Aktuell-Alexander

N

NinaE

Jag har köpt en häst danskt halvblod efter Aktuell- Aleksander, någon som känner till hingstarna? Bilder, någon som har häst efter någon av hingstarna? Vill veta så mycket det går.....

Sv: Aktuell-Alexander

Valack född 1990 ue. Aleksander, han står på Vretagymnasiet i Östergötland (om han fortfarande lever).

NPgSQlWcP.jpg

Min kompis hade en häst ue. Alexander. Pappan var D-Day och hästen, ett skimmelsto har tävlat i dressyr med bra resultat.

Sv: Aktuell-Aleksander

Aktuell , mörkbrun Hannoveraner född 1973 i tysk avel 1976-1984, sedan exporterades han till USA och importerades till Danmark vid 20 års ålder 1993. I dansk avel 1993-2001.
Så han levde väldigt länge och ett flertal av hans tyska avkommor är kända för att ha tävlat upp i hög ålder.
Han fick ett 80-tal avkommor i Danmark, 9 av dessa har tävlat (8 i dressyr 1 i hoppning) så det finns inga danska index. Hans tyska index år 2008 är Dressyr 106 Hoppning 73. År 1993 var det Dressyr 142 Hoppning 72.

Bild och info http://www.varmblod.dk/pdf-filer/hingste-kar-beskr/dvh-510

Kombinationen Aktuell -Aleksander var tydligen populär, för av dessa 80 danska avkommor har 10 Aleksander som morfar.

Aleksander OLH 492 var en Oldenburgare av den gamla typen som kallas förädlad Oldenborger i Danmark. Levde 1963-1993.
548 registrerade avkommor i Danmark.
209_1.JPG

Dressyrindex 102 Hoppindex 73.
Far till Aleks som vann OS-brons för Sverige.

Tack alla för era svar, nu vet jag mer om framför allt Aktuell jättekul!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 067
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 596
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka