Re: Alaskan Malamute
Jag har ingen direkt erfarenhet att malamuten, så därför skulle jag nog välja huskyn... Men det beror ju på vilka individer man träffar på, samt vad man har för planer! En husky passar nog mitt liv bättre och jag tror att jag har lättare att "fylla" en huskys behov...typ...kanske...
Det är extremt viktigt att veta föräldrarna till den valp man till slut väljer. Även bra att lära känna uppfödaren och de andra individerna.
Hade jag valt hund vet jag inte om jag köpt hund från den "uppfödaren" som min husky kommer från. Kanske inte från denna kull heller...
Det hela var en tjuvparning, och det är väl egentligen ingen som vet vem den rikitiga pappan är...
Mamman var skygg och reserverad mot människor, och det har min tös ärvt. Har tränat i flera år, men med små små framsteg. Idag höll hon på att göra på sig av oro när vi väntade på mamma vid tåget...och det har vi ändå gjort i fyra år...
Mormor till tösen var en riktigt häftig individ - hon kunde göra ALLT! Hon gick lös i skogen, och kom till en på rop, men först efter att hon kollat varför! Hon ville ha koll på om det verkligen fanns en anledning eller om man bara jävlades!!!
(Stack aldrig!) Jag kan se lite av detta beteende ibland, främst när bollen är framme. Hade gärna sett mer, men de andra generna verkar starkare...
Brorsan har varit jättevild och ganska aggressiv periodvis, periodvis riktigt snäll och lugn! Helt sjukt! De har samma rutiner, de går samma runda varje morgon och de gör typ alltid allt efter samma rutin, ändå verkar det slå knäpp på honom ibland! Jag tror inte det är brist på motion, utan snarare kanske nåt han ärvt från...far?
Uppfödaren var ganska rolig hon... När hon inte kunde själv kunde grannbarnen ta med sig några hundar på promenad... JAG SKULLE ALDRIG SLÄPPA UT BARN MED FULLVUXNA OUPFOSTRADE HUSKYS!!! De kanske lyssnade på henne, men de hade inte alltid tålamod för barnen...
Stamtavla kan ni ju glömma att jag har, för pappan är ju okänd. Sen var det nåt annat strul också...
Jag älskar i a f min lilla tös, men hade det funnits andra alternativ (typ dragliv på landet) hade det nog varit bättre för henne!
Egentligen skulle ju inte kullen inte ens kommit till...men jag är ruskigt glad att den blev det...för då fick jag träffa min Sisko...