja igen på hösten.
Inkörningen däremot tänker jag fortsätta med över sommaren med, det belastar ju inte på samma sätt.

OBS, jag har inte läst hela tråden, så ursäkta om detta redan har sagts.

Travare är oftast inkörda vid 2 års ålder. Men. De håller inte. Travare är en frisk ras med relativt bra ben. Men så otroligt många travare har kassa ben. Av den anledningen att de utsätts för mycket tungt jobb, väldigt tidigt.

Jag tror inte att din häst skulle ta någon vidare skada av att du red in den nu. Det är ju inget jätte tungt arbete den utsätts för. Beroende på hur grov hästen är och på hur tung du är. Men jag tror att hästen mår bättre av att man väntar. Så jag rekommenderar att du väntar tills den är 3 år minst.

Men du kan komma väldigt långt med hästen genom att tömköra. Du kan få ett väldigt försprång.. Så det tycker jag du ska göra ordentligt! ;) Men var försiktig, det är roligare att ta det lugnt och få en massa trevliga år med tävlingar eller annat än att få en promenadhäst och massa otrevliga vet räkningar.

Lycka till!! :bump:

Om jag vore dig så skulle jag köra in honom nu! Då kan du ändå jobba lite grann, utan att slita så mkt på honom. Just longering och annat jobb på volt kan ju tyvärr bli ganska påfrestande för benen på dem.

Araben är inte tidig som du skriver, utan faktiskt tvärtom ganska sen. Vet flera araber som har växt 4-5 cm efter att de fyllt 6 år.

Om jag vore dig så skulle jag köra in honom nu! Då kan du ändå jobba lite grann, utan att slita så mkt på honom. Just longering och annat jobb på volt kan ju tyvärr bli ganska påfrestande för benen på dem.

Araben är inte tidig som du skriver, utan faktiskt tvärtom ganska sen. Vet flera araber som har växt 4-5 cm efter att de fyllt 6 år.

jag har planer på att köra in honom, men vill inte göra det på egen hand då jag aldrig har kört in eller ens varit med då en häst blivit inkörd. söker just nu efter någon som ev skulle vilja hjälpa till med det.

Det med araber visste jag inte. har hört att de arabiska galoppörerna blir inridna väldigt tidigt precis som fullbloden. Det är aldrig för sent för att lära sig något nytt! :laugh:

Det beror väl på vad man menar med rida in.
Att börja hänga på hästen, sitta på den och skritta några minuter tycker jag inte är fel när hästen är 2,5 oavsett ras.
Typ lära hästen stanna-starta och svänga och skritta ut på lite korta skogspromenader.

Tycker man kan göra det, sen ge hästen en längre vila för att sen påbörja trav arbete och svårare övningar när hästen är lite äldre.

Hästen blir starkare och håller bättre om man börjar tidigt men försiktigt. Vid 2,5 års ålder är det utmärkt att börja sitta in hästen. Det betyder skritt och trav i skogen, galopp om hästen vill. Korta ridpass, inget gå på tygeln trams. Inget nötande på volt eller ridhus. Vid 3 års ålder kan man sedan försiktigt börja begära mer, fortfarande med korta ridpass och mycket hänsyn till hästens tillväxtsituation.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Hej! Vi går i planer att utöka familjen med en ponny till sommaren till barnen som är ca (95cm, 15 kilo) och (128cm, 25kilo). (I...
2
Svar
27
· Visningar
3 382
Senast: Lyrisk
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 345
H
Träning hejsan! Någon som har lust att ge lite synpunkter på mina funderingar? Jag har en korsning mellan halvblod och tinker, lite nordsvensk...
2
Svar
30
· Visningar
3 479
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar