H

Häst 2004

Mitt sto (6 år) blev akut sjuk med väldigt hög feber (41 grader) i går em. Det enda jag märkt innan detta är hon varit lite slöare i 2-3 dgr.

Jourhavande veterinär kom och gjorde en grundlig undersökning samt tog blodprov och prov på både Erlichia samt Borelia.
Hon var givetvis slö o påverkad av febern och ngt stel i "bakänden".
Blodprovet visade att hon hade en bakteriell infektion. Veterinären menar att det lutar åt akut Erlichia :crazy: Provsvaren på detta kommer inte förrän i slutet av nästa vecka så innan dess kan man ju inget säkert säga! I dag på morgonen verkade hon mkt piggare, åt upp sitt kraftfoder - var mer alert osv...
Enligt vet sätter de inte in ngn behandling mot Erlichias om det visar sig att hon blir bättre av sig själv!? Enl honom är det bättre att hon själv får "läka ut" detta!
Hur gör jag om det nu visar sig att hon blir bättre av sig själv, vilket jag givetvis hoppas!!!! Sätter jag igång henne lungt när det visar sig att hon varit feberfri några dgar? Är det ngt speciellt jag ska tänka på??? Verkar så lurigt med Erlichias, har läst några trådar i ämnet men blir ändå inte riktigt klok på det!

Sv: Akut sjuk

Där jag bor sätter distriktarna numera in behandling direkt om man misstänker erlichias. Innan provsvaren kommit.
Stel bakkärra med hög feber låter som en typisk erlichiainfektion.
Om det hade varit min häst hade jag krävt (jag vet, inte så lätt) behandlingeftersom jag vet vad denna sjukdom kan ställa till med :(
Min häst fick inte behandling i tid, och det tog 2 år innan hon var ridbar igen!
Ett år gick innan hon fick behandling, och då hade det satt sig i varenda led i kroppen på henne. Sen tog det ett år efter behandlingen innan hon var helt återställd.

Ok! En del säger att själva behandlingen mot Erlichia tar på dem väldigt, att de blir nedsatta, tappar muskler osv...
Och att det är bättre för hästens egen skull att läka ut den själv, eftersom de då bildar antikroppar mot den!
Men usch, jag är jätteosäker, givetvis vill jag att hon ska behandlas om det kanske är så att hon inte blir riktigt bra av sig själv :confused:

Om provsvaren visar på erlichea så får man ta nya prover, för min pålla tog det drygt 4 månader innan titerna var återställda till acceptabel nivå. Under den tiden togs sammanlagt 3 prover, detta för att kolla om titerna gick tillbaka. Min häst fick ej heller någon behandling, utan självläkte. Man sade dock att pålla kunde drabbas av sk skov upp till 18-24 månader efter sjukdomstillfället.

Själva behandlingen är ju inte riskfri, tvärtom så medför den stora risker för hästen och med ett kraftigt nedsatt immunförsvar. Det har tydligen hänt att hästar dött av behandlingen, jag vet inte om något sådant fall utan detta har berättats för mig. Dock vet jag att en hingst fick nedsatt fertilitet av en sådan behandling, och något som tydligen kunde ske olycksaligt nog.

Låter ju nästan som min häst! Men han hade också påverkan på hovarna, att alla sulorna putade ut samt att han förlorade ca: 75 kg på 4 dagar :crazy:

Det enda de kom fram till tliislut var att tunntarmen hade en nersatt funktion och att det troligtvis var en förgiftning.

Nu 1½ månad senare repar han sig så sakterliga.

Hoppas att de finner ut snart vad det är med din!

Jag är inte veterinär men jag råkar ha erfarenhet av svår akut ehrlichios och kan berätta hur min distriktsvet gjorde.

Hon tittade på utstryk av blodkroppar och såg smittämnet som inklusioner (vilket man kan i akut skede). Då gav hon penicillin vilket inte innebar särskilt stor risk för komplikationer. I akut skede är inte sällan pc verksamt. Om inte pc fungerar får man ge tetracyklin och det är då man hamnar i riskzonen för allvarliga tarminflammationer.

Om din häst skulle ha hög temp en gång till eller bli väldigt allmänpåverkad tycker jag du ska diskutera möjligheten av direktdiagnostik och beh. med din vet. Om den bara blir bättre och bättre behövs inte det. (Om jag är ute och cyklar hoppas jag/räknar jag med att PL säger till.)HH

Hej o tack för alla svar!

Min veterinär sa precis så, att blir hon sämre nu ( jag ska tempa henne dagligen) så sätter de in behandling! Men är det så att hon blir bättre så försöker man i första hand med att låta erlichian läka ut själv... Om jag har förstått honom rätt så sätter de in en penicillin behandling om hon skulle bli akut sämre innan provsvaren på erlichian kommer! Usch detta är jättesvårt, tycker det är hemskt o se henne så sjuk!

Blir lite konfunderad över hennes temp!? Hon är mkt piggare o i går var tempen 36.4 ( är inte det väldigt lågt...) I dag var den 37,5 !?

är du o häst2004 samma person??

I vilket fall somhelst kan undertemp vara indikation på virus eller chock....skulle tippa på virus i ditt fall om nu den tempen har nåt med det att göra...

hoppas det går bra för din häst och att det är behandlingsbart på proverna vad det än är.

Min ena fick fång av behandlingen och avlivades och den andra fick världens sprut diarre.

Nu har hon varit feberfri några dgr, men har fått utslag under magen och upp på båda låren!? Det är små hårda knölar och de kliar, hon tycker det är jätteskönt när jag borstar på dem...
Kan de ha ngt m febern att göra!?

Bara insjukningssymtomen tyder klart på Ehrlichia.
Hade en häst i stallet som råkade ut för detta för kort tid sen, samma visa.
Behandlade direkt med antibiotika på den kliniska misstanken innan labbdiagnosen var klar, och febern vek sig och försvann, symtomen hann inte förvärras och hästen blev helt återställd 1 vecka senare.

Kan magra av, men eftersom de har nedsatt aptit av feber och sjukdomskänsla så vet jag inte om det är själva antibiotikan eller eventuell tarmrubbning som också kan spela in.

Jo jag vet, allt tyder på erlichias, men så hoppas jag ju ändå att det inte är det.... :(
Men som sagt, hon är bättre o feberfri! Veterinären hävdar fortf (pratade med dem igår) att vi helst inte ska behandla...
Inga provsvar idag heller, hoppas de kommer i morgon!

Vi är många som väntar på hennes provsvar :D
Sa veterinärerna något om ekollonen? (eller frågade jag det igår)
Och knölarna på mage o lår, någon som kan ha en aning om vad de kommer i från?

Håller alla tummarna för att hon blir helt ok igen

Hej där!

Nej ekollon ger inte några sådana symtom, frågade veterinären...
Usch vad jobbigt detta är!!!!!

En sak till... De visste inte vad knölarna kan bero på...
Men det kan ju faktiskt vara höet....

nja, jag tror i så fall att det är torven hon reagerar på.
Snart är det provsvarsdax i alla fall. Hoppas vi blir klokare då :crazy:

AAAAAAH!!

Låter EXAKT som min häst. Förutom att han är stel och vinglig i hela kroppen och inte vill belasta sina ben.

Svaren visar dock att det varken är Erlichia eller Borrelia. (svaning)
Blodprovet sa inget annat är att var mycket vita blodkroppar.?

Febern har gått ner men han kan/vill inte riktigt gå. :(

Boj skrev:
Om provsvaren visar på erlichea så får man ta nya prover, för min pålla tog det drygt 4 månader innan titerna var återställda till acceptabel nivå. Under den tiden togs sammanlagt 3 prover, detta för att kolla om titerna gick tillbaka. Min häst fick ej heller någon behandling, utan självläkte. Man sade dock att pålla kunde drabbas av sk skov upp till 18-24 månader efter sjukdomstillfället.

Vilken nivå på titer pratar vi om?
Min hade 1:40 vilket är på gränsen, men eftersom han varit konstig sedan maj och jag har stamkort på klinken så ska han behandlas trots sitt låga värde.

Liknande trådar

Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 853
Senast: Hund!
·
Katthälsa Hej, tyckt min ena kille sett lite hängig ut i ögonen o blicken i två dagar + varit omvartannat torr/blöt om nosen samt varm/kall om...
Svar
2
· Visningar
904
Senast: Raderad medlem 120709
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Lime
·
Hundhälsa För att göra en lång historia kort, min ena hund (Goldenhane, 7 år) vårdas sedan i torsdags på ett djursjukhus. Anledningen till den...
Svar
1
· Visningar
6 935
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama