Akvariumfrågor

R

Rihonin

Ett akvarium som rymmer ca 30 liter.

Hur många fiskar bör man ha och i vilken storlek ungefär?
Förslag på lättskötta fiskar (som desutom gärna får barn :p )

Hur många växter krävs det tungefär till det antalet fiskar?
Förslag på mycket lättskötta växter och hur jag skall ta hand om dem?

Jo, jag håller med om att akvariet är i minsta laget, men för tillfället kan jag ej ha ett större.

Tips på hur gar bör sköta det så att det ej blir alger på rutorna och på stenar och allt annat som är där i?

Tack så mycket för hjälpen :bow:

Sv: Akvariumfrågor

Jag har också ett 30 liters och sista omgången fisk jag hade i det var kampfiskar samt otocinclusar. Kampfiskar är väldigt snygga och personliga (hanarna i alla fall, honorna är lite blekare i jämförelse) och inte för stora. Jag provade att ha min hane ihop med två honor, men de gillade inte alls stackars Bobo, så det gick inte att ha kvar honorna eftersom de åt av hans vackra fenor. Jag tänkte då skaffa ett par black mollys istället, men tyvärr blev Bobo sjuk strax därefter och dessutom flyttade jag, så då la jag ner akvariet istället.

Men jag tror det hade fungerat bra med de fiskarna (en siamesisk kampfisk, två black mollys och två-tre otocinclus affinis/dvärgotocinclus), dessutom är de ganska vackra. :love:

Alger blir det dock lätt i ett så litet akvarium. En regel vad gäller akvarium är ju att ju mindre desto svårare att hålla ordning i. Men tänk på följande:

- Placera INTE akvariet på ett ljust ställe då dagsljus får algerna att växa. Och dagsljus behövs ju inte annars heller, eftersom lampan i akvariet lyser upp, så akvariet syns ju ändå s.a.s.

- Byt ungefär 1/3 (eller var det 2/3? :o) vatten en gång i veckan och alltihop lite då och då. En algskrapa är bra att ha också för att putsa av glaset och diverse dekorationer.

Sedan är några algätare bra för lite extra hjälp med algerna. I mitt exempel på fiskbestånd är det otocinclusarna som sköter den biten. :bow:

Vad gäller fiskar som lätt ynglar av sig så hör black mollys till den gruppen. Frågan är dock om det är så bra att ha en massa yngel i ett så litet akvarium. Dels kommer många säkert bli uppätna och dels får det ju inte plats så många fiskar, så då måste man ju ändå göra sig av med de flesta på ett eller annat sätt? Så jag hade satsat på t.ex. två honor istället för två fiskar av olika kön.

Sen slänger jag in några bilder på min Bobo och akvariet också:

1458384.jpg

1458385.jpg

1458388.jpg

1458389.jpg

Vad gäller växter är det något jag inte har så stor kunskap om, men en del växter skadar absolut inte. Mindre än vad jag har på sista bilden tycker jag inte man bör ha i alla fall. :)

Man säger max 10 cm fisk per 10 liter vatten. Det bör räknas på vuxen storlek.

I ett så litet akvarium som 30 l bör 2/3-delar bytas varje vecka.

Molly-fiskarna brukar yngla av sig ganska friskt men tyvärr är det svårt att få dom att överleva. Jag har själv 11 Silvermollyyngel just nu.

Jag har just nu ett 75 l akvarium och där bor 2 Ancistrusar (malar), 1 Eldstjärt, 1 Johanniihanne (Malawiciklid), 2 Silvermolly (hanne o hona (11 yngel i en yngelbur) och en Segelfensmolly. Även utan yngel är det i minsta laget för Johanniin, han har jagat livet ur ett antal honor, så han får bo ensam tills jag fått hit 200 l akvariet.

Du kan läsa mer om akvarier på Zoonen och AkvarieGuiden/Djurportalen. Biblioteket på din hemort har med största säkerhet en mängd böcker om akvarier. Det kan vara smart att ta reda på vilka fiskar som trivs ihop och i vilka miljöer så man slipper större bakslag.

Lycka till!

Tack så mycket. :bow:

Jo precis, jag hade tänkt försöka te reda på vilka fiskar som trivs med varandra, vill ha samma vattentemperatur och vattenmiljö för att de skall trivas så bra som möjligt :)

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har fått erbjudandet om att ta över ett akvarium från en vän. Älskar akvarier och tycker det är väldigt fint. Men det finns ju...
Svar
3
· Visningar
1 112
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
8 241
Senast: Mabuse
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Övr. Djur Okej, jag kopierar in mitt inlägg från ett annat forum, om även någon av Bukes fisk- och akvariekunniga skulle vilja svara på mina...
2
Svar
33
· Visningar
5 302
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV