Akut sjuk unghäst!

Kivina

Trådstartare
Jag vill börja med att säga att veterinär varit ut till hästen och behandlat, men både vi och han kliar oss i huvudet, därav tråden!

En väns 1-åriga hingst började imorse skaka på huvudet på ett väldigt intensivt sätt, efter en stund sänkte han huvudet och fortsatte skaka, när hon är på väg ut för att kolla vad han sysslar med så ramlar han ihop på marken. I samband med detta kissar hästen ner sig. Hästen gör flera försök till att resa sig, men ramlar ihop igen.

När vetten kommer ut behandlar han hästen med antibiotika, smärtstillande och ger hästen flertalet vitaminer intravenöst. Han tar även blodprover och måste åka till sin klinik för att köra dem. Han lämnar ägaren med order om att hästen skall kylas ner med blöta lakan och försöka ordna med en skuggig plats (gassande sol från klarblå himmel idag), men hästen är inte flyttbar just nu.

Ingen temp togs (kommer ändå vara missvisande pga värmen), men han hade en puls på 60 och hyfsat normal andningsfrekvens.

Vet. ringde för en stund sen med svar på blodproverna, hästen hade extremt låga blodsockervärden men också "dåliga" levervärden. Jag antar att det är förhöjda värden han menar då. Han rekommenderade ägaren att se till att hästen får i sig honung för att försöka få bukt med blodsockervärdet. Där är vi nu. Den här veterinären är finsk och ibland svår att förstå, därav den lite knapphändiga informationen. Han sa också att han sett liknande provsvar hos kor, och att det då var någon sjukdom som drabbar dem (vilken sjukdom hängde ägaren tyvärr inte med på). Men det var första gången han såg det hos häst.

Är det någon här som varit med om något liknande? Hur går man vidare? Vårt mål är att behandla symtomen så pass hemma att hästen går att köra till klinik. I dagsläget är det absolut inte möjligt, vet. vill inte ge lugnande till en häst i det här tillståndet för att göra den flyttbar. Hästen gör försök till att resa sig upp med jämna mellanrum, och kommer att göra sig mer illa om vi försöker transportera den nu.

Vad har ni för erfarenheter av detta?!?

Sv: Akut sjuk unghäst!

Usch, låter inte kul. Amatör gissning, någon slags förgiftning ? Synd att de inte går att köra hästen till klinik. Hoppas den kryar på sig.

När vetten var ut trodde han också på antingen förgiftning, alt. Hjärnhinneinflammation. Förgiftningen svårt eftersom det inte finns något giftigt i hagen eller på gården..

Vi gör allt vi kan hemifrån och hoppas att hästen piggar på sig såpass att han blir flyttbar till klinik och kan utredas ordentligt!

Nej, finns ingen hästambulans tyvärr! Vi befinner oss uppe i Tornedalen och har närmaste kliniken 25 mil bort i Finland.

nån form av hjärnblödning kanske.. hade en häst hos konvalescentstallet som fick nåt liknande efter ett lopp. Eller nån form av förgiftning eftersom levervärdena är dåliga. Vad finns att äta i hagen??

Tack för engagemanget. Hästen klarade sig tyvärr inte och springer numera på de evigt gröna ängarna :(

Det känns skit att en lovande unghäst ska behöva gå ett sånt öde tillmötes :(

Vad tråkigt! :cry:

Vet en som fick hjärnblödning som bara ramlade ihop och tog sig aldrig upp igen,men vet inte om levervärden kan påverkas? Låter ju mer som förgiftning med tanke på det.

Vi har pratat med både behandlande veterinär efteråt och även med jourvet på Strömsholm innan hästen gick bort. Och båda två är helt övertygade om att det handlade om någon typ av neurologisk skada. Ingen kan med säkerhet säga exakt vad som hänt. Men vet. i Strömsholm menade på att det kan ha varit ett trauma mot huvudet och att hjärnan svällt upp eller liknande. Behandlande veterinär har också tagit på reda på mer kring symtomen och är säker på att det handlar om något neurologiskt. Han ska höra av sig imorgon med fler svar från proverna som tagits. Han hade också fått nys om en travhäst i Finland som avled med precis samma symtombild, så han skulle ta reda på mer och lämna besked om vad han tror kan vara orsaken.

Jourvet. i Strömsholm sa också att prognosen inte var god.

Det är när sånt här händer som man inser hur utsatt man är som hästägare här uppe. 10 mil till närmsta distriktsveterinär i Sverige. Och så har min vän 5 mil till närmsta vet. i Finland.

Jag vill återigen tacka för erat engagemang och hjälp!

Tråkigt att höra att den inte klarade sig.

Eftersom Strömsholm trodde på trauma mot huvudet kanske det är möjligt att hästen lekt i hagen, gått omkull och slagit i huvudet i marken?

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
481
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 802
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka