moiran

Trådstartare
Jag har lite småfunderingar om att bygga in ett litet akvarium i en vägg, men känner mig lite villrådig då jag än så länge inte har någon erfarenhet av fisk.

Kan man (djurvänligt) hålla någon sorts nybörjar-småfisk i ett akvarium i storleken 50x50x50 cm stort akvarium? Det känns så rackarns litet om man jämför med sjöar och hav! Eller rör de sig i naturen vanligen på ungefär så små ytor. En hästhage på några hektar är ju mindre än en hel stäpp också, om man ska tänka så...

Hur mycket fukt släpper ett så stort akvarie ifrån sig? Kan man försluta det så att det inte släpper ut fukt alls, eller åtminstone åt bara ett håll?

Sv: Akvarie?

En kampfisk och några räkor? (Inte de minsta minsta, de åt min kampfisk upp :o) eller några microrasboror, de är underbart vackra!

Och lägg ner mycket tid på att göra själva landskapet vackert, det är ju nästan det roligaste att titta på... googla aquascaping!

Sedan det där med fukt... jag vet inte, jag har aldrig tänkt på det faktiskt.... Mina har ju lyckats svämma över ett par gånger med hjälp av en dum pump, då blev det lite blött :angel: men den dagliga fukten, njäe... Det får någon annan hjälpa till med!

Fast 50 x 50 x 50 är ju 125 liter, dvs inget superlitet akvarium. Många diskusodlare använder just sådana som odlingskar, men då är ju de hyfsat kunniga på vattenkemi.
Du kan välja bland många olika arter i ett sånt akvarium, men snyggast blir det helt klart om du inte väljer arter som blir för stora. Jag hade max stoppat i fiskar som blev 4-5 cm i ett sånt.

Haha, jag tänkte nog inte riktigt. Jag såg bara framför mig hur väggakvarier brukar se ut, dvs inte jättestora.

Men, som tavla sett är jag ändå mest förtjust i vackert landskap och små fiskar som stimmar bra :) Vet inte hur bra just microrasbororna stimmar? Har bara blivit lite förälskad i dem.

De är inte generellt jättestimmiga, om inget skrämmer dem. Sundadanio axelrodi stimmar hyfsat kan jag tycka, som ett alternativ.

Ja, som sagt behöver jag ju lättaskötta fiskar åtminstone till en början. Och definitvt små som trivs bra i 125 liter vatten. Jag skippar hellre akvarium än skaffar fiskar som inte kommer trivas för att jag tycker de är fina...

Snygga växter, ett par läckra guldfiskar och ett stim med pansarmalar?

Jag har lyckats "koka" ihjäl ett helt kar, två pansarmalar och en fjärilsciklid tror jag att jag lyckades rädda. Jävla doppvärmare!:cry: 34 grader är ingen bra temp. :/

Guldfiskar går generellt väldigt dåligt ihop med "snygga" växter. Några väldigt tåliga, bra förankrade kanske. Storleksmässigt är det på gränsen också, kanske slöjstjärt om man nu inte bojkottar dem på utseendemässiga grunder.

Jag har fyra slöjisar i ett liknande kar och det går bra med växterna.. Kan kanske bero på att jag regelbundet ger dem andmat från övriga kar?

Blir inte guldfiskar väldigt stora? Mamma har som bor i trädgårdsdammen den isfria delen av året, och de stora måste nästan vara 15cm långa? Och de är nog bara si sådär 5 år eller så, antar att de växer ännu mer? :crazy: 125 liter måste väl absolut vara alldes för litet för såna stora fiskar!?!

Senast ändrad:

Vad menar du med bojkotta av utseendemässiga skäl? Finns det anledningar att bojkotta dem av någon anledning? Vilka i så fall?

Fast 50 x 50 x 50 är ju 125 liter, dvs inget superlitet akvarium. Många diskusodlare använder just sådana som odlingskar, men då är ju de hyfsat kunniga på vattenkemi.
Du kan välja bland många olika arter i ett sånt akvarium, men snyggast blir det helt klart om du inte väljer arter som blir för stora. Jag hade max stoppat i fiskar som blev 4-5 cm i ett sånt.

Har du något tips på bra nybörjarfiskar, om det nu finns sådana?

Vad menar du med bojkotta av utseendemässiga skäl? Finns det anledningar att bojkotta dem av någon anledning? Vilka i så fall?

Enligt djurskyddslagen är det ju förbjudet att avla på djur med defekter, och en slöjstjärt är inget annat än en defekt.

images

Den här fisken...

AA-Carassius_auratus-Cecilia_Knuts_ter.jpg

Har blivit till detta.

Celestial_eye_goldfish_s.jpg

och ibland detta...

pic%20-%20breeds-bubbleeye1.jpg

Eller detta.

Jag tycker det är avarter och det är inget jag befattar mig med. Det finns tillräckligt med skönhet i alla naturliga arter.

Jag är principiellt emot sönderavlade raser, så tack för varningen för slöjstjärtarna, då blir det inga sådana i alla fall!

Det finns många enkla nybörjarefiskar. Fråga dig i stället vad du vill ha.
Om jag hade varit du så hade jag kört med ett stim dvärgrasborer, ett stim räkor (när karet väl är ingått) samt nån posthornssnäcka eller Otocinclusmalar.
Givetvis hade jag sen haft karet fullknökat med växter. ;)
Jag tycker alltid att akvariet ser större ut med en massa småfiskar än tvärtom.

De flesta Tetror är med enkla, måtten gör dock att det är många som inte kommer trivas. Tetror behöver ytor att sträcka ut på.

Denna är min favorit rasbora och går att få tag på i butik:
Boraras brigittae. Går ofta under namnen: Moskito rasbora och Chili rasbora.
4bb47ea1450c8.jpg

Blir ca 2 cm, rör sig i mellersta och översta regionerna.

Som räksort så hade jag kört med Gula körsbärsräkor, White Pearl eller Blue pearl.
Såhär ser mina Blue Pearl ut: (Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. blue )
6.jpg

Och gula körsbär: (Neocaridina heteropoda var. yellow )
8.jpg

Observera att du inte kan blanda ovan räksorter då de korsar sig.

Jag har ett stort cylinderformat glasrör.

Däri har jag ett litet stim med kardinaltetror. Till min stora förvåning har de klarat sig i snart ett halvår allihop!

Tycker det är fint med stimfiskar. Tetror får en väldigt fin lysande färg med rätt belysning!

paracheirodon_axelrodi.jpg

Liknande trådar

Övr. Djur Är helt novis på akvariefronten så ger ni mej dom svaren jag vill höra på mina frågor så ska jag läsa på ordentligt, annars lägger jag...
2
Svar
26
· Visningar
3 565
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar