Albion legend

malinsky

Trådstartare
Vad är det för sadel? Har hittat en begagnad :D K2 ligger jättebra på honom men jag har ingen aning om vad legend är tyvärr

Sv: Albion legend

Har en Style.. bara hört bra om albion..

*till salu* :D

kl

hur ser era hästar ut i ryggen?
Är nämligen också lite sugen men skulle vara kul att jämföra :D

KillerQueen: Jag har också en Style ! Visst är de bra :p

Whatahotgirl: Min ponny har en ganska normalbyggd rygg, alltså ganska rak och bred och sadeln sitter helt underbart :love:
Är himmelsk att sitta i så jag rekomenderar den STARKT :D

Gammal bild, men samma rygg

En Albionrygg va? :D

paddock.jpg

Ja, det torde han vara ;)

Legend är väl en äldre modell bara. Huruvida passformen från K2 skiljer sej kan jag dock inte säga.
Har du provat den på honom?

Var uppmärksam på att albion har olika bomtyper.
Vissa är mer "öppna" fram (det är riktigt brett mellan bossorna - och det är inte bomvidden jag menar) De har en typ av bom som passar "fullblodstyp" och en bom som är för rundare/plattryggade hästar.

Bäst som vanligt är att prova den sadeln det handlar om.
(Har sett alltför många sadlar med samma storlek som varierat mycket...)

Vad jag har förstått så har dom gamla Albionsadlarna ganska annorlunda passform än dom nyare.
Har provat K2 och SLK på min och SLKn låg super medans K2 var för rak och hästen tyckte inte alls om den. Sadelutprovaren trodde inte att någon av dom äldre modellerna skulle passa alls.

Senast ändrad:

Min häst är rörlig i ryggen så i "slappt" tillstånd
så skulle man lägga på honom något böjdare bom.
Men då kan han omöjligt komma till arbete..
Hans iom hans rörlighet så är han svår att hitta sadel till.
Dessutom måste han trivas med den..

/ Lisa

Ja, det torde han vara ;)

Legend är väl en äldre modell bara. Huruvida passformen från K2 skiljer sej kan jag dock inte säga.
Har du provat den på honom?

Vissa är mer "öppna" fram (det är riktigt brett mellan bossorna - och det är inte bomvidden jag menar) De har en typ av bom som passar "fullblodstyp" och en bom som är för rundare/plattryggade hästar.

Bäst som vanligt är att prova den sadeln det handlar om.
(Har sett alltför många sadlar med samma storlek som varierat mycket...)

Jag har testat K2 och vet att den ligger bra, men då för 1 år sedan gled den lite framåt.

Nu har jag fått nys om en Legend, men den bor lite långt bort så jag kan inte testa tyvärr :(

Äh, får glömma bort den och testa en K2 igen och se om den ligger mer still nu när han har mer muskler också - känns sådär att vara ute i sadelträsket igen

Vad hände med Passieren?

Albion K2 - vilken bomvidd? Jag kan hålla utkik (surfar ju ibland runt o glor på sadlar av gammal vana tror jag...)

Hmmm, såg just på en sadelsida som jag kikade på (för din skull ;) ) att K2, heter Legend K2...
Eller att den varianten finns åtminstone (såg det som var tryckt på kåpan).

Ja, mitt sto gillade inte K2 vars kobbjärn gick lite längre ner på sidorna (enligt ÅF) och lite annorlunda vinklat än vad Stylen gjorde (som hon älskade). Och Stylen är väl idag ersatt med SLK (?). Stylen gav iaf betydligt mer utrymme framtill än vad K2 gjorde.

Vad hände med Passieren?

Albion K2 - vilken bomvidd? Jag kan hålla utkik (surfar ju ibland runt o glor på sadlar av gammal vana tror jag...)

Passieren lever och frodas men skulle behöva bli lite bredare i bomvidd nu. Det går att justera, men iom att den inte ligger 100% optimalt så säljer jag den hellre nu och skaffar någon som passar honom.

Men jag har ingen brådska nu iom att han ändå gillar den - men innan den blir helt fel på honom så vill jag skaffa en annan

Vet inte bomvidden, men M låg bra på honom - de ska vara rätt stora i storl? Jag måste självklart testa för han kan ju dra en MW nu...

är detta en albion legend? eller style? eller vad är det för albion? ngn som vet?
va hos utprovare idag och denna är MM (normal) är dom stora i storlekarna alltså?
Glömde fråga vilken modell det va...

kräver alla albion sprikraka ryggar? tänkte på bilden ovan! (min har inte det nämligen)

albion

albion 2

albion 3

Senast ändrad av en moderator:

nu har jag provridit i albion legend på min frieser.
sadelutprovare provade fram en sådan till honom.

men den lägger sig i bakvikt efter ridning. :crazy:

annars underbar sadel att rida i.

Jag har en Albion K2!
Både jag och min ponny älskar den:love:
Den sitter perfekt på honom och är hur skön som helst att sitta i! :D

har okså en albion Slk dock.. underbar sadel.. hade valet o kvalet mellan den o en jauguar men Albion vart helt klart nr 1!!!

Har beställt en SLK till häst med hööög manke och inte helt så rak rygg som din. Men sadeln kommer aldrig...:mad:

Jag vet att vi prövade en K2 för hundra år sedan på ponnyn som låg bra. Hon är åt det rakare hållet + låg och bred manke.

Har bara hört bra om sadlarna för övrigt. Finns typ inga på den begagnade marknaden förutom K2 och legend som många har till sina ponnyer.

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: Barret
·
Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
252
Hästmänniskan Jag kikar på hästannonser och hittar en ponny som går som ridskoleponny. Den ligger på medelsvår c nivå i dressyren! Det måste väll...
Svar
13
· Visningar
1 391
Senast: Blyger
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka