Nja, tvek på den. Om han tyckte synd om den borde den väl inte fått vara kvar i en jäkla hink i en halv evighet?Jag tror att han tyckte synd om den och tänkte sig att han skulle släppa den fri men sen hade han ändå svårt att skiljas från den.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nja, tvek på den. Om han tyckte synd om den borde den väl inte fått vara kvar i en jäkla hink i en halv evighet?Jag tror att han tyckte synd om den och tänkte sig att han skulle släppa den fri men sen hade han ändå svårt att skiljas från den.
Johan kom från en familj som var mycket bekanta med jaga och fiska, eftersom de inte bodde på Södermalm med omnejd.Nja, tvek på den. Om han tyckte synd om den borde den väl inte fått vara kvar i en jäkla hink i en halv evighet?Sjukt taskigt! Känns ju inte som om han "umgicks" med den under tiden heller direkt. MYCKET nyfiken på hur författaren tänkte kring det där.
![]()
Bor inte heller på Södermalm med omnejd och ÄNDÅ tycker jag att det där var märkligt. Tänka sig!Johan kom från en familj som var mycket bekanta med jaga och fiska, eftersom de inte bodde på Södermalm med omnejd.
Det var norm att ta den fisk och det vilt man kunde ta.
Slut.
Andra änden på skalan är alltså att du är mycket bekant med att jaga och fiska, och ta hand om vad naturen ger - som människorna i Svartvattnet?Bor inte heller på Södermalm med omnejd och ÄNDÅ tycker jag att det där var märkligt. Tänka sig!
Jag tänker att det inte är etiskt att ha en ål i brunn, det måste vara för liten plats, för lite mat och lite ljus tänker jag. Men jag är å andra sidan ingen ål, de kanske är blinda och inte bryr sig så noga, typ som mullvader som ändå inget ser när de gräver gångar och lever under jord.Alltså, här hinner man inte läsa Buke på EN DAG och så missar man nästan guldklimpar som den här tråden!Rymmer liksom 20 spännande ämnen under en enda helknasig rubrik. Jag har så många frågor.
1. Borde vi skaffa en ål eller kommer ålen infinna sig i brunnen av sig självt?
1. a) Är det etiskt försvarbart att skaffa en ål för att ha den i en brunn? (Jag tycker det vore en något deprimerande tillvaro men vem är jag att påtvinga ålen mina antropocentriska föreställningar om vad som utgör ett bra liv? Ålen tycker kanske å sin sida att det verkar meningslöst att gå på ansiktsbehandling eller prata musik över ginbaserade drinkar.)
2. Går det verkligen att hitta vatten med en pinne? Detta måste ju googlas. Men hur ska jag förhålla mig till att en massa vettiga människor nu sagt att det går, om Google sen visar motsatsen. Är det intellektuellt försvarbart att medvetet avstå från att googla och istället be om fler anekdoter?
Ja, det var min tolkning också. Ålen var också ensam och inlåst i en trång världJag tror att han tyckte synd om den och tänkte sig att han skulle släppa den fri men sen hade han ändå svårt att skiljas från den.
Jag är allra mest nyfiken på varför killen TOG MED SIG ÅLEN???![]()
2. Nä. Det är en väl beforskad myt att klykan har något med att hitta vatten att göra. Många är de som hävdar sin förmåga - noll är de som lyckats göra det bättre än slumpen när försök gjorts. Fast å andra sidan är slumpen väldigt bra på att hitta vatten i de flesta typer av landskap!Alltså, här hinner man inte läsa Buke på EN DAG och så missar man nästan guldklimpar som den här tråden!Rymmer liksom 20 spännande ämnen under en enda helknasig rubrik. Jag har så många frågor.
1. a) Är det etiskt försvarbart att skaffa en ål för att ha den i en brunn? (Jag tycker det vore en något deprimerande tillvaro men vem är jag att påtvinga ålen mina antropocentriska föreställningar om vad som utgör ett bra liv? Ålen tycker kanske å sin sida att det verkar meningslöst att gå på ansiktsbehandling eller prata musik över ginbaserade drinkar.)
2. Går det verkligen att hitta vatten med en pinne? Detta måste ju googlas. Men hur ska jag förhålla mig till att en massa vettiga människor nu sagt att det går, om Google sen visar motsatsen. Är det intellektuellt försvarbart att medvetet avstå från att googla och istället be om fler anekdoter?
Branteviksålen som spenderade sina 150 levnadsår (död 2014) i en brunn utreddes i ämnet, om den varit utsatt för ”världens längsta period” av djurplågeri.Alltså, här hinner man inte läsa Buke på EN DAG och så missar man nästan guldklimpar som den här tråden!Rymmer liksom 20 spännande ämnen under en enda helknasig rubrik. Jag har så många frågor.
”Inte nu älskling, mamma googlar.”Branteviksålen som spenderade sina 150 levnadsår (död 2014) i en brunn utreddes i ämnet, om den varit utsatt för ”världens längsta period” av djurplågeri.
Jag har läst boken och har för mig det står där. Jag kommer inte ihåg men har för mig att ålen skulle bli mat.Det undrar jag också! Måste läsa boken för att kanske få en förklaring!
Beräknad livslängd 100+ år?
Det undrar jag också! Måste läsa boken för att kanske få en förklaring!
Att golfströmmen försvagas tror jag absolut spelar in. Men jag kan tänka mig att just utvecklandet av själva stadierna kanske beror på fler aspekter än bara tid? Att det inte enbart är styrt av en genetisk klocka. Men det är ju möjligt att det är så, och att det blir ännu ett problem för dem.Jag har i åtminstone tjugo års tid hävdat att en delmängd av ålens problem består i att vi håller på att stänga av Golfströmmen.
För femtio år sedan var Golfströmmen både snabbare än idag, och transporterade mer vatten till nord. Om nu ålen är glasålar när de färdas över Atlanten och är genetiskt programmerade att, då de blir gulålar, börja leta kust för att simma upp i vattendrag - då har de ju ett bekymmer om de blivit redo för kustäventyr mitt ute på Atlanten.
Men detta är en teori som jag aldrig hör från annat håll är mitt eget.
Såga gärna sönder den med argument som jag kan köpa, så att jag får dö i frid.