Akut hjälp! *tryckskada*

SnigelEffekt

Trådstartare
Igår när jag plockade in pojken från hagen så va han svullen på båda sidor om vänster skenben, inte på senana eller framme på utan precis på sidorna. Vad gör jag? Kylde det direkt med vattenslangen ca 15 min. Han är vad jag kan se inte halt och inte öm på området. Heller inga sår.

Anledningen är senskydden, helt vanliga Eskadron, som använts för att få knäskyddet att stanna uppe. Dom har absolut inte varit åtdragna för kung och fosterland utan bara så dom sitter fast. Han har haft dom ett antal dagar innan i hagen och sedan vart lindad med stallbandage under nätterna innan utan att det blivit något knas.

Stog inne över natten, va naturligtvis mer svullet imorse. Nu även tjockt runt benet, men fortfarande inte öm men möjligvis minimalt oren. Svårt o se när man ska springa o se samtidigt. Under dagen i hagen har han haft dom fluffiga stallskydden från BoT.

Någon som har något tips eller varit med om liknande?

Senast ändrad:
Sv: Akut hjälp! *tryckskada*

Det enda rådet jag har och ge...ring en vet och rådfråga.
Mvh Xoya.

Låter ju som han har blivit "bränd". Måste han ha benskydd på sig när han går i hage?
Jag tror att kyla och lufta hade varit det bästa.

Har pratat med vet. dom tyckte jag skulle avvakta och om han blev halt eller öm återkomma.

Anledningen till benskydden har varit för att hålla upp BoT knäskyddet. Har använt lindor innan men nu när det vart massa skurar och sånt så har jag inte velat ha de för dom blir så hemskt våta och tunga och äckliga när det blir genomvått. Så han har inte skydden för skyddet i sig om man säger så.

brrr.. inte bra att ha benskydd dynget runt :crazy:

Har ibland hittat hästar på morgonen där ägaren glömt att ta av senskydden och hästarna har haft jättesvullna ben!

Så mitt råd är att inte ha beskydden på alls.
Svullnaden kommer att lägga sig men det tar några dagar då skydden har brännt.

Jag har aldrig haft mina hästar lindade mer än efter hårt arbete- inne, aldrig utomhus! Men då mitt sto fick en senskada blev jag rådd vet att ha stödbandage på henne så gott som dygnet runt- utan någon timma om dagen bara. Efter ca en vecka märkte jag att hon var mycket mer svullen i benet med skadan än innan och trodde att det var senskadan som svällt upp och då vet sagt att svullnaden kan gå upp och ner så var jag inte tillräckligt uppmärksam. Men nu hade fått tryckskador av bandagen och då jag inte plockade av dom från första början som jag borde gjort om jag förstått att det var tryckskador- resulterade det i riktigt fula sår- bandagebrännig. Jättetråkigt och segläkt! Har gått flera veckor och det är fortfarande ett litet sår kvar! Vi har varit till vet med detta då såren blev infekterade- hon fick då antibiotika och antiinflammatoriskt. Jättetråkigt- allt detta hade jag kunnat slippa om jag från första stund tagit av bandagen!

Så mitt råd är- av med skydden! Tryckskadorna har ingen chans att bli bättre om det blir ett fortsatt tryck- och instängt!

Nu går mitt sto med senskadan lindad endast på nätterna- aldrig ute! Hon har pga såren orsakade av tryckskadorna nu stora fält med vitt hår fram på båda skenbenen- och hon är fux. Inte särskilt fint, men en bra påminnnelse för mig att vara mycket försiktig med skydd och bandage..

Nej nej, han har inte haft dom dygnet runt! Han har haft dom under dagen i hagen, sen vanliga stallbandage under natten.

Benet är mycket bättre, han går utan både skydd och lindor och kommer aldrig mer ha skydd i hagen. Man lär så länge man lever, tacksam över att han inte tog värre skada av mitt misstag :crazy:

Vad tråkigt med din hästs ben! Men skönt att det är på bättringsvägen.

Ibland gör man ju misstag, tack och lov brukar man ju lära sig av dom. Det är ju bara tråkigt när ens älskade vän får lida på grund av det :(

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka