Ålder för första föl?

hannahkarlsson

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, när är det bäst att ta första fölet på sitt sto?
Om tanken är att stoet mest ska vara fölsto, men även tränas och ev. tävlas på låg nivå?

Sv: Ålder för första föl?

Vanligast är att ston betäcks första gånger som treåringar och alltså fölar som fyraåringar.

Rida in först, låta stoet gå ev . 3årstest på våren och betäcker sen efteråt brukar vara vanliga "svängen" för ridhästarna.

Egentligen är svaret innan hon blir 16 år. För innan dessa saknar åldern betydelse och efter så börjar ålderförändringarna som kan göra att det blir svårare att få henne dräktig, gå tiden ut och få ett levande föl.

Jag vet definitivt inte vad som är "bäst" men mitt ungsto betäckte vi vid treårs ålder, red in (satt in) under hösten när hon var dräcktig och nu har hon gått och fått föl, och det ska skiljas av i januari och då sätter jag igång och fortsätter utbilda henne.

om du väljer att betäcka som 3-åring hade jag nog ridit in som 2,5 eller på våren då de är känsliga för stress de första 45 dagarna och de kanske inte tar sig mm... Jag betäckte min som treåring och de har varit superbra för henne, hon hinner bli klar i både kropp och knopp :)

om du väljer att betäcka som 3-åring hade jag nog ridit in som 2,5 eller på våren då de är känsliga för stress de första 45 dagarna och de kanske inte tar sig mm... Jag betäckte min som treåring och de har varit superbra för henne, hon hinner bli klar i både kropp och knopp :)

har islandshäst, så vi rider inte in så tidigt som 2,5. Väntade till efter 45-dagars ultraljud innan hon började tränas. Gick jättebra! Hon är mycket lugnare häst nu när hon fått föl, var rätt spänd och nervös innan. Har mognat något otroligt.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
829
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: Piaff
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 462
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka