Akut!! Vilken strl. På schabrak!?!?!?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sassa3
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 658
S

sassa3

Hej, det här är min första tråd men nån gång ska ju vara den första! Jag har ett litet problem.. Jag ska skicka efter ett nytt schabrak från H**ks men jag är osäker på om jag ska ha ponnystorlek eller full. :confused: Jag har en gammal sleten Wintec dressyrsadel (schabraket är då självklart dressyr) storlek 16,5" eller 17" är lite osäker. Min häst är en paintkorsning på 151 cm ca. Kan någon hjälpa mig? :) Vilken sorts häst har du och vilken strl och typ på sadel? :) Vad har ni för storlek på schabrak? :)

Kram på er!:D

Sv: Akut!! Vilken strl. På schabrak!?!?!?

Jag har 17,5" i sätet på min dressyrsadel och 17" på allroundsadeln, till båda två har jag fullstorlek på sadelunderläggen.
Hästen är en relativt kraftig SWB på ca 162cm.

Jag har köpt ponny allround till mina 17" hoppsadlar och 17,5" dressyr till min 17" dressyrsadel. Tänk på att hööks schabrak till 99% krymper, så skulle satsa på full om det är en 17" och ponny om det är 16,5" Har blandat i min garderod. Vissa schabrak i full är superstora och andra små. Skulle säga att du ska testa dig fram!

Okey Tack för svaren! Jag tänkte att jag ska leta fram om jag har nått gammalt ponnydressyr hemma och bara testa! :)

Jag har en liten men bred islänning har 17" och 17,5" på sadlarna.

Jag köper alltid storlek Full för ponny brukar alltid vara små på någon ledd.
Dock är en del i stl Full gigantiska och de köper jag inte för då ser det ut som att min häst har täcke på sig under sadeln.

Även när jag hade stor häst hade jag stl Full till mina 17" sadlar.

#5: Håller med dig. Har ett fullschabrak nu och det ser helt sjukt ut. Hästen drunknar nästan (Det är ett H**ks schabrak faktiskt) det enda kluriga med ponnydressyr är att "höjden" kan vara för.. kort!

Jag har full till både dressyrsadeln på 17" och hoppsadeln på 16,5" till min D-ponny. Ponnyschabrak kan vara sjukt små. Vi har några på klubben och de är för små för en del av sadlarna som ligger på B-ponny. Jag brukar tänka bättre safe than sorry :p

Jag har alltid full till 17" sadlar, använ der även full till min 16" hoppsadel.
Skulle aldrig köpa ponny, man vill ju att schabraket ska räcka i längd och att man ska få in sadelgjorden i stroppen längst ner utan att schabraket knövlar sej.

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan... 2
Svar
35
· Visningar
6 292
Utrustning Fick ett schabrak i present, och jag är jätteimponerad av storleken (stor!). Det är "allround-mot-dressyr", osäker på om det är ett...
Svar
8
· Visningar
1 264
Senast: Tennessee
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 678
Senast: Aleel
·
Utrustning Typ 100 år sen man köpte ett schabrak senast :angel::eek:. Har en 16,5 tums flatbacksadel men vad ska man ha - ponnyschabrak eller full...
Svar
14
· Visningar
4 923
Senast: Inka-90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar