Akuthjälp

B

BJORKA

.hjälp vad ska jag göra? har i lördags börjat med nytt hö och hästen reagerarade med att få fång, hade inge kvar av det andra höet,slut hos bonden. äter nu finadyne ,men problemet är jag måste än en gång börja med nytt hö, här där vi bor är det brist på hö man får ta det man får tag på. har kvar ca 40 kg o han plus 2 andra går på lösdrift med fri tillgång på hö, men blev ju konunderad på hur jag nu ska göra kan nån vänlig själ ge mig råd på hur jag ska lösa det på bästa sätt? inga moralkakor jag har dåligt samvete ändå! Mvh BJORKA
 
Sv: Akuthjälp

är det de enda råd jag kan få? snälla hjälp mig med flera råd! det måste ju finnas andra lösningar oxå? och fler lär ju ha fånghästar, hur gör ni då? tacksam för fler råd. det har varit plusgrader här ett tag men även frostnätter går i blandad hage skog och ängsmark kan han ha fått fång av tex frostat gräs? eller var det foderbytet? har ju inte reagerat på dem andra höerna. men jag måste ju vara försiktig oavsett med tanke på hans hovbensrotation han hade i juni-04, men ibland går det bara inte. är det fler som har/haft hästar med med rotation och vad gjorde ni åt saken?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Akuthjälp

Du bytte i lördags sa du, HUR bytte ni? Bara över ett mål? När måste du byta igen?

Har man en känslig häst så ge det MINST 2 veckor, helst 3, medan du sakta fasar in det nya. Vad äter hästen mer?
 
Sv: Akuthjälp

Att blanda halm i höet är ett utmärkt råd.
Står hästen på halm och kan äta det i vanliga fall?

Om du har råkat gå från ett hö med kanske 15g smbpr till ett med kanske 65g smbpr, så får du samma effekt som om du släpper ut hästen på vårbete uan invänjning, d.v.s. risk för diarre och fång.
Om man bara måste hatta med hö så som du gör, så måste man ha höanalys, så att man kan korrigera foderstaten för detta.
Helst så bör man ju hitta olika hö med samma värden, men går det inte så går det inte.

Om man då inte vet, d.v.s. inte har en aning, så är det minsta som man kan göra att blanda det nya höet 50-50 med hästen ordinarie halm.
I exemplet ovan så bör man dock börja med 1/4 hö och 3/4 halm för att fortfarande ligga på 15g smbpr/kg foder.
Sedan så växlar man in med mera och mera hö samtidigt som man tar bort motsvarande mängd protein ur kraftfodergivan.

Så jag är tillbaka vid "analysera - analysera - analysera", för på det viset så vet man vad som händer.
 
Sv: Akuthjälp

Jag har i södra Sverige sett flera fall av fång uppkommet i början av februari när en mikroskopiskt tillväxt av gräset skett vid soliga dagar och det frusit på nätterna och där man inte kunnat identifera någon annan tänkbar orsak.

Nu associerar man ju inte Dalarna med varma februaridagar förtåss men ni har väl haft en konstig vinter där också. Jag håller i så fall inte för otroligt att din hästs fång orsakats av elaka sockerarter i gräset. Men kan kan ju inte säkert veta. Det viktiga är att du ger din häst så litet kolhydrater som möjligt just nu. Nu mäts inte detta i standard analyserna men energivärdet i höet/silaget är en delvis återspegling av mängden kolhydrater. Proteinhalten spelar ingen roll i sig. Så fodra hästen med ett foder där du vet att energihalten inte är jättehög men inte ett med extremt låg energihalt och hög protein halt heller för ett sådant hö är oftast tidigt skördat och skulle kunna innehålla fler ev de elaka sockerarterna (om detta vet man dock väldigt litet).

Fråga efter ett hö som är skördat sent = sent i sitt utvecklingsstadium, överblommat.

Undvik så gått det går tillgången till nyvuxet gräs – nu ska det ju bli snöstorm så det lär väl vara lätt närmaste tiden. Du måste vara mycket försiktig sen när gräset börjar växa och inte låta hästen beta gräs tidigt på morgonen efter frostnätter och mycket korta stunder i taget. Faran minskar sen när gräsen blommar.
 
Sv: Akuthjälp

Helena.

Kan hon inte ge protexin eller probimin, för att stabilisera mag/tarm störningen som kan uppkomma vid fång?

Mitt gamla halvblod (28) fick fång i somras för första gången.
Hon får probimin varje dag. Just för att det är osäkert när man som jag har hösilage och det kan skilja på innehåll från bal till bal.
 
Sv: Akuthjälp

mimus skrev:
Helena.

Kan hon inte ge protexin eller probimin, för att stabilisera mag/tarm störningen som kan uppkomma vid fång?

QUOTE]

Jo det skulle teoretiskt kunna hjälpa profylaktiskt -har dock inte sett ngn studie. Att vårda grovtarmsbakterierna med n-3 fetter – raps-,lin-,fiskolja- finns ett pat studier om som visar minskad risk för fång vid kontinuerlig låg dos av n-3 fett. Författarna menade att effekten orsakades av att de snälla bakterierna trivdes bättre.
 
Sv: Akuthjälp

Kom på ett tips till-om du bedömer att det ändå kan vara höet som orsakat fånganfallet och det inte går att få tag på annat hö är de grovfodermedel som innehåller minst av de elaka sockerarterna lusern, havrehalm och kornhalm men det får inte vara ax med. Lusernet ska vara rent utan tillsatser. Med dessa fodermedel bör du ha så nära 0 risk för foderutlöst fång som man kan komma.
 
Sv: Akuthjälp

tack alla ni för hjälpen. Blandar nu 1/4 hö med 3/4 halm och hoppas att det kommer att bli bra. Är det fler som har/haft hästar med hovbensrotation, vad gjorde ni åt det? Är hästen frisk och bra idag? efter hur lång tid satt ni igång hästen? Även när ni satt igång efter fång hur länge väntade ni? Väntar med spänning på era svar.Mvh BJORKA
 
Sv: Akuthjälp

:confused: Bor också i Dalarna visst är det storm men inge snö kommer just nu ialla fall. När min pålle fick fång i slutet av juli, tror att det berodde på vitklöver tillväxt. han fick medicin som han inte svarade på först satte då in just probimin i hög dos och det kom en nästan omedelbar förbättring så det får han i underhållsdos även nu.Granngården har mikrobalans som apoteket rekomenderar till fånghästar i sin bok om hästsjukdomar, men probimin innehåller flera olika mjölksyrebakterier än detta, samma tillverkare. Har inte vågat släppa ut mina på hela hagen, men det har gått bra hittills. Går på lösdrift med fri tillgång på magert ängshö har tyvärr inget över. Har även gått över till barfota det tar sin tid men går bara frammåt för min pålle.
 
Sv: Akuthjälp

Var kan man köpa detta probimin? står det på burken hur mycket man ska ge? Tacksam för svar
 
Sv: Akuthjälp

jag köper från distriktsveterinärerna hos mig.

har för mig att 1 tsk = ca 7 l "fil med bakteriekulturer.

1 burk kostar ca 350 kr tror det är ca 500g, men kan kolla i stallet vad det står på burken.

Går säkert att skicka om du inte får tag på den hemma.
 
Sv: Akuthjälp

Jag har oxå en pålla som har fång (blev sjuk i mitten av januari). Hon fick bara hösilage att äta när hon insjuknade. Var på djursjukhuset för snart 2 veckor sedan för röntgen som visade lätt till måttlig hovbenssänkning o rotation. Fick order att ha henne i boxvila i 3 veckor till, hade redan stått på boxvila i 2 veckor innan besöket, samt korta av tån maximalt både fram o bak. Ska på återbesök om en vecka så får vi se vad röntgen säger då.
Har inte din pålle ordinerats boxvila o att stå på mjukt underlag? Min ska stå på antingen torv eller spån, ett rejält lager så hon kan "borra" ner hovarna i det.
 
Sv: Akuthjälp

arabia
mina hästar har lösdrift med ligghall, och i den har jag spån i botten och sen mycket halm som man fyller på vid behov.jag ringde vet och tala om symptomen men han var aldrig hit utan ringde in finadyne. Sa vet åt dig att banta hästen? Till mig sa dom att jag skulle banta baken på honom när jag var och röntga i juli -04 hur det nu går till? nån som vet? mvh BJORKA
 
Sv: Akuthjälp

Jo vet. sa till mig o banta hästen, hur nu det ska gå till o banta en arab som bara får 6 kg hösilage, vad ska jag ta bort? Dessutom så skulle hon ju stå på boxvila så det blir inte mkt till motion hon får.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
840
Senast: Murray
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
974
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp