Alcatraz VS Tornesch

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kriborgslund
  • Startdatum Startdatum
K

kriborgslund

Efter att vi hade studerat och diskuterat olika hingstar, bestämde vi oss äntligen för en hingst till vårat sto. Vi bestämde oss vidare för att använda den seminstation som hingsten, Alcatraz, tillhör, även om detta skulle innebära 100 km enkel resa för oss.

Efter tre brunster och idogt arbete, inte minst av veterinär Eva Pettersson som även jobbade på helgerna, blev ändå inte vårat sto dräktigt. Fast två av inseminationerna hade gjorts när ägget precis släppt och två bakterieprov inte visade något galet.
Med tunga huvuden bestämde vi oss för att försöka en sista gång, med vårat andra alternativ, hingsten med stort H, Tornesch. Vi ringde direkt och pratade med Thomas och Helena på Bäckagård om att göra en enda inseminering med Tornesch, vi var nu framme vid den 10 juli och betäckningsprocessen hade redan varat i 2 månader. Därför fick denna gång bli den sista.
Väl på Bäckagård tog Thomas emot oss och sa: ”alla ston blir dräktiga med Tornesch, om inte så är det allvarligt fel på stoet”.
Efter bara tre besök, en insemination, en kontroll och en koll efter 18 dagar, så konstaterades att vårat sto var dräktigt.
Men kostnaden för Alcatraz och veterinär arvode finns fortfarande kvar!

Därför vill vi ge en stor eloge till hingstägarna som enbart tar ut hingstavgift vid konstaterad dräktighet. Därför, stort tack till alla hingstägare som tänker i dessa banor, då språngavgift känns lite förlegat.

Sv: Alcatraz VS Tornesch

Har haft samma krångel som du, men mitt sto tog sig på 4:e försöket med Alcatraz :d Tyvärr har hon nog resorberat, då hon brunstat 2 gånger, ska kolla henne om ett par veckor, då det gått 90 dagar.
Hade oxså tankarna på Tornesch, tom ringt till och preliminärbokat, men ändrade mig i sista stund. Nu blir det honom nästa år istället!

Vi betäckte vårt sto med Tornesch iår och hon tog sig på första försöket med honom.

Kommer att använda honom till mitt andra sto nästa år. :d

Har dock inte sett några fölungar efter honom än, ingen på buke som har någon?

När jag betäckte mitt sto förra året hade jag hingstarna
Akribori Metall o Thornech

han på hingst stationen sa. ta inte akribori en elak jäfel## Ta inte Metall till ditt sto Det blir en koloss.
Ta Tornech.

Men jag valde metall trots allt Det blev bra.

kriborgslund skrev:
Därför vill vi ge en stor eloge till hingstägarna som enbart tar ut hingstavgift vid konstaterad dräktighet. Därför, stort tack till alla hingstägare som tänker i dessa banor, då språngavgift känns lite förlegat.

Vilka hingsthållare tar bara ut hingstavgift (och inte språngavgift) vid konstaterad dräktighet? :confused:

Hmm undrar samma sak.. det enda är att de inte skriver ut språngavgift på deras hemsida där står det bara dräktighetsavgift 2000 kr och sedan 6000 eller 7000 kr vi för eller 90 dygn. På tex Hästaks hemsida så står det språngavgift + 90 dygnsavgift så där är ju det samma kostnader fast de skriver språngavift och inte dräktighetsavgift..

Eller de kanske hade något annat deal..

T.ex så har de på Bäckagård gått över till detta sättet.

Har du någon länk till nån hemsida?

Hittade när jag sökte på Tornesch. :idea:

Senast ändrad:

Jag har inte satt likhetstecken mellan språng- och dräktighetsavgift.

Klippt från Flyinges sida - vad kostar fölet?

"Dräktighetsavgift
Se respektive hingst. Erlägges endast om stoet är dräktigt 16 dagar efter sista betäckning."

Jag har en följdfråga ang dräktighetsavgiften - om stoet är dräktigt på 16 dygn och dräktighetsavgift erläggs, men har resorberat till dag 30, "åker" man på en ny dräktighetsavgift om stoet sedan på nytt är dräktig vid 16 dygn?

Mvh HeJe - som valt hingst med språngavgift i år.

Hmm har de då haft både dräktighetsavgift och språngavgift innan? det låter ju väldigt mastigt måste jag säga..

Jag har faktiskt sett ett ponnyföl efter honom. Helt enkelt underbart. En av de finaste jag sett. Nästan så att det fick följa med hem :love:

Liknande trådar

Avel Eftersom mitt sto nu ska byta bana och gå och bli avelsmärr behöver jag verkligen alla tips och råd jag kan få då jag är så grön man kan...
Svar
15
· Visningar
1 734
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka