Akut. Visa skadad 2-åring på premiering?

lilith

Trådstartare
Har ett 2-årssto som är anmäld till sommarpremiering, men gick omkull på en grusväg och skrapade upp båda framknäna. Ena knäet ganska ytligt, men andra blev det en djup ficka. Dock klarade sig leder och senskidor och hon har över huvud taget inte varit halt. Men 5 dagar på klinik med antibiotika, och nu boxvila med bandage tills det djupa såret är torrt.

Veterinären har gett klartecken att visa, eftersom hon inte är halt (och heller inte varit det). Men hon är fortfarande svullen över vänster knä och har ett tydligt synbart sår mitt på knäet.

Det känns inte så roligt att visa en häst med skadat ben, dessutom är hon full av överskottsenergi i och med boxvilan. Men hon är ju som sagt anmäld. Arrangören har iofs sagt att jag får lov att visa ett äldre sto i stället för henne, som ska stamboksföras. Men jag har inte hunnit förbereda och trimma det äldre stoet. Vad hade ni gjort?

Vad hade ni gjort? Och är det någon som vet hur domarna ser på om man kommer med en häst med synbar skada (svullnad och sår)?

Sv: Akut. Visa skadad 2-åring på premiering?

Jag hade väntat o flyttat den till uppsamlingspremieringen i höst istället, då får hon tid att läka ihop

Visar du hästen för att den ska få bra poäng tycker jag att du ska ställa in, även om hästen inte är halt låter det som att den inte kommer att göra sig själv rättvisa. Men visar du för att miljöträna tycker jag att du kan åka, då spelar ju poängen mindre roll.

Jag skulle nog också säga att det beror på syftet.
Vi gjorde 'misstaget' att visa en häst för några år sedan i en liknande situation. Hon hade rätt långt innan fått ett rejält sår på bakbenet som inte hade läkt ihop ordentligt/korrekt. Stygnen hade gått upp nån gång o sådär. Hästen hade inte varit halt nån gång och skadan var väl ett par månader gammal. Vi ville inte strunta i visningen pga ett ytligt sår då vi gillar stället och det även kom utländska domare.

Hur eller hur så pratade vi med någon av de ansvariga om vi skulle/kunde ha det omlindat eller inte pga alla insekter och vi valde att dra på en gasbinda ett par varv. Inget som störde liksom.
Så fick jag gå med hästen en gång sen när jag skulle trava hann jag knappt börja (och hästen sprang på sniskan, det var ju kul!) innan de avbröt och sa att hästen var halt. :confused:
Hade det varit idag hade jag väl sagt ett och annat, men jag blev helt ställd och förvirrad så jag gjorde väl bara som de sa och gick ut.

Och nej hästen var inte halt, det var bara de som hade bestämt sig för att hästen skulle vara halt eller att det var opassande att visa hästen eller något.

Så ja det beror på syftet med visningen. I värsta fall blir det som för oss att du får gå därifrån utan poäng, eller att de dömer ner hästen pga detta. Är det en viktig visning känns ju det lite tråkigt.

*KL*

Tack för alla råd och synpunkter.

Uppsamlingsplatsen ligger så långt bort för oss så det var inget riktigt alternativ, annars hade det varit det bästa.

Vi visade henne ändå, mest för träningens skull och för att vi skulle få med ett sällskap till vårt andra tvåårssto. Men hon kunde förstås inte göra sig själv rättvisa. Dels för att vi inte hade kunnat träna ordentligt, och dels för att hon tappat så mycket vikt och blivit uppdragen när hon stod på klinik. Så det blev 37 p och klass II, i stället för klass I som förra året.

Framknäna såg inte så kul ut, men det verkade inte ha påverkat bedömningen, tack och lov. Den enda kommentaren vi fick var från ID-kontrollanten (som var veterinär), som tyckte att såret hade dragit ihop sig fint, men det syntes att det hade varit ett djupt sår, och att vi skulle fortsätta att hålla koll på det nu eftersom det var rötmånad. Och det var ju bra att hon kollade lite på det, och gav råd :)

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·
Hästvård För att göra en lång story kort: Häst rullar fast i boxen, slår upp med bakbenen, träffar svets på ett av järnen i fönstergallret...
Svar
0
· Visningar
3 997
Senast: Tussemaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka