Akvarie-intresserade?

C

CeciliaW

Tänkte höra om det är nån mer här på bukefalos som gillar akvarier som jag gör? Har alltid sagt att när jag flyttar till hus ska jag ha ett akvarium på minst 200 liter... och nu bor jag i hus, så nu börjar det bli dags :)

Hade mycket akvarier när jag var yngre, och det är de traditionella akvariefiskarna som tilltalar mig... guppy, guldfisk, scalarer, tigerbarb, platy etc. Är det någon som har några tips om vad jag ska tänka på nu när jag skaffar akvarie på nytt? Någon särskild bok som är bra att läsa? Har kommit fram till att scalarer inte är nån bra idé att ha om man är intresserad av att få fram guppyyngel, finns det andra raser som man inte ska blanda?

Alla råd och tips emottages tacksamt!!

Sv: Akvarie-intresserade?

Jag är väldigt förtjust i fiskar och akvarier! :) Tyvärr har jag inget akvarium igång just nu, men jag har också en dröm om ett lite större akvarium någon gång i framtiden. De fiskar jag gillar alllra mest måste vara siamesiska kampfiskar. Jag hade sådana nu sista omgången i mitt 30-liters. Tyvärr gick hanarna och honorna inte ihop som planerat (honorna åt på hanens vackra fenor, något som tydligen inte är så ovanligt) så det slutade med att jag bara hade en hane. Men en vacker sådan! :love: Bobo hette han. Jag hade även tre st algätare - otocinclus affinis - ihop med honom. De är roliga att titta på, men siameiska algätare är mina favoriter bland malarna/algätarna! De är lite större och väldigt fina, tycker jag. Ser nästan ut lite som ormar. I alla fall i huvudet. Tyvärr är de för stora för mitt lilla akvarium.

Jag vet dock inte om jag kan komma med så många tips inför ditt nystartande av akvarium... Inte mer än att varmt rekommendera den här sidan som är en jättebra akvariesida som även har ett forum för bara fiskintresserade! :)

tja intresserad vet jag inte om jag är men gubbens saltvattensakvarie - som jag aldrig kommer ihåg literantalet på - det är 200x60x70 - är ganska tjusigt att titta på. En hel NEMO film live,jag gillar sammetsclownen bäst och räkorna(som inte är några räkor).

Gabbi här på Buke är akvarieexpert annars.

Har alltid haft sk "sällskapsakvarier" - tycker om dem bäst! Har dock inte något just nu eftersom jag var tvungen att sälja det pga akut pengabrist...:crazy:

Tänk på att inte skaffa för litet - ju mindre desto mer svårskött! Minst 100-150 liter rekommenderar jag (såg att du ville ha minst 200 - bra!) Ordentligt med grus så att växterna kan få bra fäste, o snåla absolut inte med dessa. När du startar upp är det bäst att ha snabbväxande typer som får fart på "den biologiska rundgången" i akvariet. Låt även akvariet stå klart, med växter o allt, i minst en vecka innan du låter de första fiskarna flytta in!

Angående att inte blanda så kan slöjstjärtar vara rätt snabba på att sluka guppyyngel (fast efter ett tag önskar man nästan att man hade någon form av "yngelätare" - gick med jämna mellanrum till en akvarieaffär med påsar med guppies!), tigerbarbar kan oxå va duktiga på att äta fenorna påp guppysar...

"Akvarieboken" av Britt-Marie Sundström (Ica Bokförlag) är en bra "grundbok".

"Akvariefiskar" av Siegfried Schmitz är jättebra att ha när man ska välja arter!

Sera (tillverkar bla fiskfoder) har även ett antal häften som man kan få av butiker som säljer deras produkter - jättebra!

Här e några bilder på mitt senaste akvarium (det var inte så stort, bara drygt 100 l - men jag trivdes med det!)

http://heylkonsulting.se/hanna/maj22.JPG
http://heylkonsulting.se/hanna/maj23.JPG
http://heylkonsulting.se/hanna/maj115.JPG
http://heylkonsulting.se/hanna/maj120.JPG
http://heylkonsulting.se/hanna/maj121a.JPG
http://heylkonsulting.se/hanna/maj113.JPG

Jo jag är helgalen i fiskar och akvarier!

Fast just nu ligger det hela på sparlåga har ett akvarium med en vändmal i och några xenotecor.

Sedan bor det sköldisar i de andra burkarna!

/KT

Jag :)
Jag tänker köpa ett nytt akvarie i dagarna nu :)
Riktigt vilka fiskar jag ska ha vette 17 men det ger sig, funderar på Black Molly den här gången, inte Platy, jag har fått nog av Platy ;)

Vi ska skaffa akvarium när vårat hus är färdigrenoverat. Min sambo är något av en akvarieexpert så det kommer nog bli riktigt fint med.

Vi är överrens om att det ska husera discusar däri, så det ska bli ett riktigt stort akvarium.
Sedan vill han helst ha några fler odlingsakvarium och nåt med bara malar i också.

Jag är akvariefantast och glad amatör, även om det ligger lite på is just nu då jag fått in nån sjukdom i akvariet och alla firrar sväller upp och dör. Får kanske starta om men det är inte kul att helrengöra ett 240 liters akvarium. Men det är ju kul om discusarna överlever. Två har gjort det iallafall.
Jag tycker att du är förnuftig som tänker 200 liter, mindre är ju alltid med jobb. Ju större desto mer lättskött. Och snyggare. Jag kan sitta och stirra in i mitt akvarium hur länge som helst. Det är så vackert med sina växter och firrar, tycker jag själv.
Välkommen tillbaka till akvarievärlden, om du nu skaffar dig ett.

tja, jag är ju ingen akvarieexpert men lite kan jag ju...
själv så har jag ett på 200-250 liter ungefär...
och till skillnad från vad alla här rekommenderar så har jag inga växter i mitt. dels för det blir mycket alger och så om man inte får balansen rätt och dessutom har jag en hummer tillsammans med fiskarna som älskar att äta upp växter så istället har jag bara plastsaker..... men det blir fint det med och dom verkar trivas. så lycka till. och som dom säger här... ju större desto enklare, och får du ekobalansen rätt behöver du "aldrig" göra rent det... har en Kompis som inte gjort rent sitt på ett och ett halvt år nu... ser ut som det var städat igår....

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 202
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV