Akut Lymfangit

Eliza

Trådstartare
I fredags när vi skulle släppa ut hästarna var min 17 åriga fullblodsvalack jämntjock i vänster bak. Han stödde inte på de och kunde knappt ta sig till krubban annars var han pigg och glad men jag har haft hästar men lymfangit förut men aldrig så här så jag konstaterade på 2 minuter att de va bara att ringa vet. sagt och gjort, akut lymfangit var det. nu får jag ge injektioner med penicillin i 6 dagar och smärtstillande i 5. och sen jodopax omslag på nätter. han är fortfarande tjock på morgonen men på kvällarna när han gått i hagen ser det riktigt bra ut. nu till min fråga. Finns det några bra tips för att få svullnaden gå ner mer än mycket utevistelse och stödbandage? Ska tillägga att jag tog hand om dnenna stackare då han var väldigt eftersatt i sina behov ( läs vanvårdad) så vet trodde att i och med att han varit undernärd kan levern vara nersatt. har dock fått en del tips om detta. Men man blir ju ändå orolig just med lymfangiten och hoppas att det inte blir ett bestående problem... Han är ju min ögonsten och vill ju inte att han ska ha ont, men det verkar han inte ha nu på morgonen heller utan mest tjock. Några tips? Tack å bock :)

Sv: Akut Lymfangit

Hej!

På min satte vi zunkbadage, som sat dygnet runt i ca 3 dagar, byttes och sen samma sak igen 3 dagar till. Svullnaden gick ner jättemycket! Dock får man tänka på att lägga det löst, eftersom det inte är elastiskt alls och stelnar på hästens ben.. Annars brukar rörelse vara bra mot svullnad..

/ Lavinia, med häst som svullnar vid boxvila

Rörelse och åter rörelse, tycker att BoT håller svullnaden i schack nattetid om hästen måste vara inne. Svullnaden går snabbt ner om vet. även ger cortison.
Promenera hästen, när den är ohalt så skritta den även uppsuttet.
Har ett fullblod som har haft lymfangit ett antal gånger och han kan i princip vara blockhalt av det, tvärt över en natt och helst på en söndag...

Förutom mycket rörelse så brukar jag spola benen med kallt vatten 2 gånger om dagen om de är mycket svullna.

Rörelse och BoT bandage på natten använder jag till min pålle som lätt får lymfangit av minsta sår. Hoppas det ger sig snart....

MIn gamling har kronisk lymfangit i ett bakben, och tyvärr kommer han ju att få leva med det resten av sitt liv. Nu har han gått ute dygnet runt sen i mitten på Juni och det enda man ser av lymfangiten är två gallor i kotsenskidan på det bakbenet.

Nu har ju min pålle inte ont i benet så han rids som vanligt jämt. Det som håller benet normalt är som sagt rörelse, rörelse och åter rörelse. Min kommer att få gå ute dygnet runt så länge vädret tillåter det, och när det blir dags för installning kommer han inte få stå inne många timmar. BoT kan vara en idé att prova, men det har inte fungerat på min pålle så jättebra.

som andra skrivit: hästen ska röra sig så mycket det bara går!
promenera och skritta, hagvistelse är oftast inte nog eftersom dom inte går så mkt då... linda med BoT under natten (eller andra stallbandage om du inte har)..

när min häst hade lymfangit fick jag tipset av flera (både vet. och "gamla hästkännare" ;) ) att man ska massera/skrubba benet med grönsåpa.
hjälper kanske lite, inga udnerverk dock, men helt klart värt för dig att prova tycker jag. man tar ju till alla medel när det gäller ens älslingar..

i övrigt: finns ett homeopatmedel som heter bufo rana somska vara bra mot lymfangit, men tyvärr vet jag inte var du får tag på det.

Rörelse och åter rörelse, tycker att BoT håller svullnaden i schack nattetid om hästen måste vara inne. Svullnaden går snabbt ner om vet. även ger cortison.
Promenera hästen, när den är ohalt så skritta den även uppsuttet.
Har ett fullblod som har haft lymfangit ett antal gånger och han kan i princip vara blockhalt av det, tvärt över en natt och helst på en söndag...

Tackar så mycket, nu börjar de faktiskt se riktigt bra ut, tvättat med lactacyd varje kväll och har haft våtvärmande omslag på nätterna och smörjt in karleder md helosan.
Idag ska vi ta en skrittrunda om jag inte hostar mig av hästen *nedrans förkylningstider*

Tack alla =)

Liknande trådar

A
Hästvård Köpte häst i somras. Märkte att hon blev något lätt svullen i bakbenen under natten. Tidigare ägare berättade att hon kan bli svullen om...
Svar
5
· Visningar
6 215
Senast: ainavi
·
Hästvård Igår e.m. när jag tog in min häst var hon tjock som vedträn i alla fyra ben. Temp 37,5, ingen hälta eller synbar stelhet. Hon har vad...
Svar
6
· Visningar
3 258
Senast: Zipp2010
·
C
Hästvård Idag när jag kom till stallet så var den ena hästen regält svullen i vänster bak och ville inte stö på den alls. Denna hästen och min...
Svar
14
· Visningar
2 965
Senast: zannaballet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024