Akut hjälp! Är min westernsadel för trång?

Sv: Akut hjälp! Är min westernsadel för trång?

Mjo jag ganske missförstod, men jag blev bara lite irriterad för att alla har olika ekonomi, så något som är billigt för en annan kanske är dyrt för mig.
Och som sagt, jag kommer lämna tillbaks QC sadeln till Hööks om en större storlek inte heller passar.

Och en annan anledning att jag inte köper sadlar begagnat är att när man köpt den, så är den köpt. Och om den inte passar, vad ska man då göra? Då har man ju slösat pengar iallafall eftersom att det kanske blir svårt att sälja den igen.

Ta med dig någon som kan westernsadel och köp en begagnad märkessadel.

Det är läskigt att köpa begagnat av privatperson, jag håller helt med. Köpt är köpt, men som många andra i tråden nämnt så finns det alltid köpare till en begagnad märkes westernsadel. Jag har också gjort din resa inom westernsadelvärlden. Efter att bytt till mig en ny, rätt hopplös, Hööks westernsadel sålde jag den med stor förlust då den passade illa. Innan denna hade jag haft några märkessadlar, men tänkt, dumt nog, att det väl inte kunde vara så stor skillnad..
Samlade lite pengar och köpte en begagnad märkessadel. Den kommer jag inte att sälja ens under dödshot. Fantastiskt bra passform och bekvämlighet. Kostar ny ca 25 000 och jag betalade 8 000 Kr. Gäller bara att läsa annonser och slå till när lämpligt objekt dyker upp. Jag rider inte heller western utan rider i den dagligen på en av mina busiga hästar och alltid på långturer. Kan tillägga att jag även investerade i en hysteriskt dyr pad och även den är helt otroligt fin i passform och fuktavledande.

Jag glodde runt lite på hästnet.se och hittade åtminstonde 2 sadlar som var i den prisklassen och den färgen (lite mörkare brunt) jag ville ha.

Jag tänkte mest ifall att QC sadeln absolut inte passar.
Dessa är sadlarna jag hittade;
http://www.hastnet.se/begmarknad/sok/annons.php?aid=288466
http://www.hastnet.se/begmarknad/sok/annons.php?aid=284848

Skulle dom vara något att ha isåfall?
Kan tillägga att min häst är en stor, maxad D-ponny med lite kortare och smalare rygg + hög manke.

Digbil översatte som jag menade (TACK!).

Sadel nr två är mer eller mindre ett "klipp", och skulle den sadeln passa
så har du antagligen sadel för 20 år framåt om du tar hand om den.

Den första vet jag inte riktigt, det beror på lite vilket år den är från.
Big Horn gör både bra OCH "anus".....

Och säger igen, jag hånade inte din plånbok!

Sadel nr 1 är rätt gammal, vet dock ej hur gammal. Är ingen höjdar kvalite men inte urkass heller. Väger inte särskilt mycket. Är nästan helt säker på att de är den sadlen jag ägde för ett par år sedan..:D

Men jag hade satsat på sadel nr 2, då den är rejälare. Kolla bara så att den inte blir för lång. Du kanske igentligen behöver en rundskuren sadel?

Ska mäta den nuvarande QC sadeln, för den var inte för lång. Och jag hittade några rundskurna sadlar, men tycker inte att det är speciellt snyggt, så jag får kolla med den här "Tex Tan" sadeln först. Vore ju super om den passade.

Jag glodde runt lite på hästnet.se och hittade åtminstonde 2 sadlar som var i den prisklassen och den färgen (lite mörkare brunt) jag ville ha.

Jag tänkte mest ifall att QC sadeln absolut inte passar.
Dessa är sadlarna jag hittade;
http://www.hastnet.se/begmarknad/sok/annons.php?aid=288466
http://www.hastnet.se/begmarknad/sok/annons.php?aid=284848

Skulle dom vara något att ha isåfall?
Kan tillägga att min häst är en stor, maxad D-ponny med lite kortare och smalare rygg + hög manke.

Första sadeln skulle jag inte lägga så mcyekt pengar på.

Andra sadeln är som någon sa, ett klipp !
MEN det står att det är semi quarter bom och ifall den smala bommen på Hööks sadeln INTE passar din häst tvivlar jag på att denna gör det.
Dessutom TROR jag, med tanke på D-ponny storlek på din häst, att den är för lång.

Det finns vanliga, ej rundskurna, sadlar som är kortare.

Mjo jag ganske missförstod, men jag blev bara lite irriterad för att alla har olika ekonomi, så något som är billigt för en annan kanske är dyrt för mig.
Och som sagt, jag kommer lämna tillbaks QC sadeln till Hööks om en större storlek inte heller passar.

Och en annan anledning att jag inte köper sadlar begagnat är att när man köpt den, så är den köpt. Och om den inte passar, vad ska man då göra? Då har man ju slösat pengar iallafall eftersom att det kanske blir svårt att sälja den igen.

Problemet med att köpa en ny westernsadel är att den tappar i värde ganska drastiskt. Om man skulle behöva sälja den så förlorar man en hel del, vilket man inte gör om man köper en begagnad, istället brukar man kunna få igen samma pengar som man köpt den för. Visst kan det ta ett tag att sälja en begagnad sadel, men jag skulle tro att det är lättare att sälja en begagnad sadel av bättre kvalitet än en begagnad Quarter Canyon.

En ytterligare anledning att köpa en begagnad är att det redan är "inriden". En ny westernsadel behöver mjukas upp i fendrarna för att man ska kunna rida bekvämt i den, och köper du en begagnad är det redan klart! Jag har köpt en ny sadel en gång, men väljer alla gånger hellre en begagnad.

Jag föredrar begagnat, inridet för både mig o häst. Och dessutom tycker jag en använd sadel e snyggare:). Läder blir snyggare med användning :p

Det brukar inte vara några problem att ta hem och prova sadeln mot att man ger säljaren hela eller en del av försäljningspriset. Skriv ett ordentligt kontrakt bara och var rädd om sadlarna du tar hem.

Själv lämnar jag aldrig ut på prov. Om inte personen bor i närheten av mig.
Skriver då kontrakt med bilder och tider och får hela summan för sadeln.

Fick lära mig den hårda vägen och en trasig sadel :mad:

Om den inte passar och det är en bra sadel kan man alltid sälja den vidare själv :)

Det brukar inte vara några problem att ta hem och prova sadeln mot att man ger säljaren hela eller en del av försäljningspriset. Skriv ett ordentligt kontrakt bara och var rädd om sadlarna du tar hem.

Detta har jag också aldrig upplevt som ngt problem, folk är mycket välvilliga till att låta mej ha sadeln en vecka (jag betalar naturligtvis sadeln först) och prova den. Passar den inte, skickar jag tillbaka den och får pengarna tillbaka. Har aldrig varit några problem...:laugh:

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 236
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 829
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 155
Senast: lillamy73
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
844
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka