akut hjälp

MayGrace

Trådstartare
Hej.
Nu behöver jag lite akut hjälp känner jag. Vi ska säga upp vår lägenhet då vi ska flytta till en mindre so far so good. Problemet är att vår nuvarande hyresvärd påstår att de är sex månaders uppsägningstid vilket för mig verkar obegripligt. Känns inte som de stämmer riktigt där ..
Nån som har koll? Vad jag har kunnat läsa mig till är de 3 månader :crazy:

Sv: akut hjälp

Vad står det i ditt hyreskontrakt? Det är rimligt med 6 månader om det är vad som står i kontraktet.

Hyr ni lägenheten på obestämd tid? I sådana fall gäller följande bestämmelse i jordabalkens 12:e kapitel:

"5 § Avser ett hyresavtal en bostadslägenhet, får hyresgästen alltid säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen."

Den där bestämmelsen är tvingande till hyresgästens fördel och kan inte avtalas bort.

Vi har hyrt på obestämd tid. Hon som bodde här innan oss hade 3 månader men tydligen så fick vi 6 månader. Känns aningen mysko. Känns inte som de gått rätt till dock min första lägenhet jag hyr. Bott här i 2 år i månadesskiftet och jag anser att de är förstort och kostar för mycket för att jag ska råd plus att han ska höja hyran. Vi hyr av privatperson.

Som Tassetass säger är lagen tvingande till hyresgästens fördel så det är tidigast 3 månader som gäller oavsett vad som står på kontraktet.

Då har du tre månaders uppsägningstid. Att 5 § är tvingande står i 1 §: "Förbehåll som strider mot en bestämmelse i detta kapitel är utan verkan mot hyresgästen eller den som har rätt att träda i hans eller hennes ställe, om inte annat anges."

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 472
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 628
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 957
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar