Akvariefolk? Slippa alger?

Haukur

Trådstartare
Lite missvisande titel kanske då jag inte äger varken fiskar eller akvarium. Däremot älskar jag vattenväxter och har drösvis med vaser i hela lägenheten med diverse vattenväxter. Tyvärr får jag ofta alger i vaserna vilket medför att dom inte alls är lika lättskötta som jag hoppats. Kan jag göra något enkelt för att slippa algerna? Måste jag byta vatten eller finns det andra trix?
Är medveten om att alger gillar sol och att dom växter som står i fönster får alger bra mycket fortare men även dom som står mörkare blir gröna efter några dagar/veckor.

Tips mottages tacksamt:D

Sv: Akvariefolk? Slippa alger?

Jag vet inte riktigt utan talar högt om mina små funderingar, men kan det inte vara att vattnet blir för varmt? När mitt akvarium blommade upp under vintern så sade dem i djuraffären att jag hade för hög temperatur i det så sänkte jag, vips fanns där inga alger :D

Så, kanske att det skulle hjälpa att byta vatten ofta? Då hinner väl inte algerna "fästa" sig ännu? :confused: :laugh:

Dom fäster sig inte, dom flyter mest runt och lägger sig runt rötterna och på stenarna och ser tråkiga ut. Kan mycket väl vara så att det blir för varmt men jag kan ju inte riktigt justera vattentemperaturen i en blomvas:p

Nej, det har inget med värme att göra. Alger vill ha näring och ljus, och de får de helt uppenbart, då växer de. I akvarium jobbar man för att missgynna alger, och gynna växterna, men i en vas får man nog jobba lite annorlunda. Det finns algdödartabletter som jag inte rekommenderar för akvarium, just för att de inte är långsiktiga lösningar, men i en vas kanske det funkar? Testa i en vas med EN blomma i först så ser du om det funkar.

Nej, det funkar inte! Algmedel funkar så att de hämmar all växtlighet - häller du det på dina vattenväxter kommer de långsamt att dö.

Kanske skulle det funka att ha mer växter, så att det inte blev någon nöring över till algerna?

Men snittblommor och sånt dör ju ändå efter inte allt för lång tid. Men jag kanske missförstod "vattenväxter". Är det akvarieväxter, fast i vas som är menade att stå länge?

Isåfall skulle jag köra lite experiment med växtnäring istället och se vad som höll sig längst.

skulle inte easy carbo funka?? det tar ju kål på alger men gynnar växterna..

de funkar super i akvarium iafl.

Senast ändrad:

Det enda jag kommer på på rak arm är att byta vatten ofta och ge dem så lite direkt ljus som möjligt (speciellt under sommarhalvåret).

Men snittblommor och sånt dör ju ändå efter inte allt för lång tid. Men jag kanske missförstod "vattenväxter". Är det akvarieväxter, fast i vas som är menade att stå länge?

Isåfall skulle jag köra lite experiment med växtnäring istället och se vad som höll sig längst.

Ja det är inga snittblommor, det är flytväxter, typ dammväxter fast små. Dom brukar hålla nåt halvår iaf och ynglar av sig som tusan, började med en men har 8 nu efter någon månad bara:D

Typ sånna här (fast utan sköldpaddor tyvärr;)):
musselb.jpg

Senast ändrad:

Nej sånna är det inte, dom här har tjocka flytkuddar närmast växtens bas och blad i ändarna på flytkuddarna:D

Det är vattenhyacinter som du har, om det är samma som på bilden. Blommar med vackra blå-lila blommor, men jag tror inte att det går att få dem i blom i sverige.

Det kniviga är att de vill ha mycket ljus, så om du ställer vaserna mörkt kommer de att dö.

Jag skulle nog bara skrubba behållarna lite oftare, jag!

Ja sånna är det nog:D

Får väl fortsätta byta vatten åt dom då, det är ju inte så jobbigt och jag har hittills inte behövt göra det mer än varannan/var tredje vecka. I juli ska jag åka hem och hälsa på mamma och då får alla utom en följa med och bli damm-bor istället:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka