akut njursvikt

Welsh

Trådstartare
Vårat 18 åriga sto har fått akut njursvikt efter en korsförlamning.
HOn har sår i munnen som ingen vet vart de kommer av.
Det började med att hon inte ville äta efter att ha ätid Finadyn i 4 dgr. Bäljat i sig vatten. Veterinären trodde på magsår men det visades sig vara njursvikt.

Vad finns det för framtid för henne?
Någon som har erfarenhet av akut njursvikt?

Sv: akut njursvikt

Då många har läst tråden så uppdaterar jag.
Stoet står kvar på Ultuna.
När hon kom in så var Kreatenin 480
På fredagen (3 dgr senare) så hade det sjunkit till 380
på måndagen till 350.
Idag görs ett U-ljud för att se hur stora skadorna är. OM de inte ser något så ska de ta en biopsi.
Allt lutar mot att det är en kronisk skada som hon dragits med ett bra tag och som har blossat upp igen.

Ja dom kan bli bra igen, men tror prognosen beror på hur lång tid det tar innan hästen blir bättre. Kan gå över i kronisk skede. :(

Japp.
I morgon hämtar vi hem henne. De såg inget på u-ljud idag så nu ska hon hem äta och ta det lugnt för att ta nya prover den 27e. Är de inte lägre så tar vi bort henne då.:(

Hej!

Såren i munnen är väl kända sen ett bra tag, är dom inte det? Eller var det av annan orsak tandläkaren skulle komma ut?

Hon var väldigt känslig i munnen hos oss.. Men jag undrar om inte tandläkaren faktiskt tittade på henne när tandis var ute i höstas??

/ Lavinia, som följer er historia på avstånd.. Hoppas hon blir bättre!

Näe, vad gräsligt!

Håller tummarna att hon bättrar sig.
Förstår att det inte är mera att göra än att vänta.:(

Dessa sår kommer pga njursvikten. Troligen har hon haft både njursvikt och korsförlamning tidigare under förra året. Spatt har hon däremot inte. :p

Hej!

Det var ju bra att hon inte har spatt..

Tänkte bara att hon var ju väldigt känslig i munnen hos oss.. Och när jag tänker efter ville ju inte .. köpa henne eftersom hon ville ha henne kollad för ev rygg också.. Kan dom få ont i ryggen av njurarna? Det får ju vi...

Hur ser man på en häst att den har njursvikt då? Korsförlamning har vi ju inte sett någon, men hon har ju inte gått så mycket heller (vad jag vet), men hon har ju varit väldigt stel, som jag förståt det..

Jaja.. hoppas hon blir bra/bättre iaf.. Irish saknar henne, behövde nån som kunde hålla henne i schack..

/ Lavinia

Uppdatering.
Proverna har ju inte gått ner som de ska och hon har en bestående njurskada.
Lavinia, det här är inget nytt för henne utan hon har troligen haft flera upprepade kokrsförlamningar under förra året samt problem med njurarna redan då. Inga tand relaterade sår i munnen när vi kollade henne :smirk:

Det är meningen att vi ska ta nya prover på torsdag men jag har redan bestämt mig för att vi tar bort henne efter påsk. Försäkringsbolaget har redan dömt ut henne och jag tror allvarligt talat att hon inte kan bli bättre. Känner man inte henne så kan man tro att hon är frisk. Äter och dricker (fast kan bälja i sig 75 l i ett svep)

Känner att man ska inte hålla en häst vid liv till vilket pris som helst. HOn får nu somna in innan hon blir dålig igen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 291
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 487
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 193
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka