Akvarium - alger

Poxz

Trådstartare
Plötsligt har vi fått omedelbar och akut obalans i akvariet.

Det växer alger överallt, och då menar jag verkligen överallt! Tok-växer! Det ser inget vidare ut, även om fiskarna verkar må bra.

Hur kan man göra för att hejda detta? Vi har inte gjort något speciellt och det verkade funka bra innan. De får lagom mycket mat, vi har några snabbväxande plantor som bör ta upp näring och har minskat på hur länge lysrören är tända.

Malarna är ju glada (deras magar putar konstant), men det ser verkligen inte bra ut nu! :crazy:

Funderar på att skaffa en pump till att sätta in, men vet inte om det skulle göra varken till eller från. Fiskarna är inte så många, snarare få för ett så pass stort akvarium.

Sv: Akvarium - alger

usch, det är inge roligt med alger.. jag har samma problem, har nog ALLA sorters alger man kan tänka sig... :(
brunalger, gröna prickar i olika storlek, lila tofsar, brunsvarta strån, gröna tofsar... jippi!

jag funderar starkt på att mörklägga akvariet i ca 1 vecka, det funkade i somras :p hade totalinvasion av flytväxter, så när jag kom hem från semestern så var det typ ett lager på 5 cm med andmat på ytan och väldigt mörkt i akvariet... och INGA alger!

Inte bara blev det mörkt, utan ett rejält gäng flytväxter som konkurrerar blir ju just konkurrans om näringen, och där vann flytväxterna.

ah... clever ;)
jag har inga flytväxter längre, tröttnade på att slänga varje vecka! men då ska jag nog fan köpa igen...

Blir inte dom andra växterna "utan" gödning då? Har jättemycket växter.

Jag skulle göda dem. Även flytväxterna kan avstanna växande kraftigt när näringen väl tar slut. För att inte få för mörkt neråt botten skulle jag plocka bort och slänga delar av flytisarna då och då, precis som du har gjort.

Vad är det för alger? Kan du lägga in bilder på akvariet?

Bild 1 - hela akvariet
Bild 2 - här ser man ganska tydligt hur algerna ser ut.
Bild 3 - bonusbild på en av de som är glada just nu. Och växer som en tok...

På sista bilden ser man också en vit prick som är lite suddig, det är också någon slags växtlighet. Det ser ut som ihopknölat papper nästan. Vet inte vad 17 det är! Annars ser det som sagt ut som gräs, det som växer som mest. Mellan stenarna är det bruna alger. På glaset raket-växer det en grön matta... Och vattnet ser inte heller fräscht ut. Grön-brunt.

Det andra akvariet är hur fint som helst. Inget överskott på alger där, och vattnet ser kristallklart ut. *suckar* Det är sambons akvarium båda två, men jag tänkte fråga efter råd här i alla fall så kan jag vidarebefodra dem.

Det jag inte fattar är att båda liksom sköts likadant, och båda har funkat bra, och så plötsligt så vill det ena inte längre. För mycket malbajs tro...?

Senast ändrad:

mitt akvarium blev precis sådär! jag höll fan på bli galen. hade inte haft en alg i hela akvariet på hela tiden jag hade det - emn sen på en vecka blev hela akvariet grönt :o helt sjukt.

jag fattade inte vad de var för fel. jag tänkte på allt och ändrade allt - men inget hjälpte. och toffsalgerkom de med de :devil:...

men så kom jag å tänka på ytterfiltret - jag kom på att jag inte rengjort det på ganska precis ett år, så jag klev upp mitt i natten och skulle rengöra det :D och du dkulle ha sett hur det såg ut i det! :o inte konstigt - filtret kan ju inte ha hjälp över huvud taget så mycket skit som de var i det...
jag gjorde rent alla kolstenar, rötter och skrubbade växterna igen (gjorde flera ggr men de kom tillbaka) och sen har de aldrig kommit tillbaka!! :banana::banana:
så i mit fall var det att yttrefiltret var igengrott av skit. fan va dåligt samvete jag hade .. :crazy:

så kolla filtret om du inte gjort rent de på länge!

Kompisen med fiskar har också fått samma problem på sista tiden och vi var över i djuraffärn och frågade idag - de rådde att inte ge fiskarna ngn mat på tre dagar samt mörklägga helt under den tiden.
Tre dagar utan mat var tydligen ingen fara.
Kanske ngt att testa?

Jag skulle nog prova en mörkläggning först.
Det är ju ganska lätt gjort och brukar fungera, det har det gjort för mig i alla fall. Iof hade jag nog inte samma alger, men det kan nog gå ändå.

Liknande trådar

Övr. Djur Tänker skaffa akvarium och undrar vad ni har för tips för att det ska bli så bra som möjligt! Planen var en kampfisk i ett mindre...
Svar
18
· Visningar
2 980
Senast: cute_beast
·
Övr. Djur Jag har fått erbjudandet om att ta över ett akvarium från en vän. Älskar akvarier och tycker det är väldigt fint. Men det finns ju...
Svar
3
· Visningar
1 112
Övr. Djur Detta med akvarier börjar kännas nästan hopplöst, så nu skulle jag vilja höra lite mer om era erfarenheter. Hur svårt är det egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 413
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama