Akut Fång!

Status
Stängd för vidare inlägg.

poetin

Trådstartare
Ni som har eller har haft hästar med fång, hur länge fick dom smärtstillande? Hur många dagar/veckor. Min verkar smärtfri men vågar man bara sluta rakt av?:crazy:
Hur gör ni livet drägligt när dom ska ha så lång boxvila?
Tacksam för svar.

Sv: Akut Fång!

Min häst har ätit smärtstillande (2 påsar Finadyne 1 gg/dag) i 6 dagar nu, och jag pratade med vet om nedtrappning i morse.
Hon är i princip smärtfri nu, men jag ska inte sluta tvärt ändå, så jag har hämtat ut en kartong till idag.

Boxvilan klarar vi med gott om hö.

Ni som har eller har haft hästar med fång, hur länge fick dom smärtstillande? Hur många dagar/veckor. Min verkar smärtfri men vågar man bara sluta rakt av?:crazy:
Hur gör ni livet drägligt när dom ska ha så lång boxvila?
Tacksam för svar.

Det finns flera trådar om just fång, men jag kan svara på din fråga ändå ;)
Jag har en shettis, som fick fång för 1a gången förra vårvintern.
Han fick då smärtstillande medel Metacam i 8 dagar (vet faktiskt inte om det är vanligt, men det är nog individuellt o hur mycket smärta dom fick dra på sig).
Han fick stå inne ett dygn, sedan fick han vara ute o hade tillgång till ligghallen eftersom han gick i lösdrift (det gör han fortfarande faktiskt), rörde på sig i sin egen takt.
Efter medicineringen fick jag ta ut honom på en kort promenad i 5 min varje dag. Det ska vara bra för blodcirkulationen i benen.
Men han blev faktiskt bra ganska snabbt, o det är som sagt väldigt individuellt.
Nu i år har han klarat sig bra!

Om din häst har fått fång, ska du ta kontakt med din veterinär. Sen får du se vad vetten rekommenderar. Alla veterinärer har olika teorier.
Det som jag inte tycker om när min förra vet sa var att min shettis skulle ha ett näringsfattigt hö. Det stämmer inte, det är viktigt att han får i sig näringen i grovfodret. Det skonsammaste du kan göra för din häst är att ge den ett riktigt bra grovfoder så slipper du fodra med tillskottsfoder. Och sen är mineralerna viktiga, oxå.

Jag har haft halvdant grovfoder, o min shettis fick lusern,betfor, bakjäst, mineraler o tokosel samt linfröolja.
Den foderstaten funkade/funkar utmärkt på honom. Det äter han än idag eftersom han går inte på gröna gräset.
Dra ner rejält på allt som har spannmål i fodret t ex. havre, korn, vete.
Antingen ett riktigt bra grovfoder, eller så får du stödfodra din häst med lusern om hö är halvdant.
Protein, fibrer o fett är ett plus!

Jag har för mig att min fick 10 eller 14 dagar på Metacam.
Och boxvilan avklarades rätt smärtfritt med hjälp av grovfoder, asp-stammar som han gnagde på och mycket pyssel.

Min fick Metacam i fem dagar. Sedan slutade vi tvärt och det funkade. Är säkert olika hur mycket smärta de har. Min vet tyckte att det var inte det värsta fångfall hon haft, precis. Boxvila struntade vi i och han gick redan dagen därpå i den andra fånghästens nedbetade hage (som då var mjuk i och med att torkan inte börjat).

Efter akutfasen vilken min veterinär sa var fjorton dagar började vi promenera och sedan skritta lite försiktigt. Det är nu snart sju veckor sedan och idag går gubben bra (och från fången verkar han också må bra).

Han äter också bara hö,halm o lite betfor+mineral. Jag ger krafft magtarm också. Han har verkat relativt smärtfri men idag såg han lite låg ut o hade lite puls:((5dagar sen han fick fång), han skall äta finadyn 7 dagar sen byter vi till butta.

Vill bara tipsa om 'örthinken' från Dodson & Horrell för fånghästar som hjälpt många hästar !

Mitt sto fick fång första maj. Vi såg det förmodligen i tid, och veterinären kom inom tre timmar och gav paraffinolja samt lämnade Butta för fem dagar. Hovslagaren kom någon timma senare, kortade tårna och satte på skorna igen.

Det var ett rent h-e att få Besten att äta Butta. Vi provade på alla sätt och vis, men med dåligt resultat. Den nionde maj kom veterinären på återbesök, Besten var fortfarande halt och vi fick remiss till röntgen.
Den fjortonde maj var vi på röntgen, och det var inga som helst förändringar på hovbenen. Men hästen hade fortfarande ont, så veterinären skrev ut Finadyne för tio dagar.

Hela tiden har Besten, iklädd betesbegränsare av munkorgsmodell, gått i gräshage med de andra (utom den första dagen, då gjorde jag en "boxhage" åt henne. Sedan drygt tre veckor går hästarna ute hela dygnet. Besten och hennes killkompis får komma in ett par timmar/dag och äta ett par kilo hösilage.

Jag rider som vanligt igen, satt upp första Finadynefria dagen eftersom vår tränare var på besök och jag ville ha hans syn på saken. Nu rider jag 5 dagar i veckan, varvat träning på ridbanan och skogsturer med bl a klättring. Besten är fräschare än någonsin, pigg och glad och med en otrolig energi. men så har hon nog också gått ner ca 75 kilo sedan första maj.....

Immer

Min häst fick ett fånganfall (av lindrig typ enl hovslagaren). Hon fick Fenylbutta i 10 dagar. Dag 2 var hon smärtfri på behandlingen.
Hon har fått gå med sin flock i vanliga hagen, ingen boxvila. Mjuk sandig hage. Började skritta efter 2 veckor. Nu har 5 veckor gått sen fånganfallet och vi har travat lite på mjuk mark.
Äter: 2 kg Lucern hackstrå, 8kg hö, Biotin+B-vit preparat, 2 dl Bryggerijäst, Linfröolja.

*KL*

Tycker många släpper ut sina fångisar väldigt tidigt efter fånganfallet samt börjar rida igen bara nån vecka efter de är ohalta.
När min häst fick fång stog hon på först metacam i 10 dagar utan att få en riktigt bra effekt, boxvila 3 veckor, besök på klinik med röntgen o butta insatt i 10 dagar o ytterligare 3 veckor boxvila. Fick absolut inte sätta igång henne inom 6 månader.

Tycker det är konstigt att olika veterinärer har så olika uppfattning om detta.

håller med arabia.

Fång ger skador i hoven som behöver växa bort, även om rotation inte skett bör man vänta några månader med att sätta igång hästen.

Hästen ska absolut inte släppas ut med smärtlindring i hagen då skadorna kan förvärras.

Man ska vara försiktig med att introducera örter då även det kan störa magtarm-balansen som är känslig på en fånghäst.
Det är ju där problemet börjat.
Välj hellre probiotika först och främst.

Både min hovslagare och veterinär har helt andra åsikter. Märkligt så olika det är!

Ja nu kommer jag inte ihåg exakt i vilka intervaller vi började sätta igång vår fånghäst efter fånget förra sommaren. Men hon var i full gång i Dec som först och vi hade då gått efter sjukhusets rekomendationer. Hon fick fång i början av juli, så vi hade en "konvalecens" ( får man väl kalla det för? :confused:) i ca fem månader! (Inga rotationer syntes på röntgen )

*KL*

Tycker många släpper ut sina fångisar väldigt tidigt efter fånganfallet samt börjar rida igen bara nån vecka efter de är ohalta.
När min häst fick fång stog hon på först metacam i 10 dagar utan att få en riktigt bra effekt, boxvila 3 veckor, besök på klinik med röntgen o butta insatt i 10 dagar o ytterligare 3 veckor boxvila. Fick absolut inte sätta igång henne inom 6 månader.

Tycker det är konstigt att olika veterinärer har så olika uppfattning om detta.

Ja, alla veterinärer vill väl leka "gud". Jag tror fortfarande på att hästen får röra på sig på mjukt underlag utan att det blir för stor smärta för hästen. Sedan så känner hästen själv om den behöver vila.
Jag hoppas verkligen att han klarar sig i framöver dock! *peppar,peppar!* När han fick fång körde jag inte honom alls. bara korta promenadturer på mjukt underlag (skogen).
Nu börjar jag köra honom igen efter en tids vilopaus.

Man ska vara försiktig med att introducera örter då även det kan störa magtarm-balansen som är känslig på en fånghäst.
Det är ju där problemet börjat.
Välj hellre probiotika först och främst.

Eller oxå Bakjäst!

Första fånganfallet fick min 10 dagar med fenylbutazon + ytterligare 5 dagars finadyne då buttan inte gav full effekt, efter det vart han symptomfri. Andra gången enbart 5 dagars finadyne, sen syntes inga fångsymptom. När han stod på box så hade han hela tiden något att pilla med som hö eller halm, samt att han fick mycket pyssel såsom borstning osv...& pussar förstås!! :love: Men visst det vart inga roliga veckor för den lilla stackaren, man får försöka hitta på massa saker så att dom inte tycker det är allför pest att vara instängd. :crazy:

Tack för alla svar!:bow:Ja ,han har både hö o halm att plocka med. Intressant att tidningen ridsport hade en artickel om fång detta nummer. :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 606
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka