AKUT! Kaninpest

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Min kanin fick skutta runt i trädgården för första gången i vår för nån vecka sen. Nu har hon fått en liten bula på nosen (jag tror den ömmar lite, får inte riktigt ta på den) och blev jätteorolig för kaninpest. Har sökt lite och det jag httar säger att det är varet från bälderna som smittar, men jag ahr läst att det är luftburet. Vad är sant? Med tanke på hur hemskt kaninpest är har jag hellre att jag avlivar henne (OM hon nu har det) än att hon måste plågas.
Hon är innekanin i vanliga fall.

Sv: AKUT! Kaninpest

veterinären tycker jag! om nu din kanin inte har kaninpest *förhoppningsvis* tycker jag att du ska vaccinera den emot det.

Låter milt sakt lite överdrivet att tro att kaninen fått pest för den har en liten bula på nosen. :smirk:

Det är väll troligare att den kanske fått ett litet insektsbett när den var ute i gården och skuttade?!

Oroa dig inte, det låter snarare som ett bett av något slag bara!

Jag tänkte att det kunde vara kaninpest pga att jag läst att de får blåsor/bulor runt ögon och nos om de har kaninpest. Dessutom rinner hennes ena öga och det står med att ögonen rinner om de blivit smittade.

Problemet är här att (pga att en hel del dog i kaninpest förra året) man inte får ta kaninen till vet om det finns misstankar om kaninpest. Har kaninen vissa symtom måste man isolera den från alla andra kaniner.

Nu flera dagar senare har jag hittat en fästing så det är troligtvis ett fästingbett hon har på nosen också (fick ett på huvudet med).

Visst kanske jag är överdrivet orolig men jag älskar min lilla kanin.. :) Och då många kaniner dog förra året (och vi har en del vildkaniner och harar i trägården) blir man ju lite orolig när hon några dagar efter hon varit i trägården fått bulor och ögonen blrjat rinna.

Varför vaccinerade Du inte Din kanin innan Du släppte ut den om det finns risk för kaninpest? :crazy:

Jag visste inte att man kunde det? Har faktiskt aldrig hört talas om det. (läste det i en annan tråd igår) Veterinärer som jag har pratat med har aldrig ens nämt det och jag antar ju att om det finns ett vaccin att det inte bara är jag som inte känner till det, annars hade ju inte kaninpesten varit så omfattande som den var förra året.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka