Akut Ifo om vävning!

N

Naura

Hej allihopa!

Fick just reda på att hästen som min kompis köpt för två veckor sedan är en vävare. Det visste hon inte när hon köpte den, utan har märkt det nu efteråt. Hon har stora problem med att vara ensam i stallet, kommer från stort stuteri o har aldrig behövt träna på detta. (allt enligt säljaren). Min kompis har aldrig kunnat ha henne ensam i stallet, då stegrar hon i boxen o springer omkring, samma när hon rider. Finns det inga andra hästar i närheten så stegrar hon o blir enormt stressad. Kompisen har ju försökt träna mkt på detta, men det har bara gått två veckor hittills, så hon har inte märkt nå framsteg.

Idag när nya hästens "bästa kompis", en ponny, gick ut ur stallet o hon blev kvar med en annan häst inne så började hon först springa omkring i boxen o sedan ställde hon sig o vävde.

NU till frågorna.

VAD kan man göra?
HUR påverkar detta hästen? Benen, lederna, senorna osv.
HUR kan man på bästa sätt skydda hästen från att ta skada av beteendet?
Hon har verkat lite lat, kan det bero på att så mkt energi går åt till att väva?
Brukar hästar som väver, alltid väva? Eller är det just vid vissa situationer? Tänkte om de står dag som natt o gungar....

SNÄLLA!! Ge mig ALL tänkbar information om ämnet! Vi vill veta allt så man kan ta ställning till om hon ska lämna tillbaka hästen eller inte.

Tack!!

/Naura

Sv: Akut Ifo om vävning!

Det beror på så mycket!

"VAD kan man göra?"
För att förhindra vävning måste ni iakkta hästen och se NÄR hon väver, alla blir inte triggade av samma saker även om allt har samma nämnare: stress och/eller leda. När man vet vad som triggar beteendet måste man göra allt för att hjälpa hästen att komma ifrån det. Ett sätt kan vara att pyssla och greja mycket med hästen när andra hästar går ut. Kanske man inte behöver ta ut bästa kompisen i första skedet utan börja med att vänja den vid att vara utan mer "umbärliga" hästar.

"HUR påverkar detta hästen? Benen, lederna, senorna osv."
Det är enormt onaturligt och sliter väldigt mycket på hela hästen, både psykiskt och fysiskt. Som du gissar tar det på leder och senor bland annat.

"HUR kan man på bästa sätt skydda hästen från att ta skada av beteendet?"
Genom att försöka kringgå beteendet och minska ner intensiteten på vävandet.

"Brukar hästar som väver, alltid väva? Eller är det just vid vissa situationer? Tänkte om de står dag som natt o gungar..."
Nej, alla hästar som väver väver inte alltid. När orsaken är borta väver inte längre hästen. Tyvärr är det svårt att få hästen att sluta helt om man inte radikalt ändrar dess livsstil. (på ett bra sätt)

Jag har mött en häst som var en fruktansvärd vävare. Han kunde stå och hoppa från sida till sida när han väl kommit upp i varv!
Just den hästen kunde väva både av stress och av leda och enda gången jag sett honom helt lugn utan lust att göra något sådant, det var när man stod med honom ensam i stallet och pysslade om honom ordentligt.

Jag har inte sett det här stoet, så jag vågar inte uttala mig om hur allvarligt "störd" hon är. Skulle jag ha en sådan häst skulle jag göra mitt bästa för att stärka hennes självförtroende och tro på sin människa, för då kan hon se människan som en flockmedlem och därför inte störas lika mycket av att vara ensam.
Men det ÄR svårt sådant där...

Ska man ha de lindade eller med benskydd för att spara leder o senorna?

Hur fungerar dessa hästar i tävlingssammanhang? Hon är tävlad i både dressyr o hopp enligt säljaren, men just nu ser det mörkt ut då hon blir så stressad o "störd" av minsta lilla. Just nu går hon ju inte att rida om hon inte ser andra hästar omkring sig.

Nuvarande ägaren bor nu hemma i eget stall med hästen, men kommer om 1år flytta o då ta med sig hästen. Frågan är ju hur det kommet att gå, det blir ju svårare när man står uppstallad att bestämma när hon är ensam o inte, o vilka hästar som finns i hennes närhet osv....

Hästen har ju flyttat långt, från ett stuteri i tyskland till ett lungt o litet stall i Norra Sverige....så omställningen är ju stor.

Men borde man överväga att lämna tillbaka henne? Hon köpte henne för att kunna träna o tävla hoppning i många år framöver....kommer lederna hålla för det om hon väver?

Frågorna är många...

Jag känner det som att hästen har gått igenom väldigt mycket den senaste tiden för att man skall kunna "döma ut" henne. Hon har ju ändå bara varit på detta ställe i två veckor och har hamnat i en miljö som förmodligen är helt olik hemmiljön.
men som sagt: hur mycket väver hon?
Hur mycket kan ni underlätta för henne så att hon inte väver? t.ex. kommer ni med all säkerhet att få det lättare med tiden med hennes rädsla för att vara ensam.
Om hon inte väver så mycket kommer hon nog att kunna fungera normalt ett bra tag. Men det beror ju mycket på din kompis!

Det har ju varit en stor omställning för hästen och två veckor är inte särskilt länge. När jag köpte min nuvarande häst tog det flera månader innan han kunde stå still i stallgången medan jag borstade och sadlade. Han kom från ett litet stall till ett som var mer en dubbelt så stort. Huruvida din kompis ska försöka lämna tillbaka hästen beror väl på hur mycket arbete hon är beredd att lägga på den. Vi hade en häst på stallet som vävde en hel del men hon blev bättre med tiden. Den hästen behövde mer stimulans och det blev bättre med en så enkel åtgärd att den fick stå i en box där den kunde se mer av vad som hände runt omkring. Vävning sliter på kroppen men att det skulle hindra hästen från att träna och tävla tror jag inte.

Jag tror att ni kan ta det lite lugnt ett tag till. Som sagt så har hon ju inte bott där så länge och hon behöver kanske mycket tid på sig att anpassa sig, både till omgivningen och ägaren. Låt henne bara gå och lulla och prova att ta henne ifrån de andra hästarna, bara en bit bort, i stället för att ta de andra ifrån henne. Det är nog mycket som rör sig i hennes lilla huvud just nu.
Som någon annan skrev så måste man studera hästen för att kunna komma på vad man ska kunna göra för att hon ska sluta väva. I det stora hela verkar det som att hennes självförtroende inte ligger riktigt på topp, men med tid och tålamod så löser det sig säkert så småningom. Man ska ju inte måla fan på väggen allt för tidigt :smirk: .

Vad beträffande vävning har jag inget direkt tips men vill bara dela med mig av erfarenheter om min häst. Han blir hemskt stressad/upprörd av att vara själv. Det var inget jag märkte av första tiden heller då jag köpte honom. Jämt var det ju hästar runt ikring honom som han såg. Det har nu gått två och ett halvt år och i hans fall är det obotligt. Det har blivit bättre och om man "tränar" på små saker varje dag så blir han lugnare.
Jag har fått acceptera att om jag vill rida lugnt så får det vara inom synhåll av andra hästar eller med en annan häst. Ska jag ta in honom så bör jag ta med en annan häst för att öht ha en kontaktbar häst mm. Blir han lämnad ensam i stallet skriker han och travar runt runt i boxen.
Vad jag vill säga är att det behöver inte vara så krångligt bara man är medveten och planerar lite.
/T

I somras hade jag en häst på sommarbete ålder 5år som kom från Holland.Hästen hade varit i Sverige ett par månader.Hon hade varit med andra hästar hela tiden delade på en ligghall.Ägaren ville ha hästen inne på nätterna för att flera hade det.När jag tog ut hästarna en efter en såg jag att hon stod och vävde,det spelade ingen roll om jag tog henne först eller sist eller emellan.Vävde inne som ute.Vad ägaren och jag gjorde var att när någon av oss tog ut en häst till hagen fick hon lite mat och sällskap sedan var det hennes tur.Hästen vävde även ute tll alla var samlade sen var det lugnt.Detta gällde även när man tog in pållarna,vävde tills alla var inne.Vi följde samma rutiner hela sommaren vilket resulterade att hon slutade väva lagom tills hon skulle åka hem. :bow:

Kom o tänka på en sak när jag läste inlägget:

läste någonstans att nån som hade en vävare och provat all för att få den att sluta, med både rutiner och att se till så den hade nåt att syssla med utan resultat (hästen vävde i princip hela tiden utom i hagen)
Ägaren måla då boxen på insidan randig (svart & vitt), då sluta hästen att väva. Blev förmodligen yr lr nåt pga hur linjerna såg ut när hästen gunga fram o tillbax..

Hej!
Jag har ingen lösning på problemet men jag har hästar som inteheller vill vara ensamma inne. Och en sak som slog mej är att när hon flyttar så kanske hon kan välja ett stall med många hästar och där man har hästar inne.

Vad jag har lagt märke till med mina är att om dom blir lämnade så blir det värre men om jag tar in en och en så går det ganska bra med två av dom den tredje är lite besvärlig men det går bättre och bättre i allafall. Hon är lite stissig i största aalmänhet så jag ger henne lugnande örter och det har även medfört att hon kan stå stilla i stallgången fast ingen annan häst är inne och jag kan sköta henne i lugn och ro utan risk för liv och lem för egen del vilket det var innan.

Men det verkar som hästarna blir mer angelägna om att vara en flock när dom inte är så många. Har jag någon gång ställt den här jobbigaste hästen på ridskolan (där jag rider i ridhuset) i en box för att tex. vänta på träning eller fika eller något så bryr hon sej inte alls för där är det alltid hästar i rörelse och alltid finns där någon som är inne.

Våran ponny som kommer från en ridskola hade inga sådana tendenser när vi köpte honom men han blev värre och värre ju mer hemtam han blev hos oss. Och han är alltid hysterisk varje morgon när dom ska ut för han är rädd att bli lämnad kvar vilket han inte blir men det spelar ingen roll. Han väver inte men han slår med huvudet upp och ner hela tiden.
Släpper alltid ut honom först, det blir han ju inte bättre av men han är tjugo år så jag bryr mej inte så mycket han behöver kanske inte lära sej så mycket mer här i livet, jag försöker att underlätta för honom i stället så han slipper stressa.

Lycka till med hästen och jag hoppas att ni får ordning på det så hon kan behålla den.

Jag har en vävare som inte gillar att vara ensam. För att jobba med det på ett fuktionellt sätt så tror jag det är bättre att betrakta det som två olika problem (även om de har beröringspunkter).

Ensamhetsproblemet: Alla hästar är mer eller mindre flockbundna, det får vi acceptera. När en häst flyttas till en ny miljö blir den ofta väldigt ängsligt knuten till HÄSTARNA (som den träffar nästan hela dygnet) på den nya platsen, den har ju nyss genomlidit en separation som den inte kan förstå. För att den nya ägaren (som hästen träffar max några timmar per dygn) i någon mån ska kunna bli en rimlig ersättning för flocken, så måste denna bevisa sin lämplighet som ledare för hästen. Det tar ett tag, och man ska nog inte ha för höga ambitioner vad gäller nivån på ridningen under den tiden. Det gäller mera att umgås med hästen på ett sätt som gör att den tycker man är intressant, rättvis och möjlig att förstå, och att den börjar lita på att man inte försätter den i obehagliga situationer. Ett sätt är tex att 'beta ihop med hästen', och det är också bra att som Snofflan säger hellre gå ifrån de andra med hästen, istället för att den blir lämnad av de andra. Träna lite varje dag, och öka långsamt svårighetsgraden så att hästen aldrig blir mer upprörd än att den går att lugna INNAN man släpper tillbaka den i flocken. Om hästen blir lugn först GENOM att den får gå tillbaks till de andra har man inget vunnit. Blir den väldigt upprörd kan man gå så nära de andra att den blir lugn och sedan göra en sak som hästen klarat tidigare utan att bli upprörd, och vänta tills den är lugn i det.

Räkna med att det tar några månader innan hästen har ett bra förtroende för den nya människan. Räkna också med att en häst som tycker det är jobbigt att vara själv alltid har de tendenserna. Jag får börja nästan från början igen efter betet, när hästarna inte varit isär på några veckor. Det går såklart fortare och lättare, vi känner ju varandra numera...

Vävningsproblemet: Min häst väver vid två tillfällen: 'stress-stress' och 'tristess-stress'. Hon behöver alltså lugna och hästtillvända rutiner: mycket stråfoder (mitt fullblod får tex ca 12kg), mycket utevistelse med kompisar (minst 8-10 tim, helst mer), men också daglig stimulans, något som tränar problemlösarförmågan, väcker intresse, är spännande. Min häst svarar minst lika bra på korta pass om de bara är intressanta, det verkar inte så mycket vara en fråga om att bli fysiskt uttröttad som att få upplevelser. En lång promenad i skritt på lång tygel med bästa kompisen i sällskap gör henne på gott humör i flera dagar efteråt!
Fysisk kontakt hjälper min häst vid båda typer av stress, men det förutsätter att hästen i grunden gillar att bli tagen på. Särskilt om jag ställer ut henne i gången och pysslar slappnar hon av.

Om jag själv följer alla mina råd ovan har jag numera en häst som går att lämna ensam i hagen, inga problem att rida själv vare sig på ridbanan eller i skogen, är lugn om jag tar in henne ensam i stallet, men däremot blir upprörd om hon blir lämnad ensam där, och som bara väver om det händer något hemskt otrevligt då hon är i stallet (höga ljud i närheten, maten dröjer för länge ;) )

Tack så mkt för alla tips av allihopa!!

Just nu vet hon inte riktigt vad hon ska göra. Hon ska ringa till en veterinärstation idag o kolla upp lite om hur vanligt det är att man behandlar vävare för dåliga senor m.m. Och hon har återlämningsrätt på hästen ganska lång tid framöver, så det är inga problem med det om hon bestämmer sig för det.

Men det kanske är en lösning om hästen lär sig att ty sig till människan istället för de andra hästarna. För just nu struntar hon fullkomligt i om ngn är i boxen eller inte, står man där så går hon över en, hon aktar inte alls. Hon både väver o gör det som kallas "pacing" (kanske felstavat), alltså springer fram o tillbaka mellan två punkter systematiskt, när hon blir stressad. I morse hade det varit så att de hade först tagit ut en annan häst, hagen är utanför stalldörren så det är kanske 6-7meter dit, o sen skulle de dirket ta ut detta sto. Men bara på den tiden hade hon hunnit bli jätte stressad o började väva, o hon var ändå inte ensam i stallet. Det verkar som att när det händer mkt omkring, hästar kommer o hästar går in i stallet så blir det för mkt för henne. Och då tänker man ju hur det kommer bli på en tävlingsplats där det konstant springer hästar in o ut o människor överallt. Eller bara en träningssituation, om man åker ut till klubben o ska träna en kväll eller helg....

Som igårkväll när jag skrev att bästa kompisen hade gått ur stallet o hon började väva, då hade de varit ute o ridit i skogen med tre andra hästar o haft det jätte trevligt i 1timme ungefär, o sen massa pyssel före o efter ridturen, så uttråkad o understimulerad tycker inte jag att hon borde vara. Det är väl normal aktivitet, att sköta om hästen, rida, o sen sköta om den igen.

Jaa, just nu är det väldigt osäkert vad som kommer hända. Det var verkligen tråkigt att det blev såhär när hon annars trivs jätte bra med henne under ridningen o speciellt hoppningen. Och jag skulle få börja sköta om stoet alltid ibland så det var ju tråkigt för mig med. Men om hon lämnar tillbaka denna så köper hon ju en ny.

Får se vad veterinären säger om detta problem, och så ska jag berätta för Sara vad ni skrivit här om era erfarenheter så får man väl se var det slutar.

Tack igen allihopa! Skriv gärna mera om ni kommer på fler tips!
/Naura

jag har inga tips o råd, men jag bävar för hästens bästa om ni skickar tillbaka henne till tyskland, uppenbarligen har utevistelsen inte varit den bästa som i så många andra stall i tyskland, har ex på 3 hagar på 40 hästar. ..och då menar jag fyrkantiga sandhagar av värsta sorten.
/jenny

Hejsan Hejsan,
jag har oxå en häst/sto som väver.I tidningen ridsport hade man gjort en studie på hästar som väver.
De hade skruvat upp en uppolerad slags plåt eller något i boxen och detta gjorde att hästen slutade väva. (en spegel kan ju lätt gå söner och då kan ju hästen skada sig på den, men den här uppolerade plåten har likadan funktion som en spegel har, för hästen).
Det var en i mitt stall som också hade läst artikeln och hon förklarade för mig att hästarna (de som väver) blir så frustrerade av att vara så nära varandra i boxen och ändå inte kunna "nå" sina varandra och det är därför denna plåten skulle vara bra. För då ser de ju en "kompis" och kan vara så nära den som möjligt.
Nu minns jag inte hur många hästar som var med i studien och hur många som detta fungerade på. Men jag tror att de va 8 hästar av 10 eller något. Det beror ju också säkert på hur mycket hästen väver.
Jag har lagt 1 kaka havrehalm i ett hönät med små "hål" i till min äst och det verkar som om det fungerar bra.

Tänkte också testa "plåtidén" det skadar ju inte... förretsen vet någon var man kan få tag i en sådan plåt??

Jag har köpt en häst nyligen, (arab - 20år) han vävde ej när vi tittade på honom och då stod han i ett väldigt stort stall. Jag antar att det är lite anledning till att han väver nu för att han står i mindre stall.

Jag undrar bara hur kan man liksom lugna honom? Det är ENDAST i boxen han väver, stallgången står han bara och njuter, ser glad ut och i hagen är det helt lugnt och fint.
Vad kan jag göra för att förbättra det? Kan det hjälpa om man kanske bygger större box eller lösdrift?

Jag vet att jag ska vänta ett tag och se hur de förändrar sig, men känner det kan vara bra att veta om det skulle fortsätta!

Hälsningar Kezelie *

Jag tror nog att om denna häst väver mycket dvs flera timmar om dygnet sliter det på senorna mycket... men det kan ju lugna sig med tiden men kommer kräva mycket arbete och man måste få hästen att ty sig mer och känna sig mer trygg med människor.
kompisen ska överväga om hon orkar lägga ner mycket tid på detta och är beredd av att prova olika saker. Hon ska INTE känna dåligt samvete om hon lämnar tillbaka hästen, det är inte hennes fel att hästen känner sig otrygg och hon inte vill ta de ev merkostnader det kan medföra. MEn mycket utevistelse och motion, övningar som får henne att känna sig tryg med människor och så vidare är att rek.

Hej!

Väldigt många tips om vad man kan göra i boxen!! Hästen talar ju ganska tydligt om att den INTE vill stå instängd. Någon häröver visste någon häst som vävde i hagen, det har jag faktiskt aldrig hört talas om. Om den inte lämnas själv kanske..... Hästar är flockdjur som har ett stort behov av att ha sällskap och stå och klia varandra tex. De flesta hästar har oxå svårt med att behöva stå stilla en stor del av dygnet, dom behöver röra sej. Tänk själv att bli instängd i 10 kvadratmeter större delen av dygnet..... Då hjälper det inte om du varit ute och rört dej en timme på dagen.

Stor kuperad hage och mycket grovfoder och dessutom ett gäng hästkompisar som alla får vara ute dygnet runt tror jag är bra för alla hästar :-)

Givetvis skjul/ligghall, friskt vatten och tillsyn behövs ju oxå!!

Hoppas det löser sej med pållen!

Lena

fast det löser bara vävningsproblemet, att hon är stressad ensam är svrt att bota då.

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka