Akut hjälp igen!!!

F

Fullblod

Min stackars häst vägrar att lägga på sig... jag köpte henne den 22 januari och då var hon ganska tunn (läs mager)... trots att det står normalhull på besiktningspapperen:crazy: ... hon har börjat sätta lite muskler på kroppen men är fortfarande aldeles på tok för tunn... hon är ett halvblodssto okändhärstamning men förmodligen massor av fullblod i... hon är ca 180 i mkh och 9 år... för tillfället får hon ca 12 kg hö om dagen, 1kg krossat korn och 1kg havrekross, 1 liter betfor, 2 kg salsa bas, b-vitamin och mineraler... jag har tyvärr inte nån analys på grovfodret... salsan innehåller ju endel lusern... men ska man ge mer... jag har ju dessutom hört att magra hästar inte ska få för mycket mat... kan det vara det som är felet?? Behöver er hjälp nu... tycker ju så synd om henne...

Hon väger i nuläget ca 800 kg förresten...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Akut hjälp igen!!!

Det finns ganska mycket bönder där du bor, fråga någon om de har råg att sälja, koka den mjuk och ge hästen, lite i början och öka försiktigt, håll koll på benen så de inte svullnar.
Det var enda sättet för mig att hålla hull på min hingst.:love:
 
Sv: Akut hjälp igen!!!

I en annan tråd diskuterades detta med svårfödda hästar och de som hade erfarenhet av det skrev att de ska ha mycket NÄRINGSTÄTT foder så att det i mindre mängd mat finns så mycket näring som möjligt. T ex lusern istället för vanligt hö.
Samt lättsmält mat.

T ex då att man byter ut halva eller delar av högivan mot lusernhack och istället för så mycket spannmål (svårsmält) ger nåt mer näringstätt och kompakt som kanske olja+soja. Och även betfor är bra men inenhåller inte så mycket protein (däför är soja och lusern bra).
 
Sv: Akut hjälp igen!!!

hej! jag hade ett fullblod förut som va underhull.... men som va normal i besiktningen men det är oftast så me dfullblod/varmblod, dom lite tunnare modellerna... dom kan ju trotts allt må bra även om dom är "smala" men iaf.... jag gav mitt fullblod fibergi, det va toppen, man kunde nästan ta bort resten av grovfodret och ge mycke hösilage/ensilage, det gav snabbt resultat och höll i sig.
Så ge typ 8-10 kg hösilage (om du har tillgång till det) 3-4 kg el. liter fibergi/ dag så ska du se att det blir resultat....
ge gärna mycke hösilage i hagen om han/hon går ensam så kan den pyssla och behöver inte vandra så mycke..... lycka till.
 
Sv: Akut hjälp igen!!!

oki... har funderat på detta med lusern ett tag... så det känns väl som att det är dags att prova detta nu iaf:) ... bara hoppas att den kräsna donnan äter... men det gör hon ju säkert nu iaf...
sen funderar jag faktiskt oxå på Magnesium.. läste om det i en annan tråd och det stämmer verkligen precis in på min tjej... förutom med kraftiga muskler... för hon har inga... så det är ju inte så konstigt då ju...
 
Sv: Akut hjälp igen!!!

Nu är det ju inte ett fullblod utan ett halvblod med mycket fullblodsinslag... men fibe**i har jag ju faktiskt inte heller provat... kanske kan vara nåt att testa oxå
 
Sv: Akut hjälp igen!!!

Hejsan ! har själv en häst (fullblod), som kom till oss för en månad sedan. Han var i underhull, men då pga olika saker. han har idagarna börjat att svara på vårat kraftfoder som vi ger. Och detta är då hestekraft c:a 3 kg krossat korn 4 kg olja, mineraler, kalk, b-vitaminer och en massa ensilage c:a 15 kg och mer om han vill ha. Prova gärna hestekraft om det finns någon försäljare hos er, har provat detta på fler hästar som har svårt för att hålla sig. Lycka till !
 
Sv: Akut hjälp igen!!!

Ett bra knep för hästar med mycket fullblod brukar vara att ge dem ren olja! Ofta är det ju protein som man i första hand vill tillföra när hästen är tunn, men just fullblod har en förmåga att göra av med mer energi än andra hästar så de behöver även mer energi=bränsle för kroppen. Jag skulle prova med 1 dl typ rapsolja el liknande morgon o kväll i maten. Detta är även ett bra tips för gamla hästar som har svårt att hålla hullet. Bra för hästar som blir tjocka i benen av för mycket protein också.
 
Sv: Akut hjälp igen!!!

Har nu börjat att ge henne 2 dl olja om dagen... tyvärr är hon så kräsen att hon inte äter det i maten utan jag får ge henne det i sputa... men då går det så bra så... så får hon bara ner det i halsen så :) ... hur snabbt kan man hoppas på att resultatet syns??
 
Sv: Akut hjälp igen!!!

prova blanda oljan med betforen, ta lite och öka succesivt ;)
jag har också gödit upp en tunn häst under vintern, då gav jag, kli,betfor,korn fick han först sen får han även lusernpellets 1½kg (3liter ) som jag ger tillammans med kraftfodret. han är mycket finare nu :banana:
 
Sv: Akut hjälp igen!!!

Som det är nu gissar du på foderstat. Mycket pengar rinner iväg, utan att resultatet blir det önskade.

Lusern och olja är varandras motsatser, det ena ger mycket protein, det andra ren energi. Det ena höjer kvoten, det andra sänker. Vad är det du behöver?

Särskilt med hästar som har problem, är det viktigt att ha analyserat grovfoder. Mår hästen bra och ser fin är det bara att köra på, men när de tappar eller inte lägger på i den takt man beräknat - då måste man felsöka.

Att famla i blindo gör att både tiden och pengarna rinner iväg, har du ingen möjlighet att analysera grovfodret så du vet om det är olja eller lusern du ska satsa på?
 
Sv: Akut hjälp igen!!!

Jag kan rekomendera ett foder som heter hestekraft. Det är superbra till hästar som har svårt att lägga på sej. Vi gav det till ett sto som kom in för betäckning och var riktigt mager! (100% fullblod) Hon gick snabbt upp i hull. Hästarna älskar det. Innehåller poppat majs, lusern rosmarin mm mm. Det kan jag rekomendera starkt!! Kan vara svårt att få tag på men om du googlar om det kan du nog hitta försäljare nära dej.
 
Sv: Akut hjälp igen!!!

lundborg skrev:
prova blanda oljan med betforen, ta lite och öka succesivt ;)

Som jag sa innan så är hon ruggigt kräsen och jag har försökt med detta men det slutar med att hon helt enkelt skiter i att äta... vilket jag inte riktigt har råd med i dagsläget... maten hon får måste hon äta... men det går bra att spruta in det...
 
Sv: Akut hjälp igen!!!

ok, svårt när de är kräsna! men vilken tur att det funkar att spruta in det direkt ;)
 
Sv: Akut hjälp igen!!!

Lovisaleonora_ skrev:
Som det är nu gissar du på foderstat. Mycket pengar rinner iväg, utan att resultatet blir det önskade.

Lusern och olja är varandras motsatser, det ena ger mycket protein, det andra ren energi. Det ena höjer kvoten, det andra sänker. Vad är det du behöver?

Särskilt med hästar som har problem, är det viktigt att ha analyserat grovfoder. Mår hästen bra och ser fin är det bara att köra på, men när de tappar eller inte lägger på i den takt man beräknat - då måste man felsöka.

Att famla i blindo gör att både tiden och pengarna rinner iväg, har du ingen möjlighet att analysera grovfodret så du vet om det är olja eller lusern du ska satsa på?

Jag kan som det är just nu inte skicka in grovfodret... tyvärr så är det inte mitt stall och jag köpte ny häst i januari så jag skickade inte in för analys i höstas... ska göra detta på det nya höet i höst igen... men känner att resultatet knappt hinner komma tillbaka innan de går ut...

Just nu provar jag med det jag kan... och nej jag har inte tillräcklig kunskap om vad mer jag kan prova och därför frågar jag om tips här... jag hoppas och tror dock på att när det kommer gräs ute och hon kan gå och beta obehindrat så kommer hon nog att gå upp i vikt... veterinären har sagt att jag nog inte ska räkna med att hon går upp så mycket mer med tanke på att hon är dansk import... ok jag köper att revbenen kan synas lite eller anas kanske snarare... men som det är nu står ju höftbenen ut... DET köper jag inte... ska dessutom börja med halm nu... hoppas på att det kan göda henne lite till oxå...

Lägger in en bild så ni kan se hur förskräcklig hon ser ut... de båda är tagna den 11 april... hon står dessutom lite snett på sista bilden:angel: ...


Bilderna är klickbara...
 
Sv: Akut hjälp igen!!!

Du kanske skulle prova Kraffts Rehab? :idea:
Det har bra proteinkvalitet och långsam energi samt är skonsamt för magen och lättsmält. Det brukar rekommenderas till konvalecenter och seniorhästar.
Jag ger det själv till min seniorhäst och är mycket nöjd. Dessutom borde det vara lätt att få tag i, de flesta Granngården butiker säljer Kraffts produkter.

Jag har också en vän vars halvblodssto såg ut som din för ca 1 år sedan. Det är sto och hon är också närmre 180 cm i mankhöjd. Min vän har verkligen testat allt för att få upp denna häst i hull och inte förrän hon började med Rehab gav det resultat. Hästen är kanonfin idag, har en fin överlinje och ser sund och välmående ut.

Detta är mina erfarenheter, hoppas att de kan vara värdefulla. :smirk:

PS:
Jag håller dock med de flesta här att en höanalys är det man ska utgå ifrån, men jag har själv varit tvungen att periodvis fodra med oanalyserat hö och då får man göra så gott man kan. Idag har jag ett analyserat hö. :)
 
Sv: Akut hjälp igen!!!

Har ni tagit blodprov och träckprov? Det förra för att kolla värden i allmänhet det senare för att kolla mask?
 
Sv: Akut hjälp igen!!!

*kl*
Kan också rekommendera Krafft rehab. Fick efter ett par års trattande med mängder mat äntligen upp min spinkiga unghäst (½ fullblod, 170 hög som tvååring...) i vikt mha rehab, i kombination med lusern och korn. Han stod dessutom på boxvila då,ganska stressad men la på sig fint. Nu går han på en "normal" foderstat (fri tillgång på hösilage/hö, ½kg havre/korn, ½ kg lusern, 0,3 kg betfor), och har hållt sig jättefin hela vintern.
Finns en tråd där Alexandra_W experimenterat med rehab på sin unghäst, och kunnat sänka mängden mj i fodret successivt samtidigt som hästen lagt på sig i vikt. Och har hört flera som fått god hjälp av rehab för att få upp hullet. Vet inte vad det är som gör det, antagligen beror det på att fodret är behandlat för att vara så lättsmält som möjligt, samt att det innehåller rätt mkt fett.
Värt att testa hur som helst!
 
Sv: Akut hjälp igen!!!

Hannely skrev:
*kl*
Kan också rekommendera Krafft rehab. Fick efter ett par års trattande med mängder mat äntligen upp min spinkiga unghäst (½ fullblod, 170 hög som tvååring...) i vikt mha rehab, i kombination med lusern och korn. Han stod dessutom på boxvila då,ganska stressad men la på sig fint. Nu går han på en "normal" foderstat (fri tillgång på hösilage/hö, ½kg havre/korn, ½ kg lusern, 0,3 kg betfor), och har hållt sig jättefin hela vintern.
Finns en tråd där Alexandra_W experimenterat med rehab på sin unghäst, och kunnat sänka mängden mj i fodret successivt samtidigt som hästen lagt på sig i vikt. Och har hört flera som fått god hjälp av rehab för att få upp hullet. Vet inte vad det är som gör det, antagligen beror det på att fodret är behandlat för att vara så lättsmält som möjligt, samt att det innehåller rätt mkt fett.
Värt att testa hur som helst!


Instämmer, Min häst blev stående på box från okt-feb pga en fraktur.
jag gav kraft rehab och det va super ser idag ut som att han aldrig har stått. trots att jag bara går med honom. S
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 516
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Nu är det läge för hjälp! Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget...
2
Svar
30
· Visningar
2 658
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp