Akut - vattensvans

Lona

Trådstartare
Nikka håller sannolikt på att få vattensvans, svansen har börjat hänga på typiskt sätt. Den är garanterat inte skadad under dagen.
Finns det något jag kan göra för henne i natt för att förebygga att det blir värre eller lindra det som redan är?
Har satt på henne Back on Track-täcke och bäddat ner henne i sängen :heart.
Det får väl bli en pling till vetten imorgon om hon är sämre och har ont :(.

Värme och antiinflammatoriskt (vilket du får av vet).

Hålla hunden i stillhet (helst ej trappor, inte direkt några promenader, inte hoppa upp i soffan el sängen, inte tvinga den sitta ner etc).

De råd jag fick av vet innan vi åkte in. Har man tex rimadyl hemma var det ok att ge för att lindra.

Jo en sak till som jag fick tips om är att man kan minska foderportionerna något under närmsta dagarna så kanske den inte bajsar lika mycket om det tex gör väldigt ont att krysta ut bajset.

Senast ändrad:
Hon är lite bättre idag, svansen ser mer "sladdrig" ut än som att den skulle vara av :up: .
Framför allt så verkar hon mindre påverkad rent allmänt.
Pratade med vetten, eftersom hon är bättre, kräktes i natt med och verkade ha lite ont i magen så avvaktar vi med medicin, Rimadyl kan ju vara rätt tufft mot mage och tarm.
Så det blir värme, vila och lite extra ombry ett par dagar!
Smart det där med maten även om minskad fodergiva förmodligen upplevs som värre än vattensvans av en labrador :D .
Ska ge henne lite fiberhusk också så det "glider" lättare :) .

Hon är lite bättre idag, svansen ser mer "sladdrig" ut än som att den skulle vara av :up: .
Framför allt så verkar hon mindre påverkad rent allmänt.
Pratade med vetten, eftersom hon är bättre, kräktes i natt med och verkade ha lite ont i magen så avvaktar vi med medicin, Rimadyl kan ju vara rätt tufft mot mage och tarm.
Så det blir värme, vila och lite extra ombry ett par dagar!
Smart det där med maten även om minskad fodergiva förmodligen upplevs som värre än vattensvans av en labrador :D .
Ska ge henne lite fiberhusk också så det "glider" lättare :) .

Har också labrador men de är ju konstant hungriga ändå så.

Jag köpte även hem paraffinolja faktiskt då min visade starkt obehag för att bajsa. Sket inte på tre dar. Skulle oroa mig mer för förstoppning betydligt före lite extra hunger ett par dar, så att dra ner på foder tyckte jag lät vettigt :)

Hoppas vovve blir bra snart. Vattensvans är iaf inte kul.. Aldrig sett en hund så ynklig som när min fick det.. Ingenting var bra för henne det första en, två dygnen.. allt var extremt smärtsamt även att ligga ner

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 394
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 901
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Har under ett par månader åkt fram och tillbaka till veterinären med min hund. Först var det torra pga torra och hårda krustor hela...
Svar
4
· Visningar
2 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar