Akut hjälp! Är min westernsadel för trång?

A

Acorn

Jaha, jag tänkte att jag skulle starta en ny tråd här då jag behöver lite hjälp.
Jag har nyligen köpt en underbart fin westernsadel med namnet "Pleasure Quarter Canyon" för att jag har blivit intresserad av westernridning och tänkte köra lite på hobbynivå bara.

Men nu är det så att jag provade denna sadel på min maxade D-Ponny och är inte 100% säker på att den passar.
Den har den bredaste bomvidden dom hade för denna sadel av märket Quarter Canyon, och jag provade den med en enkel, tunn dubbelvikt filt under. Men det blev alldeles för trångt över skuldrorna, så jag tog bort vikningen, och då blev det genast bättre.

Men eftersom att man måste ha en rejäl padd under en westernsadel så undrar jag om det skulle bli för trångt? Eller kommer sadeln ge med sig efter ett tag? (Den är ju stel för att den är ny). Eller kommer padden 'tryckas ihop' under sadeln medans man rider så det passar?

Jag tycker ju att den borde passa, eftersom att den är bredaste vidden, min ponny är inte alls bred över ryggen, men har en rätt så hög manke, medans quarterhästar har rätt så breda/musklade ryggar..
Så det är så ologiskt att den inte skulle passa!

Det sista jag vill är att ge min häst ryggproblem, men det känns ju tråkigt om jag måste sälja min dyra sadel.

Hjälp, någon?

Sv: Akut hjälp! Är min westernsadel för trång?

Ledsen att säga det men den sadeln är tyvärr inte mycket att ha...
Det är en väldigt billig sadel och därför är även passformen dålig.
Så det är mycket troligt att den inte passar din häst.

om du går in och söker på westernforumet hittar du bra länkar till hur man kollar om en sadel passar :)

men överlag ska den inte ligga och trycka mot hästen med eller utan padd

Tyvärr måste jag tala om att det är en mycket dålig sadel :(

Samt att den finns i stl Semi quarter och Quarterbom. De flesta breda hästar
behöver minst full quater.

Passformen är dålig på dessa sadlar, så tyvärr trycker de ofta på bogbladen.

Lämna tillbaka och köp en begagnad märkes westernsadel.

Märkes tipps: billy Cook, Crates, Circle Y, Circle L, Continental, montana mm

Aj, vilka svar... Jag som hade hoppats att man hade kunnat fixa något med padden, och inte behöva byta sadel.
Det dumma är att den sitter bra generellt över ryggen/manken. Och den trycker inte om jag bara lägger filten (utan att dubbelvika den) under den. Men kommer det orsaka några skador på ryggen om det bara ligger en 2 cm tjock filt under? Eller måste den vara tjockare? Ska även tillägga att jag endast kommer använda sadeln när jag rider ut, vilket är kanske 1-2 gånger i veckan.

Westernsadlar har ju inte stoppade bossor som engelska sadlar, och därför är padden jätteviktig.

Kan du inte be din westerntränare att titta på hur sadeln passar och visa dig hur du ska padda?

Jag har ingen westerntränare för tillfället, men det finns en i stallet som tränar lite western, ska fråga henne.
Jag vill ju inte göra mig av med sadeln förutom om det verkligen inte kommer funka. (Nu när jag fixat träns och allt i samma märke så det matchar :) )

Tack för svaren!

Var det länge sedan du köpte den, så du inte FÅR lämna tillbaka den?
Quarter Canyon är likvärdigt "Börjes specialare".
Den må kosta "mycket" pengar på Hööks, med det är för att dom tar
ett FRUKTANSVÄRT överpris.

Har du däremot köpt den begagnad så är du ju tyvärr rökt, då det är
mer eller mindre omöjligt att sälja dom begagnade.

(Utom vissa då, och jag förstår inte hur dom bär sig åt)

En "dyr" (Mainstream, inte Custom) w-sadel kostar runt 25-30 000 ny,
en mellanklass runt 15 000. Begagnade diffar massor beroende på skick,
ålder osv, men kostar sällan under 5000. Då pratar vi oftast om en
kvalitétssadel med 10-15 år på nacken alt en mellanklass 5 år+....

QC-sadlarna bör inte användas till ridning, om man mot förmodan inte har
en klipp och klistra häst, då kan dom konstiga sadlarna passa. Men som
regel inte...

Tyvärr. Men många har den vägen vandrat, och man blir i alla fall visare
av resan!

jaa inget illa menat men H**KS sadlarna har ett rykte om sig att förstöra hästarnas ryggar .

Mustang: Nej det var inte alls längesen, utan bara någon vecka sen. Men jag fick precis reda på att det inte alls var den större bomstorleken, utan semi-quarter, så nu ska jag lämna tillbaks den för att byta mot en större storlek så att jag kan lägga en padd under utan att det trycker. Om det blir en storlek, eller två storlekar större får vi se sen.

Och jag har tyvärr inte råd med en sadel på 15.000, och jag tänker inte lägga dom pengarna på en westernsadel eftersom att jag inte kommer syssla med någon seriös träning/tävling. Utan anledningen till att jag skaffade en westernsadel från första början var att ha en bekväm sadel för mig OCH hästen att rida ut i. (Då en vanlig engelsk sadel faktiskt inte är så jättebekväm under långturer)
Men jag ska prova med denna CQ sadel, fast större, och se hur det blir. Funkar det inte så funkar det inte.

thebestcowgirl; Så ska du inte säga. Jag känner ett par stycken som har köpt sina sadlar från Hööks (för att det ligger nära) och dom är jättenöjda. Så man ska inte tro på rykten.

Snälla, gör dig själv och din häst en tjänst och köp ingen ny w-sadel från Hööks. Du skrev tråden för att du ville ha hjälp, så snälla lyssna på den. Vi menar verkligen vad vi säger... Du får så mycket mindre än vad du betalar för. Lägg pengarna på begagnat istället, så kan både du och hästen njuta av sadeln :)

Hööks säljer bra sadlar också, Thorowgood syntetsadlar och Stübben bl.a. Men jag tror att föregående inlägg menade på deras egna märken, såsom Quarter Canyon och andra billighetssadlar.

Ledsen att göra dig besviken men det är FAKTUM att QC är skit. Dina vänner som köpt likadana sadlar är okunniga. Sedan måste man inte ge 15.000kr för en westernsadel av god kvalité. Det finns massvis med begagnade sadlar av bra märke för 5000-10.000kr.

Läs Domino_s tråd om tips på bra sadelmärken: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1095590

Du kan även via wras.se få kontakt med närmaste westernklubb, där finns säkert någon som kan hjälpa dig och kanske är det någon medlem som har en sadel som bara ligger och skräpar.

Jag köpte en billig w-sadel en gång, dock inte en h**ks men en utan märke, för att ha till en början till min unghäst och tyckte att det funkade ok men inte optimalt då bommen var lite konstigt formad så hela sadeln blev "vinglig" köpte sedan en jättefin begagnad märkessadel (westwood) den kostade inte mycket mer än vad h**öks sadeln kostar ny och det var en aha-upplevelse när sadeln låg helt stilla och var såååå skön, dessutom känndes det då mer som man satt i sadeln och inte på som det var med den billigare!
Sen kunde jag desutom sälja den sadeln för typ samma som jag köpt den för ca 1år senare = ingen förlust heller.
Man tjänar mycket i längden på att köpa en märkessadel både för sig själv men framförallt för hästen!

Men åh, såklart att jag lyssnar på era råd! Det var inte alls så jag menade.
Men när jag startade tråden trodde jag att jag hade den största bomvidden dom hade, men det visade sig att det hade blivit en missuppfattning, och att jag har den minsta.
Men som jag sa, jag tänker iallafall prova den i en större storlek, och verkligen kolla så att den ligger rätt och bra på hästens rygg. Gör den inte det, så tänker jag ju självklart inte fortsätta använda den!

Sen tror jag att ni har ett större krav på westernsadlar än vad jag har. Jag är inte ute efter någon superduper sadel, utan jag nöjer mig med om den inte trycker på hästens rygg, och att den går att rida ut i någon gång ibland.

Men självklart lyssnar jag på era råd, men jag vill ändå (som sagt) prova den i en större storlek innan jag lägger pengar på en annan sadel, som är begagnad men ändå dyrare.

Problemet med ditt resonemang är lite det att du vet inte vad den sadeln kan göra med ryggen på din häst även om den verkar ligga bra nu, eftersom de sadlarna är så mycket billigare än en kvalitetssadel så är det ju något som sparats in på...
ofta är det bomen som inte är av samma kvalitet och det kan gå illa om den är sned eller rent av går sönder!
Det är ingen som menar något illa utan många har erfarenheten av vad som kan hända bara.

Nej, jag medger att jag inte har mycket erfarenhet av westernsadlar. Men jag försöker ju bara säga att jag tänker prova denna sadel i en större storlek, ta hjälp från en i stallet att se till så att den faktiskt inte är sned (som du säger) och att den ligger rätt över hästens rygg.

Gör den inte det så lämnar jag tillbaks den och letar efter en utav ett annat märke på t.ex hästnet.

Och jag har tyvärr inte råd med en sadel på 15.000, och jag tänker inte lägga dom pengarna på en westernsadel eftersom att jag inte kommer syssla med någon seriös träning/tävling. Utan anledningen till att jag skaffade en westernsadel från första början var att ha en bekväm sadel för mig OCH hästen att rida ut i. .

Det var inte riktigt det jag menade heller, jag ville bara vidga dina vyer lite,
då du sa "Jag vill inte lämna tillbaka min dyra westernsadel". Din QC-sadel
är inte dyr någonstans, och för MINDRE pengar kan du få en ljusår bättre
sadel, om än dock begagnad. OCH samtidigt senare sälja den för samma
pengar= investering istället för en (omöjlig) förlustaffär.

Skulle du köpa en Börjes Specialare till din häst och rida i?

Jag måste även lägga till att kvaliteten på dessa är rent utsagt helt värdelös. Jag köpte en w-sadel från h**ks, märket har jag glömt. 1-2 år senare, efter att materialgarantin hade slutat gälla började de där små spikliknande prylarna som håller ihop sadeln börjat på att lossna lite. Sadeln är idag kasserad (kunde inte med tanken på att sälja en sådan sadel) och iom att jag sysslar med distans och inte western valde jag att köpa en sportssaddle i stället.

Hade jag varit dig hade jag köpt en begagnad för samma prislapp då jag med facit i hand konstaterat att det där med billiga nya sadlar är rent skräp. Kanske skulle jag köpa en sådan som invänjning om jag var rädd att repa min andra men inte annars.

Mustang: För mig var sadeln dyr eftersom att jag är en tonåring som fortfarande studerar, så jag har sparat till en westernsadel rätt så länge.
Så kom inte och säg "Din sadel är inte dyr någonstans". Det gjorde mig lite småsur faktiskt.
Och jag tycker inte om att köpa begnagnat. Speciellt inte när det är en sadel (träns och benskydd är inga problem). Men när det gäller sadlar så vill jag att det ska vara nytt så man vet att det är fräscht.

Det känns lite som om att det här har förvandlats från en tråd där jag först bad om hjälp, till att jag nu måste sitta här och försvara mig. Jag har inte sagt att någon utav er har fel. Men jag har redan sagt att jag vill ge QC sadeln (nu en större storlek) en chans. Jag ska åka och byta storlek på lördag och prova den igen med en padd under. Och helt ärligt tror jag att det kommer funka med en större bomvidd.
Och som sagt, när jag först startade denna tråd trodde jag att jag hade den största bomvidden, men det var den minsta, vilket var därför sadeln var för liten.

Tack igen för alla svar och råd.

Mustang: För mig var sadeln dyr eftersom att jag är en tonåring som fortfarande studerar, så jag har sparat till en westernsadel rätt så länge.
Så kom inte och säg "Din sadel är inte dyr någonstans". Det gjorde mig lite småsur faktiskt.
Och jag tycker inte om att köpa begnagnat. Speciellt inte när det är en sadel (träns och benskydd är inga problem). Men när det gäller sadlar så vill jag att det ska vara nytt så man vet att det är fräscht.

Det känns lite som om att det här har förvandlats från en tråd där jag först bad om hjälp, till att jag nu måste sitta här och försvara mig. Jag har inte sagt att någon utav er har fel. Men jag har redan sagt att jag vill ge QC sadeln (nu en större storlek) en chans. Jag ska åka och byta storlek på lördag och prova den igen med en padd under. Och helt ärligt tror jag att det kommer funka med en större bomvidd.
Och som sagt, när jag först startade denna tråd trodde jag att jag hade den största bomvidden, men det var den minsta, vilket var därför sadeln var för liten.

Tack igen för alla svar och råd.

Jag tror du missförstod Mustang. Det är ju till stor del av hänsyn till din ekonomi som du får rådet att lämna tillbaka sadeln. Hööks tar ut ett enormt överpris för sadlen, den är inte värd de pengar du lagt ut. Det är ingen dyr sadel men det är fortfarande mycket pengar för dig. Alltså större anledning att inte låta Hööks blåsa dig på pengarna. Om du inte rider western har du kanske inte ett akut behov och kan spara lite till. För hur kul är det att lagt dina surt sparade pengar på något som dels riskerar att rasa sönder inom ett par år och i processen göra din häst illa?

Det är väl behjärtansvärt att vilja ha en fräsh sadel men tror du inte att din häst i längden uppskattar en bekväm, välsittande begagnad sadel framför en dålig ny?

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 236
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 829
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 155
Senast: lillamy73
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
844
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka