Alarmkatt?

ellipsis

Trådstartare
Min kastrerade hankatt på strax över året har börjat med en :devil: vana - helst vid 0430-0445 på morgonen - att börja jama och gnälla och hela världen är emot honom. Det hjälper inte att säga till honom, att ta upp och gosa med honom, allt annat har jag också provat. Och en tålmodig matte är inte lika tålmodig efter att ha blivit väckt varje natt i en vecka nu.
Det kan absolut ha med flytt till ny lägenhet att göra men bägge katterna är inbodda och trivs även om de nya ljuden är lite obehagliga ibland. Men jag börjar skolan (högskola) till måndagen och mitt humör är inte att leka med när jag inte får sova. Jag vill inte att det ska behöva gå ut över mina nya klasskamrater. Och jag vill inte att mattes tålamod ska brista och katten blir stressad.

Bor i en 2a på 53 kvm, de har tillgång till hela lägenheten och snart ska sovrummet bli klart så jag får sova ifred om nätterna (har en allergisk sambo som bor kvar på hemorten pga sitt arbete så katterna har aldrig fått komma in i sovrummet där) Nu sover jag på bäddsoffan i vardagsrummet - kan det ha med det och göra?

Råd och tips tas tacksamt emot, mattes humör orkar snart inte mer.
 
Sv: Alarmkatt?

Hur aktiverar du katterna?

Han har fått sin "belöning" nu när du reagerat som han ville - dvs. gett honom uppmärksamhet så han kommer troligen fortsätta ett tag till men du måste ignorera honom helt, en enda reaktion och han kommer försöka ännu mer.
Beteendet rotas troligen i rastlöshet som kan komma av oro över flytten och kanske understimulans. Bodde du större innan?

Mitt råd är nog att skaffa en laserpekare och motionera honom ordentligt innan läggdags till han inte orkar mer och skaffa en Feliway-dosa så han kommer känna sig lugnare fortare.
 
Sv: Alarmkatt?

Det är lek och bus ordentligt varje dag, både med leksaker och med sin syster. Jag bodde tidigare på drygt 128 kvm - nu 53 kvm. Katten i fråga är däremot extremt lat när man försöker leka med honom, det passar honom bäst när man är på g att somna, mitt i natten eller när man precis har vaknat och frukost är det enda man kan tänka på. Men det är inte något jättebus vi får till, men ordentligt i den skala som är möjlig.

Jag har provat och ignorera honom också, men mitt tålamod tryter - tyvärr. Speciellt när det gått en hel vecka med väckning mitt i natten. :(
 
Sv: Alarmkatt?

Många katter svarar sällan på direkt initiativ till lek om de inte har lust och leker kortare tid än om de själv får starta leken men du måste försöka få igång honom under rätt tidsperiod så han är trött när du är det.
Laserpekare passar väl in här, det brukar vara super på att få dem igång, tycker du ska testa och köpa en sådan och leka med 10-15 minuter innan läggdags så han är trött när du är det.
Feliwaydosa kan som sagt också mycket väl hjälpa för att lugna katten om det är så att han blir orolig om natten när det är tyst.
Förstår att det är skitjobbigt men katter fungerar så att släpper man efter bara en enda gång så kommer beteendet faktiskt intensifieras/förvärras än om man släpper efter lite då och då - konstigt men jag kan lova dig att det fungerar så.
Testa de här sakerna så tror jag det kommer bli mycket bättre, även om Feliwaydosan tar ett tag att verka så hjälper det i längden.
 
Sv: Alarmkatt?

Tack för dina tips! Min sambo var på besök från igår till idag och då var det ingen alarmkatt. Har införskaffat nya offer för dem att massakera - gosedjur från IKEA samt en aktiveringsboll för hundar, en sådan man lägger godis i så får de jobba för att få godiset. Min sambo var även gullig och tog med katternas favoritleksaker som totalt glömts bort i flytten. Så nu ska det väl gå och trötta ut dem.

Har idag fått kasta en av deras leksaksmöss efter att den är helt trasig och full i hål efter all lek. Ska försöka trötta ut honom ordentligt innan jag går och lägger mig. Skolan börjar imorgon och jag vill inte vara på jättedåligt humör med de nya klasskamraterna.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
560
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 275
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 483
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp