Akut hälta??

solhattar

Trådstartare
Såg min häst busa i hagen för nån dag sedan,i dag skulle hovslagaren komma och när jag tar in honom känns han snubblig speciellt när jag vänder honom.hovslagaren hittar lite röta men det går inte ändå ner i hoven.Han är liten varm över båda framhovarna,ingen svullnad,hovslagaren tog bort en av sömmarna som han slagit i då det verkade som den ömmade.problemet är att han är rätt hallt.hovslagaren misstänkte en hovböld som måste mogna för att hitta på den,men vad tror ni andra? Är det nått man kan prova själv? Hur länge ska man vänta innan man åker in på klinik??

Sv: Akut hälta??

Om hästen är snubblig, sämre i vändning samt varm i båda framhovarna så låter det som om den har fått fång!

Jag skulle försöka få ut en duktig veterinär så snabbt som möjligt och ställa hästen på en djup bädd, dvs. boxvila tills man tagit reda på vad som är fel.

Men han har ingen puls i hovarna och har inte ätit nått konstigt,får bara hö.jag funderar på vrickning då det är väldigt ojämt i hagen just nu.

Min fånghäst som fick somna in den 8/2 hade aldrig förstärkt puls eller hade ätit något konstigt när han fick fång. Sista gången fick han fång för att hagen hade frusit och blivit lite knölig. När han fick fång blev han varm i kronranden och lite ner över hoven men aldrig förstärkt puls. Lite stel när han rörde sig och lite stel i vändningarna. Jag tycker att det låter som klockren fång din häst har fått och jag rekommenderar att du behandlar den som om det vore fång tills du vet säkert att det inte är det. Dvs, ta ut veterinären och ställ hästen på djup ströbädd. Ta inte ut den ens för att mocka.

Nu kapar jag lite

Är också fånghästägare och måste fråga om det där att hagen blev knölig. Vad hände när den blev knölig? Rotation? Hur länge sedan var det hästen hade fång innan det blev sådär?

Har totalt missat det där med att det kan triggas av knölig hage. Går det att förebygga att det händer pga ojämn mark? Ex. med sulor eller så?

Okej tack för svaret ska ha fång i åtanke,var ut och kände på honom nu och då är alla lika varma även den friska unghästen har varma hovar,är det inte ett säkert tecken då alltså??

Nej det är inget säkert tecken tyvärr. Första två gångerna våran hade fång var han bara varm på ett ca 1x2 cm stort område vid kronranden på insidan. Nästan inget på hoven alltså utan bara strax ovanför men ändå var det fång. Det var bara nu sista gången som han verkligen var varm i hovarna men inte heller nu hade han förstärkt puls.

Om din häst är stel även i morgon så ring ut en duktig hästveterinär. Du ska inte köra iväg till klinik med en häst som befaras ha fång om inte kliniken uttryckligen säger det efter att ha pratat med den veterinär som du tar ut eftersom det kan göra fången värre.
Det du kan göra nu är att fylla upp boxen med spån så att hästen kan borra ned tån och på så sätt avlasta den. Fång är mycket smärtsamt så kan du fylla upp med några dm spån så är det bra. Om du har bädd så ta inte ut den utan fyll bara på spånet över.

Är unghästen oskodd? Isåfall är det helt naturligt att den är varmare om sina hovar än vad en skodd häst är normalt.

Ja unghästen är oskodd,svårt att veta hur den andra är i vanliga fall då de står på lösdrift annars.brukar det inte märkas mera att de har ont,han flåsar inget ingen högre puls i övrigt,han är inte trycköm med visitertången,jag har verkligen vridit och haft mig med utan en reaktion.de jag har läst om fånge förut är ju extrem smärta i hovarna ovilja att lyfta dom mm

Ingenting egentligen endast att han inte är trycköm och förra gången gick det knappt att ta i hoven.

Nu kapar jag lite

Är också fånghästägare och måste fråga om det där att hagen blev knölig. Vad hände när den blev knölig? Rotation? Hur länge sedan var det hästen hade fång innan det blev sådär?

Har totalt missat det där med att det kan triggas av knölig hage. Går det att förebygga att det händer pga ojämn mark? Ex. med sulor eller så?

Jag var inte inne och röntgade eftersom han var så dålig redan innan så valde vi att ta bort honom men det blir som ett vanligt fånganfall. Det var ju inte hans första fånganfall och veterinären hade redan tidigare sagt att nästa gång blir den sista. Veterinären hade förberett sig på att behöva övertala mig men jag visste ju redan :cry: Eftersom hans allmäntillstånd blivit mycket sämre de senaste veckorna och eftersom han hade cushing också så fanns det inte mer att göra. Det hade bara varit att dra ut på lidandet :cry:

Jag har fått förklarat för mig att när hagen blir knölig så kan det göra ont i hovarna och då ökar stressen i kroppen och då ökar kortisolet, kroppens egna kortison och kortison i sig kan utlösa fång även på en helt frisk häst. Stressen i kroppen ökar också av att temperaturen faller och iallafall här har temperaturen sjunkit ifrån att varit runt nollan till 5 minusgrader nu.

Sulor med silicon under kan göra skillnad och räddade livet på våran första gången han fick fångkänning av att det var hårt i marken. Han hade sulor med silicon under nu med men denna gången hjälpte inte det heller för han var så dålig redan. Om du vill sätta på sulor så kan jag rekommendera sådana med en bulle på. De fungerar som snösulor. Med vanliga platta sulor är risken att det blir styltor. Om du googlar på sulor med bulle så kommer du till en sida där de säljs för 18 kr+moms så de är inte dyra.

Senast ändrad:

Aha! Bra information! :) Det hade jag ingen aning om och en hovis jag haft kontakt med (som inte verkat hästen men kollat hovväggarna mellan klinikbesök av annan anledning) tyckte att så länge hästen inte får blåmärken kan hon gå oskodd. Då ska jag vara lite kvickare att ringa ut hovis när det blir hårt igen. Hovisen som får ta hand om henne närmaste tiden har bra utbud på skor och förhoppningsvis även sulor eller sulvarianter.

Det är alltid en svår avvägning det där om en fånghäst ska ha skor eller inte men i vårt fall kunde hästen pga andra problem inte gå utan skor så därför var det det bästa i våran situation. Prata med din hovslagare om hen är duktig och lyssna på hens råd.
Man kan också ha easyboots eller liknande med extra mjuk pad i när hästen går ute och det är fruset om den i övrigt mår bra utan skor.
En annan sak som kan vara bra är att ta på hästen på benen och hovarna så att den inte blir kall. Jag hade ett par korta smidiga transportskydd med teddyfoder som han hade på sig när det var minusgrader. Om man använder typ easyboots så kan man ta på hästen en tjockare strumpa och dra upp en bit. Beroende på hur länge hästen brukar vara ute så kan det också vara lämpligt med kortare utevistelse när det är riktigt kallt. Vanligtvis var min ute 15-16 timmar/dygn men när det var minusgrader fick han bara vara ute 6-7 timmar/dygn. Var det kallare än 10 minus så var han ute i två omgångar på tre timmar vardera. Kyla är såpass stressande så att det också kan utlösa fång.

Senast ändrad:

Hon går på lösdrift men är rejält pälsad (peppar peppar). Ponnyras med tjock hud. Stallet är kallstall så det gör varken till eller från. Nu är ju vintern snart över här så det är inga större problem längre på det sättet.

Tyvärr är ponnyn plattfotad och har sedan tidigare dålig kvalitet. Klinikhovisarna började själva att sko henne när de ansåg att hon var redo så vi har fortsatt. Pga andra problem under hösten gick hon utan men det är inget jag vågar fortsätta med när det blir hårt igen då hon blir väldigt öm. Dessa problem är nu historia som det ser ut idag men hon får gå några veckor till för att låta hovarna vara så länge som möjligt, låta sista sömhålen växa ner osv så man kan börja på nytt med bästa förutsättningarna.

Easyboots skulle ju vara alternativ men det känns inte som om de används jättelänge då dojorna åker på när det känns dags helt enkelt. Det blir dålig ekonomi i det även om det säkert är bra vid eventuella tappskor (har hänt en gång de sista åren). Dessutom vågar jag nog inte förlita mig på dem dygnet runt och måste köra iväg dem för dubbning som vad jag har hört kan ge punkttryck. Mja, skor är nog lättare helt enkelt. Hon har ändå gått med skor de (snart) två åren hon varit friskförklarad (av hovisar, de släppte henne senare än veterinärerna), även ett bra tag under själva sjukdomen men efter att värken försvann.

Tack för era svar.i dag när jag tog ut och tittade på honom så såg han mycket bättre ut,endast att han kortade steget på böjt spår på ena sidan.så ska nog pröva att ta ut en massör tror jag.

Om hästen har ett märkbart kortare steg på volten tycker jag du ska göra en utredning varför. Och den utredningen kan bara en veterinär göra. Inte en massör. Massör tar man ut då man är helt säker på vad det är som felar hästen, och inte som första åtgärd.

Nu har han ju bara varit halt sen i går och efter ha diskuterat med veterinären så tyckte hon vu skulle avvakta eftersom han är extremt mycket bättre sen i går.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 140
Senast: animalasia
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 046
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 980
Senast: Lavinia
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 163
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka