Akupunktur?

majola

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av behandling med akupunktur?

Mot vilka problem använde ni det?
Vilka var resultaten?
Behandlades hästen med något annat samtidigt?

Sv: Akupunktur?

Min häst har fått akupunktur vid två tillfällen. Första gången av en kiropraktor som jag inte var nöjd med för fem öre.

Andra gången av hans ET. Nålarna blev böjda av hans spänningar när de släppte.. Han fick även massage och laserbehandling och hans behandlingar fick han för sin käsliga rygg. Hade ont då han inte blivit behandlad eller korrigerad för det tidigare. Blev riden i felpassande sadlar. Han fick 4 behandlingar mellan juni och augusti förra året och blev friskförklarad i ryggen i september 04, fick då ny sadel (utprovad av sadelmakare ;) :bow: ) och har varit fräsch sedan dess förutom en körolycka då han gick omkull och gav en sträckning i ryggen. Blir kollad 2 gånger/år av ET nu.

Föutom akupunkturen fick han laserbehandling, massage, magnettäcke på, och kiropraktik( :confused: "knäcker kotor" :o )

Senast ändrad:

Jag har behandlat flera hästar med akupunktur och fått MYCKET goda resultat. Det beror dock väldigt mycket på hur skicklig akupunktören är, dels på att ställa diagnosen och dels på att sätta nålarna...

Tack för era svar (jag tar gärna emot fler)!

Min gammelhäst har fått akupunktur en gång och det var väldigt intressant att se. Han blev extremt avslappnad. Oavsett hur länge det "sitter i" så måste nästan en sådan avslappning göra gott.

absolut! :bow:

Mitt hblsto hade stora problem med rumpmusklerna, som jag hade låtit behandla på flera olika "alternativa" sätt (kiropraktor, kinesologer, massage mm) och effekten hade varit väldigt kortvarig.
Hon behandlades med akupunktur EN gång och sen kom problemet aldrig tillbaka... :bow:

Vår equiatriker har behandlat våra hästar med akupunktur för både invärtes & utvärtes problem.Där man SÅG mest resultat var när benet var svullet & akupunkturen fick svullnaden att gå ner! :)

rekomenderar varmt då min häst blev mycket bra efter detta...inflamation i musklerna och var där av mycket stel...

Mitt sto som är 24 år börjar få lite ålderstecken nu lite stel i bakkärran och jag ska ta ut en som gör ET och de kommer jag göra 1 gång i månaden så länge hon lever har jag tänkt=)..

ET = EquiTerapeut ?

Vad kostar sånna här behandlingar?

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
325
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
672
Senast: Ajda
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar