Ålder för att Tävla???

Nenneh

Trådstartare
Nu undrar jag lite ang ålder för att tävla inom gångarter.
När är en islänning för gammal för att tävla??? När är man sj för gammal att tävla eller kanske ska säga börja tävla??? Har ju inte tävlat innan :o Är lite nyfiken för ja har lekt med tanken att pröva på en lättare tävling :) För jag vet att förra ägaren har tävlat med den hästen jag äger å det har väl gått bra för dom då och har för mig att dom tävlade sist för 2-3 år sen. Jag har ju bara ägt Skuggi sen i juni:love: tacksam för alla svar jag kan få :)

Sv: Ålder för att Tävla???

Den enda åldersgräns som finns är att hästen måste ha fyllt 5 för att få tävla, och fyllt 6 för att få vara med på SM. Om/när hästen är för gammal får man ju avgöra från fall till fall.

Sedan finns det ju indelning i ungdom - YR - senior för ryttare också, men i övrigt är det fritt fram att tävla oavsett ålder.

Jamila Berg var ju nio, tror jag när hon tävlade på islandshäst första gången.

Hmmm jag blir ju 30 detta året å skuggi blir 16 :o så d va därför jag undrade om "vi" är för gamla :angel:

Äsch, det är väl ingen ålder på nån av er! Absolut inte för gamla, många har ju inte ens BÖRJAT rida i din ålder :p

När man är 9 är man väl liten? :o

Jag var 20 på min första, då en mini med lånad häst.
Kom iaf 3:a & 4:a så :D

Til våren blir den första riktiga tävlingen för mig, dessutom med egen häst :D

Nej jag tyckte att ja va gammal för när man tittar på klipp från tävlinga så e d nästan bara unga tjejer eller gamla gubbar hmm i allafall 40-50 års ålern som har tävlat nästan hela deras liv. Å i med detta e min första isis. Å min stall kompis tävlar m sin isis å har varit på mig att jag borde ställa upp i nån lättare klass för nybörjare... Men d känns lite pinsamt för ja tycker vi verkar för gamla ja å skuggi.... Är det någon som är i "vår" ålder som tävlar??? Å är inte så erfaren ja typ är nybörjare???

Senast ändrad:

Jag är 37, min häst är 11, och vi tävlar och har tänkt göra det ett bra tag till... På islandshäst tävlingsdebuterade jag när jag var 27, men hade tävlat hoppning när jag var yngre.

Om man skall börja i "lätt" klass (de lätta klasserna "försvinner" ju fr.o.m. i år, men finns kvar under andra namn) eller inte beror ju på vad man själv och hästen kan.

På klubbtävlingar tycker jag man ser alla åldrar, från 7-8 år upp till åtminstone 60. Hur gamla hästarna är syns ju inte lika bra, men vill minnas att Ia Lindholms gamle Sokrates tävlade en bra bit över 20-årsstrecket. Och varför inte, så länge hästen är fräsch?

oj va kul å höra då ska jag lätt ta mig en riktig funderare å försöka komma över min "scenskräck" hihihi
Men som d känns nu så blir d nog inte förren nästa år så jag å skuggi hinner bli riktigt samspelta i med jag har inte haft han så länge :)

Jag trodde jag skulle va dönervös och dö av skräck på banan när alla kollade, men väl där inne blev jag superkoncentrerad och tävlingsinriktad :rofl:

Det funkade iaf :D

Men som d känns nu så blir d nog inte förren nästa år så jag å skuggi hinner bli riktigt samspelta i med jag har inte haft han så länge :)

Hästen jag tävlingsdebuterade på hade jag haft på halvfoder i fyra veckor, ungefär, när jag red första tävlingen.... Jag tror inte man skall ta det FÖR allvarligt - man måste också "träna på att tävla", dvs få lite rutin på tävlandet, innan hästen går lika bra som hemma (och inte minst innan man själv rider lika bra som hemma!!!), så det är bara att ge sig ut på småtävlingar så snart som möjligt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar